Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har en datter som skal begynne på skolen til neste høst. Hun er født i desember og har alltid vært veldig liten og sen i utviklingen med det meste. De hun leker med og fungerer mest sammen med er de som er født året under henne. Hun leker ikke med de som er like gammel og de vil heller ikke begynne på skole med. De hun leker med som er året under vil hun begynne på skole med flere. Ville dere utsatt skolegang og har dere noe erfaring rundt dette? Positivt eller negativt Anonym poster: 9d84fb5a1d40ceb457a8a70e2680c3ba
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Eg gjekk på skule med ei som er like gammel som meg men hu vart halt igjen ett år pga lese å skrivevansker pluss at hu kun gjekk med dei som var ett år mindre trur ikke hu syns det var ett problem å hu blei ikke mobbet eller no om det er det du tenker på. Kjenner en annen som startet ett år tidligere pga at han gikk med dem som var ett år eldre å fordi han var mye lenger kommet enn di som var på hans alder. Hu har ett år igjen i bhg? Då trur eg eg ville sett det ann i forhold til utviklig mye kan skje på ett år. Evt ha tett dialog med bhg ang emnet Anonym poster: e94ae62408f61ec73319e083869cff70
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Eg gjekk på skule med ei som er like gammel som meg men hu vart halt igjen ett år pga lese å skrivevansker pluss at hu kun gjekk med dei som var ett år mindre trur ikke hu syns det var ett problem å hu blei ikke mobbet eller no om det er det du tenker på. Kjenner en annen som startet ett år tidligere pga at han gikk med dem som var ett år eldre å fordi han var mye lenger kommet enn di som var på hans alder. Hu har ett år igjen i bhg? Då trur eg eg ville sett det ann i forhold til utviklig mye kan skje på ett år. Evt ha tett dialog med bhg ang emnet Anonym poster: e94ae62408f61ec73319e083869cff70 Takk for svar :-) ja Skal vente å se til rundt juletider. Men foreløpig ligger hun veldig etter sin aldersgruppe Anonym poster: 9d84fb5a1d40ceb457a8a70e2680c3ba
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Dette er ikke noe du kan velge selv, det må søkes om og er ikke så lett å få gjennom. Har forstått at det er noe kommunale forskjeller på hvor lett det er, men erfaringer viser jo at det er best å gå sammen med de som er født samme år. Har du tenkt på slike ting som at om hun vil spille f.eks håndball må hun søke om å få spille sammen med klassekameratene sine fordi hun er et år eldre enn dem og jo eldre de blir jo vanskeligere er det å få gjennom fordi også lagene de skal ha kamper mot skal godkjenne at det spiller et barn som er eldre på laget..... Barna skal følge hverandre i mange år, de skal ikke bare lære å lese sammen de skal komme i puberteten sammen, være med på fritidsaktiviteter sammen, få kjærester, bli gamle nok til å kjøre moped og bil osv osv. Erfaringen viser at selv om det er store forskjeller når de begynner på skolen så tar de hverandre igjen og derfor er det vanskelig å få godkjent utsatt eller for tidlig skolestart. Kjenner ei som har fått det godkjent nå, det barnet er adoptert fra utlandet og kom til Norge som 4,5 åring. Det er enda litt problemer med språket, barnet var understimulert og henger en del etter på mange fronter. De har nå fått godkjent utsatt skolestart men det var en lang prosess med først helsesøster, henvisning videre til bup, skolekontor osv osv. Anonym poster: bb2addb14679155e2ebb346fee1f1ece
MammantilNurket Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Ut i fra mine erfaringer fra jobb i bhg og skole skal det mye til for å få utsatt skolestart. Det er som den anonyme over her skriver; en lang prosess hvor flere ulike instanser involveres. I de tilfellene jeg har vært borti hvor barnet har fått utsatt skolestart har ting vært "veldig ikke på stell" - om du forstår hva jeg mener. Dersom du er bekymret for overgangen bhg/skole for datteren din er det beste rådet jeg kan gi å ligge litt i forkant. I første omgang ville jeg diskutert bekymringene dine med barnehagen og deretter tatt kontakt med skolen. Nøkkelen her er dialog og informasjon. Lykke til
skjotta Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 her jeg bor skal det utrolig mye til for å få utsatt skolestart. hovedbegrunnelsen er at selv om forskjellen på barnet og andre i samme kull kan være meget stor i 5-6 års alderen så vil dette jevne seg ut utrolig fort. i løpet av ett år eller to vil antakelig datteren din være helt likestillt med alle de andre og ikke ha noen vanskeligheter. MEN dersom du da har utsatt skolestarten hennes med ett år er det allerede for sent. da vil jo alternativet være å la henne hoppe over ett år med skolegang for å ta igjen sine jevnaldrende, og det er, om mulig, enda vanskeligere å få gjennom enn det utsatt skolestart er.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå