Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #1 Skrevet 10. juni 2013 Var nettopp på besøk hos ei som fikk en datter for ikke lenge siden, litt over en uke. Sola stråler, og ungen ligger pakket inn i en seng inne. To lag klær, pakket inn i teppe, med dyne over. Sov også på saueskinn. Moren sa at hun synes det var litt kjedelig å sitte inne, men hun kunne jo ikke gå ut siden babyen måtte være inne. Det var visst ikke bra å ha de ute? Det var 23 grader i skyggen den dagen, og vindstille... det var så varmt inne hos de at selv jeg slet i den varmen, enda jeg hadde en tynn kjole på Venter selv barn om ikke lenge, og jeg har da planer om å bo på terrassen. Men kan jeg ikke det da? Anonym poster: 1e537546afeebc02bea2c7e77f3ec1b9
Elsker livet Skrevet 10. juni 2013 #2 Skrevet 10. juni 2013 Hun har sikkert fått råd av sin gamle mor.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #3 Skrevet 10. juni 2013 Joda, nyfødte kan fint være ute, ingen problem. Men man passer såklart på at de ikke har det for varmt eller kaldt og skjermer de for sol og vind. Mine har vært ute fra de var få dager, både vinterbaby og vårbaby og de har sovet utrolig godt i vognen. Anonym poster: 012bad3c8bd1a064d2f9d64d31788679
☆☆☆ Skrevet 10. juni 2013 #4 Skrevet 10. juni 2013 Jo, klart du kan. Venninna di har sikkert hørt for mykje på ei gamal bestemor. Før var det ei utbredt oppfatning om at barnet måtte haldast inne i barseltida..
Monajenten Skrevet 10. juni 2013 #5 Skrevet 10. juni 2013 Jeg fikk beskjed om det på klinikken nå sist, men det var fordi han var seks uker prematur. Men var ikke snakk om mer enn et par uker
Skautrollet Skrevet 10. juni 2013 #6 Skrevet 10. juni 2013 selvfølgelig kan nyfødte være ute. bare husk på at de ikke kan regulere kroppsvarmen sin like godt som voksne kan
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #7 Skrevet 10. juni 2013 Selvfølgelig kan de nyfødte være ute! :-) Skjerm for sol/vind, nyfødte ligger uansett mest i vogn, så det går fint, sett vognen i skyggen, og pass på at babyen ikke blir for varm eller kald. Høres ut som venninnen din hadde al for mye klær på den lille inne. Anonym poster: a6d88a23e172b4cd65fa355f7ed89b28
supersnartmamma Skrevet 10. juni 2013 #8 Skrevet 10. juni 2013 jeg har hørt at nyfødte kan helt fint være ute, men at de skal ha minst mulig direkte sollys på seg..
*Lissi* Skrevet 10. juni 2013 #9 Skrevet 10. juni 2013 Joda, kos deg ute du I "gamle dager" hadde de vel ikke barna ute i begynnelsen. Nå i dag er de ute fra dag en.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #10 Skrevet 10. juni 2013 Jeg har sommerbarn og fikk beskjed om å holde dem inne i ca en uke etter fødselen. ( dei hjem samme dag) det var for at temperaturen skulle være så konstant som mulig de første dagene. Dessuten har jo baby behov for å ligge hos meg hud mot hud, så terrassen var litt knotete. Etter ca 14 dager har vi vært MYE ute. Pledd og puter på plenen, parasol og baby svøpt i lite teppe. Lå inntil meg eller i vognbagen mens jeg leste og koste meg. Følg instinktet ditt, det kommer du lengst med;) Anonym poster: 4a3bc688d897c83342cfbcc86a8fa54d
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #11 Skrevet 10. juni 2013 Har og sommer barn å venter nå nr 3 men har aldri hørt at du må halde dem inne nå var jo vi to tre dager på sykehuset etter fødsel men var ute på første trilletur da baby var 4 dager det er vel litt kos formen din også er etter en fødsel...men hørte stadigt av den eldre garden at før i tiå var di inne i nermere enn måned Anonym poster: 4bdf804ba5f6131a0fd22a69c2f4b8b6
Musemora Skrevet 10. juni 2013 #12 Skrevet 10. juni 2013 Fikk barn i oktober. 2 dager etter fødsel gikk vi 1 mil ute med vogn. Ingen restriksjoner på å være ute med friske babyer.
Gjest Lagå Skrevet 10. juni 2013 #13 Skrevet 10. juni 2013 Bare å gå ut Barnet mitt er født i oktober og vi trilla tur ute i 10 grader da hun var 3 dager gammel
me_87 Skrevet 10. juni 2013 #14 Skrevet 10. juni 2013 jeg var ute etter med min nyfødte tre dager etter fødsel og jeg fødte i oktober. Hadde gått på veggene om jeg bare skulle vært inne med han.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #15 Skrevet 10. juni 2013 Har da aldri hørt noe sånt før. Fikk sistemann nå i april, vi var ute på første trilletur når han var fire dager, vært ute å trillet hver dag siden. Eneste du må passe godt på er ørene, jeg bruker en tynn bomullslue på mini hele tiden. Og selvfølgelig unngå sola som de andre her sier. Og for Guds skyld; ikke heng teppe foran åpningen, spesielt ikke nå på sommeren! Blir en liten bakveovn inni der for den stakkars ungen. Anonym poster: f535ddf04fea8b356dcf5ed66ebcee01
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #16 Skrevet 10. juni 2013 Alle gamle mennesker tror at trekk er farlig, særlig gjennomtrekk. De ble også opplært til at spedbarn skulle holdes inn i et rom uten trekk og at vind var farlig for de små. Nå var jo spedbarnsdødeligheten større også i gamle dager, og de var naturlig nok mer redd for en infeksjon/forkjølelse enn det vi er.... Ikke ta imot slike råd fra gamle tanter og bestemødre/oldemødre, verden har gått videre heldigvis Har selv to sommerbarn og vi har vært ute fra dag en, selvfølgelig i skyggen og mest mulig skjermet fra vinden, men vi har vært ute altså. Bare pass på temperaturen, spedbarn blir lett kalde, og lett overopphetet, parker alltid hele vognen i skyggen, skinner sola på kalesjen til vogna blir det fort like varmt inni der som inni et telt og vi vet alle hvor varmt det kan bli inni slike små telt som står i sola. Husk også på at myggnettingen hindrer skikkelig lufting i vogna og luften inni der kan bli ganske varm og tett, de anbefaler bare å ha myggnetting på når vogna står parkert i skyggen, når du er ute og går trenger du den ikke for da følger du jo med selv og kan vifte vekk evt innsekter... Anonym poster: 43be5a2ad4468645a9e86eb21bd06bcd
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #17 Skrevet 10. juni 2013 hehe- vi hadde vår pre- og dysmature ute i surt vær i april den gangen hun var nyfødt. Lå jo trygt i vogna hun! Selvsagt har ikke barna vondt av frisk luft! MEN det er lurt å ha ett heldekkende lag med klær på (inkl lue som dekker ørene). Anonym poster: e5f1dddda1b0137535b8f17e45904d32
Gjest Julia1984 Skrevet 10. juni 2013 #18 Skrevet 10. juni 2013 Om hun ikke går ut med babyen må du hvertfall gi henne beskjed om at to lag klær, teppe og dyne i denne varmen er livsfarlig for spedbarn!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #19 Skrevet 10. juni 2013 Spebarn skal ikke ha det for varmt eller i direkte sol. Ellers kan de fint være ute. Hatt begge mine ute. gått turer og slik. men de har ikke hatt sol rett på seg og passet på tempratur i vogn. Anonym poster: 83639616e8abd894beaac788451d8ad1
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #20 Skrevet 10. juni 2013 Selvfølgelig kan de være ute. Men barn under ett år skal ikke utsettes for sterk sol (pga hyppig celledeling i den ømfintlige huden) eller kald vind. Overoppheting medfører markant økt fare for krybbedød så jeg fatter ikke at venninna di tør å pakke inn babyen i så vanvittig mye tøy, tepper og dyner. Og friske, ikke-premature/dysmature babyer skal ikke ha på lue innendørs, igjen mtp økt risiko for overoppheting og krybbedød. Anonym poster: 9bbfa42826508dc87309c682ae7bde3f
♥Madam Mim♥ Skrevet 10. juni 2013 #21 Skrevet 10. juni 2013 Huff stakkars lille baby som har så mye klær på seg inne!!! Håper hun er klar over at det er farligere for et barn å være for varm enn kald. Et barn som fryser vil oftest bli sutrete og utilpass, mens et barn som er for varmt blir gjerne sløv og sover. Vil derfor ikke varsle om at det er for varmt. Min baby kom nå for snart 4 uker siden og jeg har hatt ham ute siden dagen jeg kom hjem. Da var han 3 dager gammel. Kjenner stadig bak i nakken om han er for varm. Er det kjølig ute kjenner jeg også på hender/ansikt for å sjekke om han er kald
Gjest Julia1984 Skrevet 10. juni 2013 #22 Skrevet 10. juni 2013 Du MÅ si i fra til henne st hun har alt for mye klær på! Både inne og ute Holder Lene med en tynn body, tynn sommerbilder og sokk er nyfødt. Helseteppe over seg hvis vind eller sover i skyggen. Det du beskriver er jo direkte livsfarlig. Håper du sier i fra til venninna di
♥Madam Mim♥ Skrevet 10. juni 2013 #23 Skrevet 10. juni 2013 Du MÅ si i fra til henne st hun har alt for mye klær på! Både inne og ute Holder Lene med en tynn body, tynn sommerbilder og sokk er nyfødt. Helseteppe over seg hvis vind eller sover i skyggen. Det du beskriver er jo direkte livsfarlig. Håper du sier i fra til venninna di Hehe, nå er jeg spent. Disse tynne sommerbildene, skal de henges på knærne eller bare legge dem over babyen?? Hihi autocorrect en en morsom liten sak
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #24 Skrevet 10. juni 2013 Du MÅ si i fra til henne st hun har alt for mye klær på! Både inne og ute Holder Lene med en tynn body, tynn sommerbilder og sokk er nyfødt. Helseteppe over seg hvis vind eller sover i skyggen. Det du beskriver er jo direkte livsfarlig. Håper du sier i fra til venninna di Hehehehe, sitter her og humrer. Er det baby eller mamma som heter Lene, og de tynne sommerbildene er jeg litt spent på Anonym poster: 43be5a2ad4468645a9e86eb21bd06bcd
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2013 #25 Skrevet 10. juni 2013 Er babyen prematur eller på en annen måte syk? Babyer kan fint være ute, sunnere det enn sånn som venninnen din gjør. Bare ha på tynn lue og skjerm mot sol og vind. Det er faktisk farligere for små babyer å være for varme enn for kalde... flere som har dødd av overopphetning (vinteren og mye klær og inærheten av varmeovn inne)... Anonym poster: 9de27ff75f2a99119d25ec2b59ef6332
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå