Gå til innhold

Bekymringsmelding henlagt, hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnehagen sendte inn bekymringsmelding, og vi har vært gjennom en undersøkelsessak. Barnevernet mener at omsorgen blir ivaretatt og at vi har en god relasjon med barnet og velger derfor å henlegge saken.

Men selv om saken blir henlagt føler jeg meg ikke "frikjent". Det var en del anklager i bekymringsmeldingen som jeg ikke kjenner meg igjen i og jeg følte ble ord mot ord når jeg skulle forklare meg om det til BV.

Hvordan skal jeg "renvaske" meg? Hele saken og situasjonen har vært slitsom og tatt fra meg all selvtillitt og trygghet. Føler meg helt tom innvendig, som om jeg alri mer kan bli glad igjen :(

Anonym poster: a84c91e5969073b0567f0f7df2e9b050

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jo enten ta det med de som melder eller legge det bak deg.

Siden det er bhg så ville jeg bedt om et møte med de.

Dere skal jo samarbeide videre ang barn og da er det viktig med bra forhold.

Gjest yrild
Skrevet

Ta et møte med barnehagen. Spør muligens en eller annen nøytral person om de kan være med på møtet slik at dere ikke kaster sprit på bålet men virkelig klarer å roe ned gemyttene. Dialog og løsninger er det eneste som hjelper.

Dere er kjempetøffe hvis dere klarer å snu dette rundt :-)

Skrevet

Vi ble meldt til barnevernet av bhg for 1 år og 7 mndr siden. Saken ble henlagt, dog etter at helsesøster, politi og fastlege ble kontaktet for å få informasjon. Jeg følte meg krenket og såret, og spesielt pedleder gjorde meg direkte uvel i sin fremtreden. Det er som sagt snart 2 år siden, og jeg har ennå ikke klart å tilgi bhg for disse ville påstandene. Jeg endte opp med å bytte bhg - all tillit var borte. Jeg kan ikke overlate den daglige omsorgen for mine barn til mennesker som dikter opp slike ting.

Jeg gråter ikke lenger, og det kan faktisk gå flere timer mellom hver gang jeg tenker på det nå. Livet går videre, men jeg har fortsatt en stor sorg i meg etter denne fæle opplevelsen. Ser jeg den gamle pedlederen krysser jeg gata.

Lykke til, jeg vet hvordan du har det. Det blir bedre!

Anonym poster: de1515c4a395959c0c93bbb9aa41ee95

Skrevet

Problemet er jo at jeg ikke lenger stoler på noen i barnehagen, jeg føler meg observert og "tolket" hver gang jeg leverer og henter. Ekstremt ubehagelig :(

Jeg trøster meg med at det er kort til igjen før vi skal slutte i barnehagen, så det har liksom ingen hensikt å lage oppvaskmøte. Men jeg sliter virkelig med å gjenvinne troen på meg selv som mor selv om jeg har fått mye positive tilbakemeldinger fra andre involverte i saken.

Det går ikke en dag uten at jeg tenker på det, jeg sover dårlig om natta og føler meg konstant utrygg.

HI

Skrevet

Hvem er det du må renvaske deg for? Barnehagen får vel beskjed om at undersøkelse er henlagt hvis det var de som meldte? Hvor mange andre er involverte? Du får på en måte ikke gjort så mye med det nå...

Anonym poster: 9938ac54fa623e296caee6b4d24f951b

Skrevet

Stakkers deg! Så forferdelig! Det må være en helt grusom følelse. Jeg hadde nok reagert som deg. Forstår at det er forferdelig ubehagelig i forhold til barnehagen også.

Ble litt nysgjerrig på hva bekymringsmeldingen gikk ut på? Og hvordan var ditt forhold til personalet i forkant av dette? Lurer på om forholdet kan ha en innvirkning på hvor høy/lav terskelen for å sende bekymringsmelding.

Synes det er ekkelt at så mange skriver her om mld til barnevernet som har vært grunnløse. Kan det skje hvem som helst liksom? Eller skjer dette oftere dersom forholdet til foreldrene er mindre bra slik at mye forblir uklart liksom? Fint om du gidder å fortelle litt om bakgrunnen til dette.

Klem til deg. Og tenk på at du ble klarert, du er en god mor. Det er alt av bevis de trenger. De tok feil. Det er de som har tabbet seg ut.

Anonym poster: c692eb3c59bd0ba7d3a5035555be3b49

Skrevet

Problemet er jo at jeg ikke lenger stoler på noen i barnehagen, jeg føler meg observert og "tolket" hver gang jeg leverer og henter. Ekstremt ubehagelig :(

Jeg trøster meg med at det er kort til igjen før vi skal slutte i barnehagen, så det har liksom ingen hensikt å lage oppvaskmøte. Men jeg sliter virkelig med å gjenvinne troen på meg selv som mor selv om jeg har fått mye positive tilbakemeldinger fra andre involverte i saken.

Det går ikke en dag uten at jeg tenker på det, jeg sover dårlig om natta og føler meg konstant utrygg.

HI

Har du mulighet til å ta barnet ut av barnehagen?

Anonym poster: 7c6ad2cf5236dac7feca8ab5764ba0d1

Skrevet

Hvem er det du må renvaske deg for? Barnehagen får vel beskjed om at undersøkelse er henlagt hvis det var de som meldte? Hvor mange andre er involverte? Du får på en måte ikke gjort så mye med det nå...

Barnehagen får jo beskjed, men en henleggelse er jo ikke det samme som "frifinnelse".

Ingen røyk uten ild osv...

De har kommet med en del anklager jeg føler fremdeles "henger" over meg. Hvordan skal man liksom motbevise?

HI

Skrevet

Barnehagen burde lagt seg langflate og beklaget, men samtidig forklart at de trodde de gjorde det som var riktig men aldri ønsket å skade verken deg eller barnet ditt. Men de burde virkelig ta på sin kappe at de tok feil, og prøve å bygge opp forholdet igjen. Man går ikke hen å legger inn en bekymringsmeldning og så later som ingenting etterpå når saken er over, og parten er renvasket.

Jeg kan faktisk ikke forstå at barnehagen kan ta så feil, for de kjenner barnet veldig godt, så for meg virker det som om de er helt paranoide. Kan være at de tidligere har brent seg på at de ikke har rapportert når de burde ha gjort det så nå rapporterer de selv om de egentlig ikke har noen sak og kanskje burde ha undersøkt litt nøyere selv.

Anonym poster: 070a4f6bb0bf07ba7738aa5bd46c2af0

Skrevet

HI

Vil ikke det kunne brukes mot meg? Kan oppfattes som å ikke være villig til samarbeid etc?

HI

Skrevet

HI

Vil ikke det kunne brukes mot meg? Kan oppfattes som å ikke være villig til samarbeid etc?

HI

Men er ikke saken henlagt? Hva skal hvem bruke mot deg da?

Skrevet

Jeg kunne ikke latt mitt barn fortsette i barnehagen hvis noe slikt hadde skjedd meg uten grunnlag for bekymring. Rart om en barnehage melder bekymring uten noe som helst grunnlag og hold i meldingen synes jeg.

Skrevet

Jeg kunne ikke latt mitt barn fortsette i barnehagen hvis noe slikt hadde skjedd meg uten grunnlag for bekymring. Rart om en barnehage melder bekymring uten noe som helst grunnlag og hold i meldingen synes jeg.

Barnehagen er pliktet til å melde fra om de har bekymringer ifht et barn. Norske bhg har mange ganger fått refs fordi de har for høy terskel for å melde fra, noe som går ut over barn! Når barnehagen sender bekymringsmld har vi i min barnehage pleid å kalle inn til foreldresamtale for å avklare hvorfor det er en bekymring som må meldes, for å prøve å få et best mulig videre foreldresamarbeid. Det er ikke fordi noen er håpløse som foreldre, det kan være at de er slitne, mor er utsatt for vold osv.. Det er for å hjelpe familien, ingen vil henge deg ut HI

Anonym poster: b5973a44992b86f734d92083c8ad175e

Gjest FinogFjong
Skrevet

Litt avhengig av hvor lenge ungene "har igjen" i bhg, ville jeg vurdert å be om en samtale med bhg.

Fikk du ingen avslutningssamtale med barnevernet? Dette er de pliktige å gi deg, og du kan også be de om å ha en samtale/møte med bhg. Da vil du kunne få en større klarhet i henleggelsen, og det vil være lettere "å gå med hevet hode".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...