Gå til innhold

Jeg er sykemeldt grunnet kvalme, kan jeg. . .

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 9. Vært plaget med mye kvalme daglig. Kastet opp, kvalm, svimmel osv. Vært sykemeldt i 6 uker. En venninne spurte her om dagen om jeg ville møte henne på storsenteret. Gå litt rundt å titte osv. . Enkelte dager er formen min ok, såpass at jeg kan komme meg ut å gjøre ting i mitt tempo,, andre dager er jeg lenket til sofaen. .

Er det galt at meg å gå ut på senteret noen timer i morgen, hvis jeg våkner å finner ut at formen er ok, i forhold til at jeg er sykemeldt tenker jeg?

Kvalmen forverrer seg ved stress, jeg trenger mye pauser osv noe som de ikke får tilrettelagt på min jobb som består av høyt arbeidstempo og stress.

Anonym poster: 26b2fbc2e972bda116698de0fc45a760

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har bedt om tilrettelegging og ikke fått det synes jeg du fint kan ta deg en tur ut! Kos deg litt du, det trenger du sikkert!

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

Jeg har vært sykemeldt i alle mine svangerskap pga hypermesis og jeg gjorde det jeg orket.

Det kan ikke være meningen at man skal mure seg inne selv om man er for dårlig til å gå på jobb.

Med kvalme kan man klare å presse seg en dag formen er ok, men da får man det som regel dobbelt tilbake i flere dager etterpå. Men noen ganger er det verd det, rett og slett for å ta vare på den psykiske helsen også

Dra på senteret og kos deg! Du har blitt sykemeldt fordi legen mener at du ikke kan jobbe, så blås i alle andre og gjør det du klarer.

Skrevet

Takk for svar begge to :-) jeg må jo si at jeg er dritt lei dette her. Vært hjemme flere uker nå, hvor jeg så å si kun har Vært hjemme. Føler jeg trenger å se litt folk, se verden utenom tvn.

Kvalmen er så uforutsigbar at det blir vanskelig å tilrettelegge. Så i samråd med lege har vi kommet frem til at full sykemelding er det rette slik det er nå. Så får vi evt se ann om den skulle vare lengre enn uke 12 sa legen.

Får jo litt dårlig samvittighet ved å være på senteret når jeg er sykemeldt. Men er jo ikke snakk om å løpe rundt hele dagen, bare komme seg ut å ta det derfra :-)

Flere synspunkter?

Hi

Anonym poster: a9d8455e8b09fe60bc728b0aa5774b7b

Skrevet

Du er sykemeldt fra jobben, ikke livet :) Når du endelig har energi til å komme deg ut så gjør det. Jeg var sengeliggende hele svangerskapet og du blir mer deprimert av å sitte hjemme hele tiden. Legene anbefaler å få oss ut døren når det er mulig så har god samvittighet :)

Anonym poster: 9355b82c09479c77d2c7ce22f0bb2b73

Skrevet

Selvsagt kan du det.

Skrevet

jeg var sykemeldt omtrent hele svangerskap nr.2 av samme grunn, og turte knapt å bevege meg utenfor døra. Dels fordi "alle" var etter meg fordi jeg ikke "tok meg sammen", og dels fordi jeg syntes det ikke passet seg så lenge jeg var sykemeldt. Resultatet ble en hengemyr av en fødselsdepresjon, som jeg brukte et år på å kravle meg ut av!

3. sv.skap var jeg også sykemeldt over halve, pga bekkenløsning. Da var jeg så mye ute blant folk som kroppen tillot, besøkte jobben, reiste på kafè o.l. Dårlig med shopping da, for jeg var veldig lite mobil.. Prata med sjefen min om det, og hun var enig i at dette var det lureste jeg kunne gjøre i min situasjon!

God bedring, og kos deg på sentertur om formen tillater det! :)

Anonym poster: a2bda60c8c7559ed9d84f1bab20a2bae

Skrevet

Ehhh du er sykemeldt grunnet kvalme. Er du frisk nok til kjøpesenter er du frisk nok til jobb. Hadde jeg vært din sjef hadde jeg reagert veldig på det

Anonym poster: 1344fbb133cbdb2eabd6c9a915a7539d

Skrevet

Er da ikke frisk nok til jobb selv om hun kan gå en liten tur på kjøpesenter. Kos deg du. Jeg var sengeliggende 8 uker med hyperemesis og hadde nesten lyst å få slutt på livet til slutt..

Anonym poster: 29c2e72bd6fb4b1dd5943436dd9def75

Skrevet

Om formen tillater det hadde jeg dratt.

Var sykemeldt de siste seks mnd pga dårlig tilrettelegging( dermed veldig rygg- og bekkenvondt.) , men jeg var ute hver dag! Følte litt på det at de andre ansatte skulle reagere, men kom til at det dreit jeg i!

Du kjenner kroppen din best og skal jo bevare mentaliteten oppi dette her :)

Skrevet

Ja det syns jeg du kan. Kvalmen kan komme og gå, og siden arbeidsplassen ikke kan tilrettelegge for deg er det umulig å gå på jobb med forbehold at du må gå hjem hver dag fordi du kan bli kvalm og kaste opp. Det er jo uansett stor forskjell på å være på jobb i et høyt tempo, noe som ofte trigger kvalme, enn å gå en liten tur på senteret å møte en venninne. Blir du kvalm så går du jo bare hjem igjen.

Hvis alle som er sykemeldt skulle muret seg inne til sykemeldingen var over så hadde nok storparten blitt sykemeldt på nytt pga depresjon. En frisk oppegående person kan bli deprimert av å bli isolert uten form for sosial kontakt med omverdenen.

Anonym poster: ec2a6f9dc1b9e29d198478ec0cb3102d

Skrevet

Vært sykemeldt Pga hyperemesis selv siden uke 6 (uke 19 nå), og jobben kunne heller ikke tilrettelegge noe for meg, og ja jeg har vært på handleturer et par ganger når jeg har klart det.

Ikke tenk på det :)

Har også vært på kino, og husker jeg var redd for at noen skulle se meg, men man må komme seg ut litt på alle de mnd. Og jeg har skjønt nå at man ikke skal ha dårlig samvittighet av sånt.

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen. Da skal jeg prøve å hygge meg litt ute i morgen, med relativt god samvittighet :-) håper formen blir greit :-) blir virkelig godt å se noe annet enn sitt eget hjem :-)

Hi

Anonym poster: a9d8455e8b09fe60bc728b0aa5774b7b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...