Gå til innhold

Rett til skriftlig tilbakemelding når man ikke møter til utviklingssamtale??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig?

En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette.

Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling.

Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes.

 

Men jeg vil ha dokumentasjon på det du skriver. Hvis du viser meg hvor det står at "Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar" så er det så mye enklere for meg å skjønne at "Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inneforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket."

Link, takk!

Niks, det får du av sjefen din eller juridisk enhet...det gidder ikke jeg å finne frem til deg en søndagskveld... ;)

Det burde ikke være noen overraskelse for NOEN i det offentlige, enten man er lærer, sykepleier, helsestasjon eller barnehagelærer at man skal dokumentere det en gjør...

 

Men det står ingen plass at man skal gi skriftlig tilbakemelding 2 ganger i året. Så hvis du påstår noe jeg ikke vet eller finner kilder på, så må du jo fortelle hvor du har det fra!

 

Skriver dere ikke halvårsevalueringer? Hva ligger til grunn for utviklingssamtalene da, om ikke disse? Dette er jo opplysninger foreldre, PPT eller andre kan etterspørre og SKAL foreligge...

 

Jeg har ikke lovdata i hodet, for meg er det så selvsagt at dette gjøres at jeg blir forundret over at man har fokus på hvordan man kan slippe å dokumentere fremfor at man gjør det?

 

I mine ulike møter med forskjellige skoler og barnehager er det alltid slikt som blir etterspurt.

Om en tidligere elev går til sak mot en tidligere skole grunnet manglende bistand, eller foreldre hevder at rett hjelp aldri har blitt tilbudt, er det svært uheldig for skolen og læreren det gjelder, om den ikke kan motbevise dette.

 

Jeg må bare si som var sagt over her at ja, elevene har rett til halvårsvurdering 2 ganger i året, men den må ikke være skriftlig. Den kan det. Det er mye mer nyttig å gi skriftlig halvårsvurdering på mellom- og ungdomstrinnet enn på småtrinnet.

Fortsetter under...

Skrevet

Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig?

En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette.

Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling.

Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes.

 

Men jeg vil ha dokumentasjon på det du skriver. Hvis du viser meg hvor det står at "Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar" så er det så mye enklere for meg å skjønne at "Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inneforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket."

Link, takk!

Niks, det får du av sjefen din eller juridisk enhet...det gidder ikke jeg å finne frem til deg en søndagskveld... ;)

Det burde ikke være noen overraskelse for NOEN i det offentlige, enten man er lærer, sykepleier, helsestasjon eller barnehagelærer at man skal dokumentere det en gjør...

 

Men det står ingen plass at man skal gi skriftlig tilbakemelding 2 ganger i året. Så hvis du påstår noe jeg ikke vet eller finner kilder på, så må du jo fortelle hvor du har det fra!

 

Skriver dere ikke halvårsevalueringer? Hva ligger til grunn for utviklingssamtalene da, om ikke disse? Dette er jo opplysninger foreldre, PPT eller andre kan etterspørre og SKAL foreligge...

 

Jeg har ikke lovdata i hodet, for meg er det så selvsagt at dette gjøres at jeg blir forundret over at man har fokus på hvordan man kan slippe å dokumentere fremfor at man gjør det?

 

I mine ulike møter med forskjellige skoler og barnehager er det alltid slikt som blir etterspurt.

Om en tidligere elev går til sak mot en tidligere skole grunnet manglende bistand, eller foreldre hevder at rett hjelp aldri har blitt tilbudt, er det svært uheldig for skolen og læreren det gjelder, om den ikke kan motbevise dette.

 

Halvårsevalueringer er jo hovedsakelig for elever med IOP.

Slik jeg forstod det, etterspør HI hvor man i LOVEN finner svart på hvitt at utviklingssamtaler med foresatte skal ha et skriftlig innhold i tillegg til det muntlige.

 

Det skal selvsagt dokumenteres at man har fått tilbud om samtaler og at slike samtaler har funnet sted, men her etterspørres det jo om dette også må ha et FAGLIG skriftlig innhold - noe det ut fra opplæringsloven slik jeg ser det, ikke finnes dokumentasjon for.

 

Altså: en utviklingssamtale i skriftlig form, rett og slett.

 

Anonym poster: 6878ed300e7ab752c16ecd2ace7c2974

Gjest FinogFjong
Skrevet

Hvordan har dere tenkt at en lærer som skal overta "din" klasse skal kunne gå tilbake å se hva som er gjort eller ikke gjort da, om dere mener det ikke er nyttig? Eller hvordan skal dere kunne dokumentere tiltak, tilbud eller annet ved skolebytte eller annet? Dokumentasjon av læreutbytte, faglig nivå, sosial fungering, inkludering/ekskludering skal det bare sitte oppe i hodet til den enkelte lærer?

 

Disse vurderingene er da ikke "kun" for unger med IOP?? (Jeg som foresatt signerer på slike evalueringer to ganger i året, det gjorde jeg også da ungene gikk i bhg...)

IOP'er kommer da ikke av seg selv, og ved å gå tilbake i tidligere dokumentasjon for å se hva som er tenkt og gjort kan spare barn og foresatte for mange unødvendige runder.

Jeg blir trist over holdningen hos enkelte lærere og skoler, men desverre ikke overrasket.

Skrevet

Hvordan har dere tenkt at en lærer som skal overta "din" klasse skal kunne gå tilbake å se hva som er gjort eller ikke gjort da, om dere mener det ikke er nyttig? Eller hvordan skal dere kunne dokumentere tiltak, tilbud eller annet ved skolebytte eller annet? Dokumentasjon av læreutbytte, faglig nivå, sosial fungering, inkludering/ekskludering skal det bare sitte oppe i hodet til den enkelte lærer?

 

Disse vurderingene er da ikke "kun" for unger med IOP?? (Jeg som foresatt signerer på slike evalueringer to ganger i året, det gjorde jeg også da ungene gikk i bhg...)

IOP'er kommer da ikke av seg selv, og ved å gå tilbake i tidligere dokumentasjon for å se hva som er tenkt og gjort kan spare barn og foresatte for mange unødvendige runder.

Jeg blir trist over holdningen hos enkelte lærere og skoler, men desverre ikke overrasket.

 

Nå blander du kortene her, FinogFjong.

 

Det er ingen som har sagt noe om NYTTEN av dokumentasjon på det faglige, men du hevder hardnakket at dette er LOVPÅLAGT, noe jeg ikke kan se at det er. Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering.

 

Tiltak og tilbud som er gitt eleven skal selvsagt dokumenteres og legges i elevens mappe, men det er jo ikke dette vi diskuterer. Det vi diskuterer, er hvorvidt foresatte har rett på SKRIFTLIG tilbakemelding på den faglige utviklingen eller ikke utover det muntlige som blir gitt på skole-hjem-samtaler.

 

Dokumentasjon på sosial utvikling for eksempel er ikke noe som skriftlig SKAL dokumenteres på den enkelte elev, iallfall ikke i ungdomsskolen hvor jeg jobber, men dette er noe som gis etter ønske fra foresatte, PPT eller BFT i tilfeller der det trengs spesifikt for å utrede en elev.

 

Så jo: skriftlig halvårsevaluering er for elever med IOP, der man skal evaluere tiltak og mål. Halvårsvurdering er noe helt annet, der man vurderer den enkelte elev i form av en skriftlig karakter. Denne vurderingen skal være skriftlig, men det er ikke utarbeidet krav til hvordan denne vurderingen skal/bør se ut. Det er i prinsippet nok at eleven signerer på at samtalen har funnet sted, resten kan tas muntlig.

 

Så at du er trist og overrasket over holdninger til lærere rundt om tror jeg kanskje er basert på feil grunnlag, iallfall ut fra det du skriver her.

 

Anonym poster: 6878ed300e7ab752c16ecd2ace7c2974

Skrevet

Syns ærlig talt det er dårlig gjort å ikke kunne gi foreldrene en ny time til samtalen ! Du får nok overtid/ betaling for tiden du bruker.

 

Er det i redsel for å gjøre mer en det som er høyst nødvendig du er så opptatt av å finne ut av om du er pliktig å gi et slikt skriv?

 

 

Gjest FinogFjong
Skrevet (endret)

Hvordan har dere tenkt at en lærer som skal overta "din" klasse skal kunne gå tilbake å se hva som er gjort eller ikke gjort da, om dere mener det ikke er nyttig? Eller hvordan skal dere kunne dokumentere tiltak, tilbud eller annet ved skolebytte eller annet? Dokumentasjon av læreutbytte, faglig nivå, sosial fungering, inkludering/ekskludering skal det bare sitte oppe i hodet til den enkelte lærer?

 

Disse vurderingene er da ikke "kun" for unger med IOP?? (Jeg som foresatt signerer på slike evalueringer to ganger i året, det gjorde jeg også da ungene gikk i bhg...)

IOP'er kommer da ikke av seg selv, og ved å gå tilbake i tidligere dokumentasjon for å se hva som er tenkt og gjort kan spare barn og foresatte for mange unødvendige runder.

Jeg blir trist over holdningen hos enkelte lærere og skoler, men desverre ikke overrasket.

 

Nå blander du kortene her, FinogFjong.

 

Det er ingen som har sagt noe om NYTTEN av dokumentasjon på det faglige, men du hevder hardnakket at dette er LOVPÅLAGT, noe jeg ikke kan se at det er. Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering.

 

Tiltak og tilbud som er gitt eleven skal selvsagt dokumenteres og legges i elevens mappe, men det er jo ikke dette vi diskuterer. Det vi diskuterer, er hvorvidt foresatte har rett på SKRIFTLIG tilbakemelding på den faglige utviklingen eller ikke utover det muntlige som blir gitt på skole-hjem-samtaler.

 

Dokumentasjon på sosial utvikling for eksempel er ikke noe som skriftlig SKAL dokumenteres på den enkelte elev, iallfall ikke i ungdomsskolen hvor jeg jobber, men dette er noe som gis etter ønske fra foresatte, PPT eller BFT i tilfeller der det trengs spesifikt for å utrede en elev.

 

Så jo: skriftlig halvårsevaluering er for elever med IOP, der man skal evaluere tiltak og mål. Halvårsvurdering er noe helt annet, der man vurderer den enkelte elev i form av en skriftlig karakter. Denne vurderingen skal være skriftlig, men det er ikke utarbeidet krav til hvordan denne vurderingen skal/bør se ut. Det er i prinsippet nok at eleven signerer på at samtalen har funnet sted, resten kan tas muntlig.

 

Så at du er trist og overrasket over holdninger til lærere rundt om tror jeg kanskje er basert på feil grunnlag, iallfall ut fra det du skriver her.

 

Anonym poster: 6878ed300e7ab752c16ecd2ace7c2974

 

Ja, det kan vel hende det var på feil grunnlag, jeg har ikke lovteksten i hodet her, og gidder ikke søke opp det heller ;)

Jeg har alltid fått skriftlig tilbakemelding i både bhg og skole.

 

I mitt yrke blir dokumentasjonsplikten fremholdt, og at foreldre ber om skriftlig tilbakemelding syns jeg er rett og rimelig.

Ingen elev under 18 år har vel kompetanse til å underskrive noe som helst, uten foreldrenes samtykke/tilstedeværelse, så elevens signatur holder ikke i grunnskolen.

 

Det jeg alltid har fått innprentet i mitt yrke er at skolen SKAL dokumentere det den vurderer, ikke bare prøveresultater.

Her har EN forelder bedt om skriftlig tilbakemelding da vedkommende ikke møtte til utviklingssamtale (vi vet ikke hvorfor...) En utviklingssamtale skal da vitterligen inneholde både faglig og sosial vurdering, eller har jeg misforstått?

 

Jeg syns faktisk det er trist at læreren her velger å bruke mer tid på å finne ut hvordan hun kan slippe å gi en foresatt en skriftlig tilbakemelding, fremfor å bruke litt tid på hvordan hun kan svare denne forelderen...

Desverre er ikke den holdningen denne læreren utviser unik, jeg har samarbeidet med mange skoler rundt enkeltbarn, og særlig småskolen har vanskeligheter med å dokumentere hva de faktisk gjør., da det er "lettere" når karakterene gjør sitt inntog...(-min opplevelse).

 

Hvordan mener du at en skole skal kunne dokumentere de vurderinger som gjøres rundt en elev, om den ikke skriftliggjøres? En elevs prestasjoner er da mye mer enn det faglige, og de tilbakemeldinger man gir i en utviklingssamtale er ingenting verdt om de ikke krotes ned i et referat og sendes ut, signert...

Det foreligger ALLTID en vurdering bak en karektersetting eller liknende. Denne skal være etterprøvbar og som lærer skal man kunne stå for den vurderingen man gjorde på det tidspunktet samtalen fant sted...

 

I alle "mine" utviklingssamtaler, er jeg blitt presentert med lærerens evaluering skriftlig. Denne signerer jeg på at jeg har gjennomgått med lærer. Om jeg har noe å tilføye/er uenig i noe får jeg et nytt dokument i posten etpar uker etter i tillegg til det dokumentet jeg signerte.

Det jeg mente (mulig jeg var litt uklar) er at dokumentasjonsplikten er lovpålagt, da burde det være en smal sak å gi skriftlig tilbakemelding på de to utvklingssamtalene man har i året (for meg en selvfølge enten man etterspør dette eller ikke...)

Kopi at disse referatene fra utviklingssamtalene har også vært til uvurderlig hjelp i utredningsarbeid, da det gir en oversikt over vurderinger gitt over tid, ikke "der og da" som gjerne er svært farget av vedkommendes agenda for situasjonen.

 

" Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering." Der har man jo den skriftlige tilbakemeldingen da...er jo ikke værre.

Endret av FinogFjong

Annonse

Skrevet (endret)

Syns ærlig talt det er dårlig gjort å ikke kunne gi foreldrene en ny time til samtalen ! Du får nok overtid/ betaling for tiden du bruker.

 

Er det i redsel for å gjøre mer en det som er høyst nødvendig du er så opptatt av å finne ut av om du er pliktig å gi et slikt skriv?

 

Haha, den var god! En lærer som får ekstra betalt for å ha ny samtale!? Jeg har allerede fått beskjed fra min sjef om at de ikke får ny samtale. Og jeg gjør ikke det på min fritid da jeg er sykemeldt. Som sagt, det er fryktelig dumt, men jeg satt en halvtime og ventet på denne som hadde gitt skriftlig beskjed om at skulle møte på denne samtalen. Denne påsto at h*n har krav på skriftlig faglig tilbakemelding, jeg ville finne ut om dette var riktig eller ikke.

Endret av Andy loves 3
Skrevet

Hvordan har dere tenkt at en lærer som skal overta "din" klasse skal kunne gå tilbake å se hva som er gjort eller ikke gjort da, om dere mener det ikke er nyttig? Eller hvordan skal dere kunne dokumentere tiltak, tilbud eller annet ved skolebytte eller annet? Dokumentasjon av læreutbytte, faglig nivå, sosial fungering, inkludering/ekskludering skal det bare sitte oppe i hodet til den enkelte lærer?

 

Disse vurderingene er da ikke "kun" for unger med IOP?? (Jeg som foresatt signerer på slike evalueringer to ganger i året, det gjorde jeg også da ungene gikk i bhg...)

IOP'er kommer da ikke av seg selv, og ved å gå tilbake i tidligere dokumentasjon for å se hva som er tenkt og gjort kan spare barn og foresatte for mange unødvendige runder.

Jeg blir trist over holdningen hos enkelte lærere og skoler, men desverre ikke overrasket.

 

Nå blander du kortene her, FinogFjong.

 

Det er ingen som har sagt noe om NYTTEN av dokumentasjon på det faglige, men du hevder hardnakket at dette er LOVPÅLAGT, noe jeg ikke kan se at det er. Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering.

 

Tiltak og tilbud som er gitt eleven skal selvsagt dokumenteres og legges i elevens mappe, men det er jo ikke dette vi diskuterer. Det vi diskuterer, er hvorvidt foresatte har rett på SKRIFTLIG tilbakemelding på den faglige utviklingen eller ikke utover det muntlige som blir gitt på skole-hjem-samtaler.

 

Dokumentasjon på sosial utvikling for eksempel er ikke noe som skriftlig SKAL dokumenteres på den enkelte elev, iallfall ikke i ungdomsskolen hvor jeg jobber, men dette er noe som gis etter ønske fra foresatte, PPT eller BFT i tilfeller der det trengs spesifikt for å utrede en elev.

 

Så jo: skriftlig halvårsevaluering er for elever med IOP, der man skal evaluere tiltak og mål. Halvårsvurdering er noe helt annet, der man vurderer den enkelte elev i form av en skriftlig karakter. Denne vurderingen skal være skriftlig, men det er ikke utarbeidet krav til hvordan denne vurderingen skal/bør se ut. Det er i prinsippet nok at eleven signerer på at samtalen har funnet sted, resten kan tas muntlig.

 

Så at du er trist og overrasket over holdninger til lærere rundt om tror jeg kanskje er basert på feil grunnlag, iallfall ut fra det du skriver her.

 

Anonym poster: 6878ed300e7ab752c16ecd2ace7c2974

 

Ja, det kan vel hende det var på feil grunnlag, jeg har ikke lovteksten i hodet her, og gidder ikke søke opp det heller wink.png

Jeg har alltid fått skriftlig tilbakemelding i både bhg og skole.

 

I mitt yrke blir dokumentasjonsplikten fremholdt, og at foreldre ber om skriftlig tilbakemelding syns jeg er rett og rimelig.

Ingen elev under 18 år har vel kompetanse til å underskrive noe som helst, uten foreldrenes samtykke/tilstedeværelse, så elevens signatur holder ikke i grunnskolen.

 

Det jeg alltid har fått innprentet i mitt yrke er at skolen SKAL dokumentere det den vurderer, ikke bare prøveresultater.

Her har EN forelder bedt om skriftlig tilbakemelding da vedkommende ikke møtte til utviklingssamtale (vi vet ikke hvorfor...) En utviklingssamtale skal da vitterligen inneholde både faglig og sosial vurdering, eller har jeg misforstått?

 

Jeg syns faktisk det er trist at læreren her velger å bruke mer tid på å finne ut hvordan hun kan slippe å gi en foresatt en skriftlig tilbakemelding, fremfor å bruke litt tid på hvordan hun kan svare denne forelderen...

Desverre er ikke den holdningen denne læreren utviser unik, jeg har samarbeidet med mange skoler rundt enkeltbarn, og særlig småskolen har vanskeligheter med å dokumentere hva de faktisk gjør., da det er "lettere" når karakterene gjør sitt inntog...(-min opplevelse).

 

Hvordan mener du at en skole skal kunne dokumentere de vurderinger som gjøres rundt en elev, om den ikke skriftliggjøres? En elevs prestasjoner er da mye mer enn det faglige, og de tilbakemeldinger man gir i en utviklingssamtale er ingenting verdt om de ikke krotes ned i et referat og sendes ut, signert...

Det foreligger ALLTID en vurdering bak en karektersetting eller liknende. Denne skal være etterprøvbar og som lærer skal man kunne stå for den vurderingen man gjorde på det tidspunktet samtalen fant sted...

 

I alle "mine" utviklingssamtaler, er jeg blitt presentert med lærerens evaluering skriftlig. Denne signerer jeg på at jeg har gjennomgått med lærer. Om jeg har noe å tilføye/er uenig i noe får jeg et nytt dokument i posten etpar uker etter i tillegg til det dokumentet jeg signerte.

Det jeg mente (mulig jeg var litt uklar) er at dokumentasjonsplikten er lovpålagt, da burde det være en smal sak å gi skriftlig tilbakemelding på de to utvklingssamtalene man har i året (for meg en selvfølge enten man etterspør dette eller ikke...)

Kopi at disse referatene fra utviklingssamtalene har også vært til uvurderlig hjelp i utredningsarbeid, da det gir en oversikt over vurderinger gitt over tid, ikke "der og da" som gjerne er svært farget av vedkommendes agenda for situasjonen.

 

" Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering." Der har man jo den skriftlige tilbakemeldingen da...er jo ikke værre.

 

Er vel egentlig ikke snakk om hvorvidt vi har dokumentasjon eller ikke, det er vel heller om vi er nødt å skrive et eget skriv til de som ikke møter opp til samtalen som de har krav på. Og vi finner vel ut at det står ingen plass at de skal ha skriftlig tilbakemelding/ et eget skriv det det står hvordan eleven ligger an faglig.

Gjest FinogFjong
Skrevet

Hvordan har dere tenkt at en lærer som skal overta "din" klasse skal kunne gå tilbake å se hva som er gjort eller ikke gjort da, om dere mener det ikke er nyttig? Eller hvordan skal dere kunne dokumentere tiltak, tilbud eller annet ved skolebytte eller annet? Dokumentasjon av læreutbytte, faglig nivå, sosial fungering, inkludering/ekskludering skal det bare sitte oppe i hodet til den enkelte lærer?

 

Disse vurderingene er da ikke "kun" for unger med IOP?? (Jeg som foresatt signerer på slike evalueringer to ganger i året, det gjorde jeg også da ungene gikk i bhg...)

IOP'er kommer da ikke av seg selv, og ved å gå tilbake i tidligere dokumentasjon for å se hva som er tenkt og gjort kan spare barn og foresatte for mange unødvendige runder.

Jeg blir trist over holdningen hos enkelte lærere og skoler, men desverre ikke overrasket.

 

Nå blander du kortene her, FinogFjong.

 

Det er ingen som har sagt noe om NYTTEN av dokumentasjon på det faglige, men du hevder hardnakket at dette er LOVPÅLAGT, noe jeg ikke kan se at det er. Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering.

 

Tiltak og tilbud som er gitt eleven skal selvsagt dokumenteres og legges i elevens mappe, men det er jo ikke dette vi diskuterer. Det vi diskuterer, er hvorvidt foresatte har rett på SKRIFTLIG tilbakemelding på den faglige utviklingen eller ikke utover det muntlige som blir gitt på skole-hjem-samtaler.

 

Dokumentasjon på sosial utvikling for eksempel er ikke noe som skriftlig SKAL dokumenteres på den enkelte elev, iallfall ikke i ungdomsskolen hvor jeg jobber, men dette er noe som gis etter ønske fra foresatte, PPT eller BFT i tilfeller der det trengs spesifikt for å utrede en elev.

 

Så jo: skriftlig halvårsevaluering er for elever med IOP, der man skal evaluere tiltak og mål. Halvårsvurdering er noe helt annet, der man vurderer den enkelte elev i form av en skriftlig karakter. Denne vurderingen skal være skriftlig, men det er ikke utarbeidet krav til hvordan denne vurderingen skal/bør se ut. Det er i prinsippet nok at eleven signerer på at samtalen har funnet sted, resten kan tas muntlig.

 

Så at du er trist og overrasket over holdninger til lærere rundt om tror jeg kanskje er basert på feil grunnlag, iallfall ut fra det du skriver her.

 

Anonym poster: 6878ed300e7ab752c16ecd2ace7c2974

 

Ja, det kan vel hende det var på feil grunnlag, jeg har ikke lovteksten i hodet her, og gidder ikke søke opp det heller wink.png

Jeg har alltid fått skriftlig tilbakemelding i både bhg og skole.

 

I mitt yrke blir dokumentasjonsplikten fremholdt, og at foreldre ber om skriftlig tilbakemelding syns jeg er rett og rimelig.

Ingen elev under 18 år har vel kompetanse til å underskrive noe som helst, uten foreldrenes samtykke/tilstedeværelse, så elevens signatur holder ikke i grunnskolen.

 

Det jeg alltid har fått innprentet i mitt yrke er at skolen SKAL dokumentere det den vurderer, ikke bare prøveresultater.

Her har EN forelder bedt om skriftlig tilbakemelding da vedkommende ikke møtte til utviklingssamtale (vi vet ikke hvorfor...) En utviklingssamtale skal da vitterligen inneholde både faglig og sosial vurdering, eller har jeg misforstått?

 

Jeg syns faktisk det er trist at læreren her velger å bruke mer tid på å finne ut hvordan hun kan slippe å gi en foresatt en skriftlig tilbakemelding, fremfor å bruke litt tid på hvordan hun kan svare denne forelderen...

Desverre er ikke den holdningen denne læreren utviser unik, jeg har samarbeidet med mange skoler rundt enkeltbarn, og særlig småskolen har vanskeligheter med å dokumentere hva de faktisk gjør., da det er "lettere" når karakterene gjør sitt inntog...(-min opplevelse).

 

Hvordan mener du at en skole skal kunne dokumentere de vurderinger som gjøres rundt en elev, om den ikke skriftliggjøres? En elevs prestasjoner er da mye mer enn det faglige, og de tilbakemeldinger man gir i en utviklingssamtale er ingenting verdt om de ikke krotes ned i et referat og sendes ut, signert...

Det foreligger ALLTID en vurdering bak en karektersetting eller liknende. Denne skal være etterprøvbar og som lærer skal man kunne stå for den vurderingen man gjorde på det tidspunktet samtalen fant sted...

 

I alle "mine" utviklingssamtaler, er jeg blitt presentert med lærerens evaluering skriftlig. Denne signerer jeg på at jeg har gjennomgått med lærer. Om jeg har noe å tilføye/er uenig i noe får jeg et nytt dokument i posten etpar uker etter i tillegg til det dokumentet jeg signerte.

Det jeg mente (mulig jeg var litt uklar) er at dokumentasjonsplikten er lovpålagt, da burde det være en smal sak å gi skriftlig tilbakemelding på de to utvklingssamtalene man har i året (for meg en selvfølge enten man etterspør dette eller ikke...)

Kopi at disse referatene fra utviklingssamtalene har også vært til uvurderlig hjelp i utredningsarbeid, da det gir en oversikt over vurderinger gitt over tid, ikke "der og da" som gjerne er svært farget av vedkommendes agenda for situasjonen.

 

" Tror nok de fleste lærere dokumenterer faglig på et eller annet plan-tilbakemeldinger på prøver, heldagsprøver, kartleggingsprøver og div. innleveringer er jo strengt tatt underveisevaluering." Der har man jo den skriftlige tilbakemeldingen da...er jo ikke værre.

 

Er vel egentlig ikke snakk om hvorvidt vi har dokumentasjon eller ikke, det er vel heller om vi er nødt å skrive et eget skriv til de som ikke møter opp til samtalen som de har krav på. Og vi finner vel ut at det står ingen plass at de skal ha skriftlig tilbakemelding/ et eget skriv det det står hvordan eleven ligger an faglig.

 

Jeg mener fremdeles at når foreldre ber om dette, har de rett til å få info skriftlig. Synd du ikke mener dette, glad du ikke er lærer for mitt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...