La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 #1 Skrevet 9. juni 2013 Jeg vet mange skoler praktiserer dette, men finnes det noen lov som sier det? Jeg har en som ikke møtte opp, og får ingen ny sjanse da jeg ikke jobber fullt. Hun svarer meg skikkelig frekt om at da må hun få et skriv der det står hvordan eleven ligger an i fag osv, for det har hun rett til! Jeg finner kun en lov som sier foreldre har rett til samtale med skolen minst 2 ganger i året. Ingenting om hva som skal gjøres hvis de ikke møter opp. Kan noen hjelpe meg?? Her er fra lovdata om rett til samtale http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-060.html#20-3
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #2 Skrevet 9. juni 2013 De har ikke rett til å få skriftlig tilbakemelding. Det er utrolig irriterende når foreldre ikke møter til avtalt tid, men jeg pleier å gi de en sjanse til jeg da. Det er en fordel både for videre samarbeid og for eleven. Jeg jobber kun i 60% stilling som kontaktlærer, men tar meg tid til dette. Det du kan gjøre er å kun tilby tid i din arbeidstid, også må de tilpasse seg etter dette. Anonym poster: 606d6d3dca1501df48a7eb2d65d86877
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #3 Skrevet 9. juni 2013 Det du skriver om elevene skal jo legges i elevmappene deres. Vi praktiserer det slik at om noensinne møter, kan de komme på skolen og lese gjennom det jeg har skrevet. På en samtale har foreldre mulighet for å diskutere det som står der, men om de bare skal lese det, har de ikke mulighet for å kommentere noe. Jeg jobber fullt, men om noenikke stiller til samtale, uten å ha gitt beskjed på forhånd, får de ikke ny tid. Slik praktiseres det på de fleste skoler i vår kommune. Men da snakker vi ikke om de som gir beskjed på forhånd at tiden ikke passer. Da setter vi opp en ny tid. Snakke med rektor, så får du han til å forklare det. Anonym poster: f506cc6e6ea103ea235097453d6329ec
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #4 Skrevet 9. juni 2013 Jeg har jobbet som kontaktlærer i ca 10 år. Fra tid til annen møter ikke foreldre. Dette kan være forglemmelser, eller andre mer eller mindre rare forklaringer. Uansett er det en selvfølge for meg at vi da tar et nytt møte. Greit nok at det blir merarbeid for meg, men det er jo veldig viktig med et godt samarbeid mellom skole og hjem Og ofte (men ikke alltid) er det størst behov for samtaler med de foreldrene som har unnlatt å møte opp. Men som sagt, det kan jo være en forglemmelse også. Skjønt, slikt bør man jo ikke glemme.... Det er jo vanlig at man tar utgangspunkt i skriftlige vurderinger på en slik samtale, der også faglærere har foretatt en skriftlig vurdering. Denne vurderingen går jo gjerne over mange A-4 sider. Noen lærere sender den ut noen dager i forveien, mens andre går gjennom den på møtet. Dere har vel skriftlig vurdering på vårparten på deres skole også? Jeg har i hvert fall ikke hørt om noen skoler som ikke har det. Vi er jo pålagt skriftlig vurdering. Jeg antar at det er denne vurderingen moren etterspør. Og den kan hun vel få? Det må jo være flott at hun viser såpass interesse for hvordan barnet gjør det på skolen. Jeg jobber forresten også deltid..... Anonym poster: 1dbc1f270e00666e97c612e2ddba73eb
Tommelopp! Skrevet 9. juni 2013 #5 Skrevet 9. juni 2013 på skolen til mine barn, får vi skriftlig vurdering i alle fag før samtalen både høst og vår. Veldig greit om man ikke finner tidspunkt som passer vil jeg tro! -Litt "smør på flesk" for oss som alltid kommer oss på samtale da, for vi prater jo om det som står, og lærerene er ganske flinke til å skrive utfyllende!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #6 Skrevet 9. juni 2013 Det var jeg som skrev kl 17.08. Beklager, men tror jeg har tatt litt feil av kravet til skriftlig vurdering. Det er nemlig et krav i Oslo, der jeg jobbet tidligere, samt i nabokommunen, der jeg jobber nå. Jeg trodde det var slik i hele landet, så jeg ble litt overrasket etter litt googling. Denne siden sier litt om dette: http://www.udir.no/Vurdering-for-laring/Vurderingsverktoy/Slik-kan-du-dokumentere-underveisvurdering/ Der står det blant annet: Det er ikke et krav om at all underveisvurdering skal være skriftlig, men det er krav til at det skal dokumenteres at underveisvurdering er gitt. Se også: http://www.lovdata.no/for/sf/kd/td-20060623-0724-005.html#3-1 Anonym poster: 1dbc1f270e00666e97c612e2ddba73eb
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #7 Skrevet 9. juni 2013 Ok. Det er vel kanskje underveisvurdering dere mener? Vurdering i alle fag? Nytt spørsmål: Hvor finner jeg loven om dette?? For jeg tror nemlig ikke alt gjøres som det skal på min arbeidsplass.. Den skriftlige vurderinga, er det et skjema som skolen lager og læreren fyller ut eller lages det av læreren? Nå ble det mange spørsmål, men håper jeg får svar på noen.. Halvårsvurdering? Vi gir visst den når vi har utviklingssamtale. "Alle elever skal ha halvårsvurdering helt fra 1. årstrinn og ut Vg3. Halvårsvurdering skal gis som en muntlig og/eller skriftlig beskrivelse med informasjon om faglig ståsted og om hvordan eleven kan øke kompetansen sin." Da har de vel ikke rett til skriftlig vurdering? Eller...? Eh. Var det vanskelig å forstå innholdet i den setningen? Jo. De skal enten ha begge deler (både skriftlig og muntlig) eller skriftlig vurdering. Med andre ord skal de ha skriftlig tilbakemelding, men muntlig tilbakemelding er ikke lovpålagt. All informasjon om eleven skal oppbevares i mappen dens hvor foresatte har innsynsrett. Høres ut som du er litt barnslig fornærmet og ønsker å "straffe" foreldrene ved å unndra informasjon.... Anonym poster: e9142e11afa736ab0832d6f184ebf21c
La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #8 Skrevet 9. juni 2013 Ok. Det er vel kanskje underveisvurdering dere mener? Vurdering i alle fag? Nytt spørsmål: Hvor finner jeg loven om dette?? For jeg tror nemlig ikke alt gjøres som det skal på min arbeidsplass.. Den skriftlige vurderinga, er det et skjema som skolen lager og læreren fyller ut eller lages det av læreren? Nå ble det mange spørsmål, men håper jeg får svar på noen.. Halvårsvurdering? Vi gir visst den når vi har utviklingssamtale. "Alle elever skal ha halvårsvurdering helt fra 1. årstrinn og ut Vg3. Halvårsvurdering skal gis som en muntlig og/eller skriftlig beskrivelse med informasjon om faglig ståsted og om hvordan eleven kan øke kompetansen sin." Da har de vel ikke rett til skriftlig vurdering? Eller...? Eh. Var det vanskelig å forstå innholdet i den setningen? Jo. De skal enten ha begge deler (både skriftlig og muntlig) eller skriftlig vurdering. Med andre ord skal de ha skriftlig tilbakemelding, men muntlig tilbakemelding er ikke lovpålagt. All informasjon om eleven skal oppbevares i mappen dens hvor foresatte har innsynsrett. Høres ut som du er litt barnslig fornærmet og ønsker å "straffe" foreldrene ved å unndra informasjon.... Anonym poster: e9142e11afa736ab0832d6f184ebf21c Nå er det vel du som misforstår? De kan ha både muntlig og skriftlig tilbakemelding eller muntlig eller skriftlig tilbakemelding? Jeg er bare interessert i å finne ut av hva som er lovpålagt og hva som ikke er det.
Brillefint - Jadda! Skrevet 9. juni 2013 #9 Skrevet 9. juni 2013 Vi gir halvårsvurderingen skriftlig. Det skrives generelt om hva eleven kan - og noen punkter "fremovermelding". Vurderingen skal ikke være på mer enn to sider (og da er alt inkludert - orden, oppførsel, fravær, faglig ståsted). Dette skriftlige dokumentet sendes ut ca en uke før kontaktmøtet. Foreldrene og eleven leser dette - og så går vi gjennom målsetninger og annet på kontaktmøtet. Papirene underskrives på kontaktmøtet - og legges i mappa. Dette er vi pålagt å gjøre fra kommunen. Dersom noen ikke møter stiller jeg meg disponibel innenfor min arbeidstid - og gir dem flere forslag til møtetidspunkt. Merarbeid? Ja! Men helt nødvendig. Det er jo de som ikke møter som trenger det mest (som oftest!). Et godt samarbeid er gull.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #10 Skrevet 9. juni 2013 Jeg synes du virker litt vanskelig. Skjønner det er irriterende med foresatte som ikke møter til avtalt tid, men kan du ikke bare gi henne en kopi av dine noter som du har forberedt til møtet. Om ikke hun skjønner hva du har skrevet så er det jo hennes egen feil i og med hun ikke kom på møtet. Jeg synes det er veldig viktig å ha et godt forhold foresatte og skole/lærer mellom og det er også ditt ansvar å hjelpe med til at det er og blir et godt forhold. Hva reglene/loven sier synes jeg ikke er så viktig som at disse foresatte får en oppdatering på sitt barns utvikling. Anonym poster: a9522ad5f70c4d2c5e2f435686f05c7c
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #11 Skrevet 9. juni 2013 Det var jeg som skrev kl 17.08. Beklager, men tror jeg har tatt litt feil av kravet til skriftlig vurdering. Det er nemlig et krav i Oslo, der jeg jobbet tidligere, samt i nabokommunen, der jeg jobber nå. Jeg trodde det var slik i hele landet, så jeg ble litt overrasket etter litt googling. Denne siden sier litt om dette: http://www.udir.no/V...rveisvurdering/ Der står det blant annet: Det er ikke et krav om at all underveisvurdering skal være skriftlig, men det er krav til at det skal dokumenteres at underveisvurdering er gitt. Se også: http://www.lovdata.n...24-005.html#3-1 Anonym poster: 1dbc1f270e00666e97c612e2ddba73eb Takk. Det var det jeg også mente. Men kan en skriv som dokumenterer at utviklingssamtale har vært avholdt, med signaturer til foresatte, lærer og elev være en dokumentasjon på at underveisvurdering er gitt? Eller må man ha noe i tillegg? Har sett litt på sånne skjema, men har ikke lest at på de sidene du linket til. Jeg har også jobbet på forskjellige skoler, og det praktiseres ikke akkurat likt rundt omkring.... Et skriv som dokumenterer utviklingssamtale er jo akkurat det, en dokumentasjon på utviklingssamtale. Det er selvfølgelig ikke en dokumentasjon på at undervisningen er gitt. Anonym poster: 286da04657b15769d8d345bea06fd698
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #12 Skrevet 9. juni 2013 Hva reglene/loven sier synes jeg ikke er så viktig som at disse foresatte får en oppdatering på sitt barns utvikling. Anonym poster: a9522ad5f70c4d2c5e2f435686f05c7c Det skjønner jeg jo selvfølgelig, men hvis jeg ikke har mulighet til å ha ny time e.l. av ulike årsaker, så skal jeg ihvertfall vite at jeg ikke driver med lovbrudd. Synd at de ikke får samtale, ja, men det er av og til konsekvensen av at de ikke husket på å møte.. Kan du ikke bare ta det på telefon i telefontiden din om det er umulig å få til et møte? Om du er sykmeldt får jo vikaren din ta joben. Anonym poster: 286da04657b15769d8d345bea06fd698
La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #13 Skrevet 9. juni 2013 Hva reglene/loven sier synes jeg ikke er så viktig som at disse foresatte får en oppdatering på sitt barns utvikling. Anonym poster: a9522ad5f70c4d2c5e2f435686f05c7c Det skjønner jeg jo selvfølgelig, men hvis jeg ikke har mulighet til å ha ny time e.l. av ulike årsaker, så skal jeg ihvertfall vite at jeg ikke driver med lovbrudd. Synd at de ikke får samtale, ja, men det er av og til konsekvensen av at de ikke husket på å møte.. Kan du ikke bare ta det på telefon i telefontiden din om det er umulig å få til et møte? Om du er sykmeldt får jo vikaren din ta joben. Anonym poster: 286da04657b15769d8d345bea06fd698 Nå har jeg vel allerede sagt noen ganger at de ikke får noe ny samtale. Og jeg trenger ikke forslag til alternative måter å gjøre det på. Jeg trenger å vite hva loven sier om hva disse foresatte skal ha av skriftlig tilbakemelding når de ikke møter opp til den muntlige.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #14 Skrevet 9. juni 2013 Men det er da rektor sitt ansvar og fortelle deg h ilke lover og regler som gjelder rundt dette. Skolen har vel en felles mal for hvordan dette gjøres. Hos oss er det slik at foreldre ikke får en ny sjanse, da kan ikke jeg praktisere det selv om jeg hadde villet gi de en sjanse. Vi følger det som rektor har bestemt. Han må gi en tilbakemelding både til deg og til disse foreldrene om hva som skal skje videre. Har du snakket med rektor om dette? Anonym poster: f506cc6e6ea103ea235097453d6329ec
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #15 Skrevet 9. juni 2013 Spør rektor, vanskeligere er det ikke Anonym poster: cae2efd262f12fa9f94299fa354c6534
La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #16 Skrevet 9. juni 2013 Men det er da rektor sitt ansvar og fortelle deg h ilke lover og regler som gjelder rundt dette. Skolen har vel en felles mal for hvordan dette gjøres. Hos oss er det slik at foreldre ikke får en ny sjanse, da kan ikke jeg praktisere det selv om jeg hadde villet gi de en sjanse. Vi følger det som rektor har bestemt. Han må gi en tilbakemelding både til deg og til disse foreldrene om hva som skal skje videre. Har du snakket med rektor om dette? Anonym poster: f506cc6e6ea103ea235097453d6329ec Jaada, men jeg tror jo som sagt ikke at vi gjør alt riktig der jeg jobber.. Jeg har fått beskjed om å sende ut et "standard skriv" - hva nå det måtte bety, og jeg tenker det holder med resultater av kartleggingsprøver, da dette er snakk om småtrinn. En annen ting er jo om jeg har misforstått og burde ha gjort mer (selv om det ikke er vanlig praksis der jeg jobber). Komplisert, ja, men jeg ville bare ha litt klarhet i hva som er loven nasjonalt, da jeg ha lest meg litt grønn på lovverk i dag...... Utgangspunktet var jo en foresatt som sier den har krav på skriftlig tilbakemelding, og jeg lurer på om og hva de har krav på. Ingen skoler gjør det jo likt, og da er det lurest å gå ut fra loven som gjelder nasjonalt. Har sjekket lovverk for min stilling på egen arbeidsplass, og ble ikke stort klokere.
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #17 Skrevet 9. juni 2013 De har rett på samtaler, en samtale er aldri skriftlig, men de har innsyn i elevens mappe og der skal alt det skriftlige ligge, resultater, notater ol. Der kan de gå og lese om de ønsker og da får de en oppdatering på det du har skrevet. Alle skoler har vel et standard skriv som fylles ut før en slik samtale. Hos oss sender vi den ikke hjem, men om rektor ber deg gjøre det, så gjør du det. Samme h a loven sier. Anonym poster: f506cc6e6ea103ea235097453d6329ec
Gjest FinogFjong Skrevet 9. juni 2013 #18 Skrevet 9. juni 2013 Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig? En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette. Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling. Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes.
La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #19 Skrevet 9. juni 2013 Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig? En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette. Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling. Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes. Men jeg vil ha dokumentasjon på det du skriver. Hvis du viser meg hvor det står at "Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar" så er det så mye enklere for meg å skjønne at "Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inneforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket." Link, takk!
Gjest FinogFjong Skrevet 9. juni 2013 #20 Skrevet 9. juni 2013 Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig? En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette. Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling. Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes. Men jeg vil ha dokumentasjon på det du skriver. Hvis du viser meg hvor det står at "Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar" så er det så mye enklere for meg å skjønne at "Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inneforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket." Link, takk! Niks, det får du av sjefen din eller juridisk enhet...det gidder ikke jeg å finne frem til deg en søndagskveld... Det burde ikke være noen overraskelse for NOEN i det offentlige, enten man er lærer, sykepleier, helsestasjon eller barnehagelærer at man skal dokumentere det en gjør...
La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #21 Skrevet 9. juni 2013 Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig? En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette. Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling. Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes. Men jeg vil ha dokumentasjon på det du skriver. Hvis du viser meg hvor det står at "Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar" så er det så mye enklere for meg å skjønne at "Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inneforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket." Link, takk! Niks, det får du av sjefen din eller juridisk enhet...det gidder ikke jeg å finne frem til deg en søndagskveld... Det burde ikke være noen overraskelse for NOEN i det offentlige, enten man er lærer, sykepleier, helsestasjon eller barnehagelærer at man skal dokumentere det en gjør... Men det står ingen plass at man skal gi skriftlig tilbakemelding 2 ganger i året. Så hvis du påstår noe jeg ikke vet eller finner kilder på, så må du jo fortelle hvor du har det fra!
Mø schæl! Skrevet 9. juni 2013 #22 Skrevet 9. juni 2013 Jeg er også lærer, og er enig med deg i at jeg heller ikke kan se at det står svart på hvitt noe sted akkurat dette du etterspør, nemlig skriftlig tilbakemelding til foresatte ved forfall til samtale. Hvis jeg har forstått og konkludert riktig, så tenker jeg følgende om saken: 1. Det er forskjell på utviklingssamtaler mellom faglærer og elev (som man er på påbudt å ha to ganger i året) og utviklingssamtaler mellom kontaktlærer, foresatte og elev. Utviklingssamtalen mellom faglærer og elev skal helt riktig dokumenteres, og det er utviklet egne skjemaer av Udir som KAN benyttes til dette. Utviklingssamtalen mellom hjemmet og skolen derimot, finner jeg ingen steder at skal dokumenteres skriftlig, selv om mange praktiserer skjemaer for dette med underskrift av både lærer, foreldre og elev før det legges i mappa. Dette er vel strengt tatt for å kunne dokumentere at denne samtalen har funnet sted, slik at foreldre i ettertid ikke kan klage skolen inn for "manglende informasjon" i form av uteblitte skole-hjem-samtaler. 2. Selv om det ikke står dokumentert noe sted at man skal ha noe skriftlig i forhold til skole-hjem-samtalen, vil man jo som regel likevel ha dette ut fra notater gitt fra de ulike faglærere. Når jeg har utviklingssamtaler med foreldre og elev, har jeg på forhånd samlet inn notater fra de ulike faglærerne og samlet dem i et "dokument" som blir gjennomgått sammen med foreldre og elev. Som sagt, jeg har jobbet som lærer i 12 år selv og vet faktisk ikke om at denne skriftlige tilbakemeldingen til foreldre er lovpålagt (altså annet enn dokumentasjon på at samtalen har funnet sted) - det har strengt tatt ikke vært noe jeg har tenkt på siden jeg uansett alltid har hatt ting skriftlig. Så dersom FinogFjong faktisk kan vise til reell lovdata på feltet så blir jeg også glad for å se dette. Så for å avslutte det hele: dersom du har slike notater fra faglærere tilgjengelig HI, så kan du vel rett og slett samle disse og sende over til foresatt? Jeg mener jo også at man som skole og den "profesjonelle" part må strekke seg langt for å gi informasjon til hjemmet. I løpet av mine lærerår har jeg svelget nok kameler til å romme en hel dyrepark, men slik er det - og slik må det være. Jeg vet selvsagt ikke bakgrunnen til at du ikke vil gi foresatte det hun ber om, så det skal jeg ikke legge meg borti, men tenker likevel at det bør være svært gode grunner til å tilbakeholde informasjon. Håper det løser seg greit !
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2013 #23 Skrevet 9. juni 2013 Du virker som en svært usympatisk lærer..... Dokumentering av at underveisvurdering er gitt I forskrift til opplæringsloven § 3-16 heter det at det skal dokumenteres at underveisvurdering er gitt. Kravet til dokumentering er ikke formulert som et krav til skriftlighet, men i de fleste tilfeller vil det likevel være naturlig at dokumenteringen gjøres skriftlig. Det er viktig å være klar over at dette kravet til dokumentering ikke handler om at all vurdering skal dokumenteres, men at det skal dokumenteres at vurdering er gitt. Det stilles f.eks. ikke krav om at vurderinger og tilbakemeldinger til elevene skal være skriftlige, utover at halvårsvurderinger med karakter og standpunktkarakter skal føres inn i skolens system. Det er altså forskjell på: 1) at det skal dokumenteres at elevene har fått underveisvurdering uten karakter (f.eks. at samtale med eleven har funnet sted) 2) om vurderinger og tilbakemeldinger som gis til elevene skal være skriftlige (innholdet i vurderingen) Punkt 1 handler om å dokumentere at eleven har fått oppfylt retten sin til underveisvurdering uten karakter. Eksempler på dette kan være at det dokumenteres at eleven har mottatt halvårsvurderingen uten karakter. Det er ikke et krav i forskriften at innholdet i f.eks. halvårsvurdering uten karakter skal dokumenteres. Punkt 2 handler om hvordan underveisvurdering best bidrar til å utvikle elevenes kompetanse, det vil si at de lærer av vurderinger og tilbakemeldinger de får. Det er ikke noe krav at slike vurderinger eller tilbakemeldinger skal være skriftlige. Her bør det tas hensyn til om en skriftlig tilbakemelding vil være viktig for elevens videre læring. Dokumentering av vurderinger og tilbakemeldinger underveis i opplæringen kan være en støtte for læreren ved en eventuell klage på standpunktkarakter. Det sentrale i den sammenheng vil være å dokumentere elevens utvikling i faget, og ikke hva elevens kompetanse var på bestemte tidspunkter på året. Det er ingen statlige retningslinjer om hvordan eventuelle skriftlige vurderinger av elevenes kompetanse skal utformes. Det eneste unntaket er protokollføringen av halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakterer som er relativt utførlig beskrevet i forskriften § 3-16 første ledd. Det er ikke noe formelt krav om at foreldre skal underskrive på at elevene har fått vurdering. Likevel kan det være viktig for elevenes læring å trekke foreldrene inn i vurderings- og læringsarbeidet til eleven. Anonym poster: 4d9a65f259966fa1c9af72ca67120308
La vita è bella <3 Skrevet 9. juni 2013 Forfatter #24 Skrevet 9. juni 2013 Du virker som en svært usympatisk lærer..... Dokumentering av at underveisvurdering er gitt I forskrift til opplæringsloven § 3-16 heter det at det skal dokumenteres at underveisvurdering er gitt. Kravet til dokumentering er ikke formulert som et krav til skriftlighet, men i de fleste tilfeller vil det likevel være naturlig at dokumenteringen gjøres skriftlig. Det er viktig å være klar over at dette kravet til dokumentering ikke handler om at all vurdering skal dokumenteres, men at det skal dokumenteres at vurdering er gitt. Det stilles f.eks. ikke krav om at vurderinger og tilbakemeldinger til elevene skal være skriftlige, utover at halvårsvurderinger med karakter og standpunktkarakter skal føres inn i skolens system. Det er altså forskjell på: 1) at det skal dokumenteres at elevene har fått underveisvurdering uten karakter (f.eks. at samtale med eleven har funnet sted) 2) om vurderinger og tilbakemeldinger som gis til elevene skal være skriftlige (innholdet i vurderingen) Punkt 1 handler om å dokumentere at eleven har fått oppfylt retten sin til underveisvurdering uten karakter. Eksempler på dette kan være at det dokumenteres at eleven har mottatt halvårsvurderingen uten karakter. Det er ikke et krav i forskriften at innholdet i f.eks. halvårsvurdering uten karakter skal dokumenteres. Punkt 2 handler om hvordan underveisvurdering best bidrar til å utvikle elevenes kompetanse, det vil si at de lærer av vurderinger og tilbakemeldinger de får. Det er ikke noe krav at slike vurderinger eller tilbakemeldinger skal være skriftlige. Her bør det tas hensyn til om en skriftlig tilbakemelding vil være viktig for elevens videre læring. Dokumentering av vurderinger og tilbakemeldinger underveis i opplæringen kan være en støtte for læreren ved en eventuell klage på standpunktkarakter. Det sentrale i den sammenheng vil være å dokumentere elevens utvikling i faget, og ikke hva elevens kompetanse var på bestemte tidspunkter på året. Det er ingen statlige retningslinjer om hvordan eventuelle skriftlige vurderinger av elevenes kompetanse skal utformes. Det eneste unntaket er protokollføringen av halvårsvurdering med karakter og standpunktkarakterer som er relativt utførlig beskrevet i forskriften § 3-16 første ledd. Det er ikke noe formelt krav om at foreldre skal underskrive på at elevene har fått vurdering. Likevel kan det være viktig for elevenes læring å trekke foreldrene inn i vurderings- og læringsarbeidet til eleven. Anonym poster: 4d9a65f259966fa1c9af72ca67120308 Det er ikke alt du sier som er relevant. Jeg jobber på småtrinn. Jeg er lærer i alle fag. Ungene er 7-8 år . Alt som sies og gjøres dokumenteres ikke, da vi på langt nær jobber på samme måte som på mellom- og ungdomstrinn. Da mener jeg at det vi snakker om på utviklingssamtalen skal være god nok tilbakemelding om faglig og sosial utvikling. Og så lenge man dokumenterer at det er gjort, så har man vel på en måte gjort det man er pliktig til.
Gjest FinogFjong Skrevet 9. juni 2013 #25 Skrevet 9. juni 2013 Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar. Skolen skal dokumentere at den har fulgt gjeldende opplæringskrav til den enkelte elv. Hvordan mener du at din skole skal kunne dokumentere at en elev fikk eller ikke fikk adekvat undervisning ti år fra nå, om dere ikke gjør dette skriftlig? En utviklingssamtale er et møte med skolen, og det er da helt vanlig å skrive en dokumentasjon på dette. Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket. Enda verre at en rektor ikke har peiling. Dere bør snarest få veiledning på dette, samt en internkontroll for å avdekke avvik, samt en vurdering av kommuneadvokaten/juridisk avdeling for å forberede eventuelle problemer som skulle avdekkes. Men jeg vil ha dokumentasjon på det du skriver. Hvis du viser meg hvor det står at "Det er da så enkelt at du skal gi elevene en skriftlig vurdering 2 ganger å året. Den skal være skriftlig, fordi den skal være juridisk etterprøvbar" så er det så mye enklere for meg å skjønne at "Det blir helt merkelig for meg at en lærer ikke er inneforstått med dokumentasjonskravene i skoleverket." Link, takk! Niks, det får du av sjefen din eller juridisk enhet...det gidder ikke jeg å finne frem til deg en søndagskveld... Det burde ikke være noen overraskelse for NOEN i det offentlige, enten man er lærer, sykepleier, helsestasjon eller barnehagelærer at man skal dokumentere det en gjør... Men det står ingen plass at man skal gi skriftlig tilbakemelding 2 ganger i året. Så hvis du påstår noe jeg ikke vet eller finner kilder på, så må du jo fortelle hvor du har det fra! Skriver dere ikke halvårsevalueringer? Hva ligger til grunn for utviklingssamtalene da, om ikke disse? Dette er jo opplysninger foreldre, PPT eller andre kan etterspørre og SKAL foreligge... Jeg har ikke lovdata i hodet, for meg er det så selvsagt at dette gjøres at jeg blir forundret over at man har fokus på hvordan man kan slippe å dokumentere fremfor at man gjør det? I mine ulike møter med forskjellige skoler og barnehager er det alltid slikt som blir etterspurt. Om en tidligere elev går til sak mot en tidligere skole grunnet manglende bistand, eller foreldre hevder at rett hjelp aldri har blitt tilbudt, er det svært uheldig for skolen og læreren det gjelder, om den ikke kan motbevise dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå