Gå til innhold

Antibac istedetfor håndvask??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min fortalte at de gjør det hos far når han er der... Jeg syns dette hørtes veldig rart ut, men tar jeg kanskje feil? Er det like effektivt som å vaske seg med varmt vann og såpe etter dobesøk og før mat?

Anonym poster: 605940abf751d4efaaf48a7942a2afdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antibac er like effektivt som håndvask- MEN kun hvis hånden ikke er tilsølt. Har man synlig skitt, søl på hå.den må dette vaskes bort med såpe og vann. Antibac kan være mer skånsomt mot huden. Så en.helt fin løsning.

Skrevet

Såpe og vann er best. Antibac er kriseløsning.

Gjest 5 andre
Skrevet

Såpe og vann er jo bedre siden du da vasker skitten vekk. Har du på antibac vil jo møkka bli igjen på hånda (hvis de ikke bruker servietter da). I vanlig husholdning er det helt unødvendig å drepe bakteriefloraen på hendene. Huden ha godt av å ha en normal hudbarriere, det gjør huden sterkere. Normal håndhygiene er tilstrekkelig hvis man ikke har nedsatt immunforsvar eller man vil unngå infeksjoner hvis noen allerede er smittet i husholdnongen.

Skrevet

Antibac fjernar fleire bakteriar enn ein godt utført handvask, og langt meir enn ein slurvete handvask (som er det 90% utfører). Men synleg smuss må vaskast bort.

Ville ikkje laga styr ut av dette.

Skrevet

Grunnen til at jeg reagerte er at barnet mitt blir syk 1-3 dager etter at han kommer til meg omtrent hver gang.. Vi har han annenhver uke, og i perioder begynner han å kaste opp 1-3 dager etter han kommer til meg. Han har også småmark flere ganger i året..! Jeg har ikke visst noe om håndhygienen hos far før nå, så jeg har ikke sagt noe.

Men hvis dere mener at det ikke har noe å si, så er det vel tilfeldigheter heldigvis :)

Anonym poster: 605940abf751d4efaaf48a7942a2afdb

Skrevet

Spørsmålet er jo om de tar nok antibac på. Er det bare en liten sprut midt på hånda hjelper det jo ikke. Hele hånda må smøres inn.

Skrevet

Jeg synes dette høres veldig tullete ut. Antibac tar f.eks ikke knekken på Norovirus. Folkehelseintituttet anbefaler at man alltid vasker hendene før bruk av antibac, og at denne typen desinfeksjonsmidler brukes når man ikke har tilgang på såpe og vann, f.eks på reise eller når man er ute på tur ( eller evt etter bruk av såpe og vann).Antibac klarer ikke å trenge gjennom kroppsvæsker og smuss, så derfor er håndvasken viktig.

Anonym poster: 0690a0454b83924621e1c2252a1b1064

Skrevet

Jeg synes det høres ekkelt ut... bruker antibac i stedet for såpe og vann kun hvis jeg ikke har tilgang. Hvis jeg f.eks. er på offentlig toalett hvor det mangler såpe, så gnir jeg godt med bare vann og bruker antibac etterpå, men føler meg da skitten frem til jeg får vasket hendene ordentlig. Mulig jeg er rar da.

Anonym poster: 800ad9b5ebbe8b1d1e27c5e3d077d170

Skrevet

Antibac fjerner ikke flere virus, så man skal ikke erstatte håndvask med dette!

Det kommer an på hvor godt du kan prate med barnefaren om dette. Men du kan uansett lære opp sønnen din i god håndhygiene. Så får du håpe han bruker såpe og vann hos far også!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...