Gå til innhold

To gutter, 6 år gammel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lenge kunne du latt de være alene ute uten tilsyn? De har jo gått en stund på skolen?

Så litt bør jo gå greit, men hvor lenge?

Anonym poster: fc7de6f72eb85f63afc4500b32e2ad1f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fra lunch til middag om de ville? Gi dem en klokke så de vet når de må inn.

7 åringen har hatt en grei regel det siste året. Han kan gå hvor han vil i gaten, går han inn til noen sier han ifra, går han til en annen gate sier han ifra. Han må være inne til 18:00, da spiser vi middag. Ellers får han stikke hodet inn når han blir tørst eller sulten så får han litt drikke og frukt.

Nå bor vi i blindvei, og hovedveien er 30 minutter unna å gå så her går ungene trygt, og alle kjenner alle. Det kommer vel litt an på hvordan du bor og hva ungene er vant til.

Skrevet

Her er også blindvei, minimalt med biler.

Jeg har satt grensen min til ca. 30-40 min og jo, det går greit, med min gutt.

Så var det nabogutten da, kompisen til min gutt, han trenger tydeligvis litt mer tilsyn. Det er derfor jeg spør.

For noen uker tilbake satt jeg barnevakt for denne gutten, mens foreldrene var ute en liten tur. Jeg sendte de ut i gaten og da gikk nabogutten hjem til seg selv, for der sto døren åpen. Også begynte han å leke med komfyren. Det kunne jo gått veldig gale.

Jeg begynte å lure på om jeg var uansvarlig, som sender to gutter alene ut i gaten en halvtime. Jeg har også den regelen om at gutten min kan gå hvor han vil i gaten, og gi beskjed om han går hjem til noen. Han følger den regelen fint, men så er det nabogutten da.

h.i,.

Skrevet

Oj en 6 åring som leker med komfyren! Det ville ikke min gjort. For meg så høres det merkelig ut at en 6 åring i det hele tatt kan finne på sånt. I den alderen bør de kunne tenke litt på konsekvenser av sånne generelle ting som at man slår ikke på komfyren for det kan begynne å brenne. Eller at man ikke går til vannet alene for man kan drukne.

Men det kommer kanskje an på modenheten til barnet også. Og eventuelt hva barnet har lært av foreldrene. Min sønn kan fint være hjemme alene i en time, mens nabogutten som er 1 år eldre kan ikke det for han ramponerer huset ved første mulighet.

Men du kunne vel ikke vite at nabogutten ikke kunne være uten oppsyn i en alder av 6 år. Like lite som at du kunne vite at noen faktisk går ut uten å låse.

Men en grei ting er å spørre først.

Skrevet

Oj en 6 åring som leker med komfyren! Det ville ikke min gjort. For meg så høres det merkelig ut at en 6 åring i det hele tatt kan finne på sånt. I den alderen bør de kunne tenke litt på konsekvenser av sånne generelle ting som at man slår ikke på komfyren for det kan begynne å brenne. Eller at man ikke går til vannet alene for man kan drukne.

Men det kommer kanskje an på modenheten til barnet også. Og eventuelt hva barnet har lært av foreldrene. Min sønn kan fint være hjemme alene i en time, mens nabogutten som er 1 år eldre kan ikke det for han ramponerer huset ved første mulighet.

Men du kunne vel ikke vite at nabogutten ikke kunne være uten oppsyn i en alder av 6 år. Like lite som at du kunne vite at noen faktisk går ut uten å låse.

Men en grei ting er å spørre først.

Ja, jeg burde tydeligvis spurt, har lært nå. Når foreldrene kom hjem, kunne ikke de forstå at jeg turde å sende gutten deres alene ut i gaten,

hi,

Skrevet

I utgangspunktet skal en 6 åring klare seg fint alene ute i gaten for å leke. Ser ikke noe betenkeligheter med det.

Men det jeg ikke fatter, er at foreldrene til denne nabogutten ikke sa fra til deg FØR de gikk at han ikke kunne være uten oppsyn. Jeg hadde gjort akkurat det samme som deg. Her leker ungene ute, og det er som andre overfor her nevner. Alle kjenner barna her, det er blindvei og mange barn. Så vi har en fin regel med at vi passer litt på alle. Men høres ut som nabogutten trenger litt mer oppfølging. Han høres umoden ut for alderen.

Anonym poster: 3454c0c3e3dd6fb3ab164def2240d2f3

Skrevet

Jaja. Rart du ikke får flere svar. Var det ikke nok sex, valker og sladder i denne tråden?

Synes du presenterer en god problemstilling som burde engasjert mer enn om hvorvidt mette marit er slank eller chubby. Ikke for å kuppe tråden eller noe. Men synes spørsmål som handler om å være foreldre på et foreldreforum får dårlug respons.

Skrevet

Jaja. Rart du ikke får flere svar. Var det ikke nok sex, valker og sladder i denne tråden?

Synes du presenterer en god problemstilling som burde engasjert mer enn om hvorvidt mette marit er slank eller chubby. Ikke for å kuppe tråden eller noe. Men synes spørsmål som handler om å være foreldre på et foreldreforum får dårlug respons.

Dagens beste svar. :-) Ja, det har jeg også merket meg.

hi.

Skrevet

Min er 7 år, men går i første klasse.

Han får ikke gå langt alene. Er nede og spiller fotball med kompiser, men må hjemom å si ifra dersom de skal noe annet. Og det gjør de.

Hvis ikke har vi foreldrene god dialog så vi sender en sms eller så om ungene dukker opp her f.eks.

Spør alltid foreldrene om det er ok at de spiser kveldsmat her osv.

PS: Jeg hadde aldri latt han være ute i flere timer uten at jeg visste hvor han var, ved at de eksempelvis syklet rundt på måfå.

Skrevet

mi jente på 6 år går i første klasse. hun er hjemme alene etter skolen til vi kommer hjem fra jobb. bkir ca to timer hver dag det. går veldig fint. hun tar seg mat og går ut å leker eller ser på film. Noen ganger rydder hun eller gjør småting jeg har spurt om hun kan gjøre for meg.

Skrevet

vi bor på landet da. tar buss til døra og nabokjærringa følger med på at hun kommer hjem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...