Gå til innhold

Gruer meg til å avvenne- råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal starte sommerferien med å avvenne gutten vår fra kveldspuppen og morgenpuppen.

Er kun disse to gangene igjen Ila døgnet; problemet er at det har vært slik i over 1 år, og gutten er straks 2,5 år.

Jeg er lei ammingen, han har mistet noe interesse. Jeg tilbyr aldri, og han får kun til disse to tidene.

Nå er han så stor at jeg skjemmes hvis folk hører at han spør om pupp, spesielt nær familie rynker på nesa og sier strengt til ham og meg at han er for stor nå.

Råd for avvenning hadde vært fint.

Har begynt å snakke om det til ham at vi snart er ferdig med pupp, men da svarer han bare- Nei, jeg liker mammamelk. Jeg er lille gutten mamma sin. <3

Anonym poster: a594fc5700be2f1bc44231ae71658b3d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det viktigste er sannsynligvis å bestemme seg og så gjennomføre det. Ammet selv til min gutt var nesten 2,5 år. Han var fortsatt veldig interessert i å få pupp, selv om det tydelig var mest for kosen og ikke for melkebehovet. Jeg hadde gruet meg til å slutte helt fordi det ikke virket som om han var klar for å slutte, og jeg så for meg langvarig mas og gråt hvis han ikke lenger skulle få. Hadde tatt opp noen ganger at han snart skulle slutte med pupp uten at han virket enig i det, trodde derfor det kom til å bli vanskelig. Men så bestemte vi oss for å slutte på dagen, og det gikk fint! Sørget for at pappaen la gutten noen netter slik at kveldspuppen ikke skulle være tilgjengelig når jeg sluttet, og jeg sto også raskt opp om morgenen slik at det ikke skulle friste med den puppinga heller. Det ble gråt et par morgener, men jeg gikk altså ut av situasjonen, og det fungerte. Og allerede etter et par-tre dager var ikke pupp noe tema lenger. Hele tiden hvis han spurte om pupp etter at jeg sluttet med å gi, har jeg kort avvist med at det får han ikke lenger, og det har fungert greit. Jeg har også fokusert på alt annet han kan spise istedet. Nå halvannen måned senere er ikke pupping et tema i det hele tatt.

Skrevet

Kanskje du kan ta det litt på samme måte som andre avvenner med tutt?

Hvis dere skal noe i ferien feks.kaptein sabeltann ol. kan du si at etter dette er det slutt på mammamelken og at han fremdeles er mamma sin gutt, men nå er han stor gutt som har vært på... og alt.

Forklare at mammamelk er for babyer og nå er han blitt så stor gutt at det blir tomt for mammamelk i puppen.

Fremdeles ta deg tid til en kosestund, men i steden for å ha pupp i munnen kan du oppfordre ham til å prate, evt se i en bok med gøye bilder som han kan prate om osv.

I forkant kan dere regulere litt på tidspunktet for ammingen slik at han kommer litt ut av rutinen. Pupp han ikke lenger sammenheng med legging.

Jeg ville for all del ikke vist at jeg synes det var vanskelig eller trist. Heller feiret at han er blitt så stor gutt at han ikke trenger mammamelk mer, og at han er mamma sin STORE gutt. Og jeg ville heller ikke gitt ham noe annet som flaske ol for da må du bare avvenne det igjen. Men du må være helt konsekvent. Ikke en liten smak engang, ikke om han blir sint og lei seg, heller ikke.om han skulle bli syk eller noe.

Lykke til

Anonym poster: 9f9017ab3176ca8a5fa3e3dd2aef2031

Skrevet

Sett plaster på puppen og si at puppen har slått seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...