Gå til innhold

Noen tannleger her? Haster!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en jente på 24 år, og jeg har den verste tannhelsen mulig.

Jeg forstår ikke hvorfor akkurat jeg sliter så mye med tennene, de behandles da ikke SÅ dårlig.

Tennene faller ut...1 etter 1. To tenner bare den siste uken. De er ikke løse, de bare ramler ut. Forferdelig ekkelt og ubehagelig.

Jeg ønsker å gå til tannlege og fikse ALT. Sette inn kroner eller porselenstenner eller hva det nå heter. Men hvordan gjør jeg det? Og kan det bli dekket?

Kan det være en sykdom? Det er jo ikke normalt at tenner faller ut, uten videre??

Uff dette er så ekkelt. Jeg er redd for å sitte med gebiss når jeg er 30 :(

Anonym poster: 88bda29e7269434a2f7d5d1ffd8d3f75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan være periodontitt. Du kan være arvelig belastet

Anonym poster: 099eb0aa828c46737d496608fd85702a

Skrevet

Det må jeg google.

Kan man få dekket tannlegehjelp hvis det er påvist?

Min mor har veldig sterke tenner. Tror ikke min fars tenner er like sterke.

Jeg får hull av ingenting, det har jeg alltid gjort. Hele livet!

Men nå faller de jo ut. Gud det er så ekkelt :( :(

HI

Skrevet

Det må jeg google.

Kan man få dekket tannlegehjelp hvis det er påvist?

Min mor har veldig sterke tenner. Tror ikke min fars tenner er like sterke.

Jeg får hull av ingenting, det har jeg alltid gjort. Hele livet!

Men nå faller de jo ut. Gud det er så ekkelt sad.pngsad.png

HI

http://www.helfo.no/privatperson/dekning-av-helseutgifter/Sider/tannlege.aspx#.UbNndW34JVU

Skrevet

Du må gi til tannlegen snarest og bli undersøkt. Det finnes noen tannsykdommer som gir rett til støtte fra det offentlige, det vet nok tannlegen mer om. Men uansett er det nok lurt å gå til tannlegen snarest mulig, sånn at det skjer minst mulig varig skade.

http://www.helfo.no/...px#.UbNnumQayc0

Ja jeg må ringe noen i morgen allerede, for jeg mistet en tann i sted. Og nå er det helt åpent inni munnen.

Jeg sitter virkelig å gråter, jeg synes det er så ekkelt. Og i en alder av 24? Hvem har tenner fallende ut, i en alder av 24?

Pinlig. Så utrolig pinlig.

HI

Skrevet

Du må gi til tannlegen snarest og bli undersøkt. Det finnes noen tannsykdommer som gir rett til støtte fra det offentlige, det vet nok tannlegen mer om. Men uansett er det nok lurt å gå til tannlegen snarest mulig, sånn at det skjer minst mulig varig skade.

http://www.helfo.no/...px#.UbNnumQayc0

Ja jeg må ringe noen i morgen allerede, for jeg mistet en tann i sted. Og nå er det helt åpent inni munnen.

Jeg sitter virkelig å gråter, jeg synes det er så ekkelt. Og i en alder av 24? Hvem har tenner fallende ut, i en alder av 24?

Pinlig. Så utrolig pinlig.

HI

Skjønner deg godt, det høres ikke kjekt ut! Men du har jo rett i at det ikke er "normalt" å miste tenner i en alder av 24 år, ihvertfall ikke hvis du har hatt normal tannhygiene . Derfor ligger det nok en sykdom bak, som forhåpentligvis gir deg rett til å gå dekt ihvertfall noe av tannlegebehandlingen.

Skrevet

Har lyst til å gi deg en god klem. Slikt er ikke morsomt, men er det en sykdom (Noe det nesten må være, tenner faller ikke bare ut, og jeg har hatt DÅRLIG tannhygiene i perioder pga spiseforstyrrelse) så får du nok mye dekket. Krysser fingrene for deg :)

Anonym poster: 5edb01ee03a900a980b231a77774ca4d

Skrevet

Det høres veldig ut som periodontitt ja. Men noen mister også tennene sine fordi de overbelaster dem veldig ved tanngnissing eller ved å bite veldig hardt ned på dem. Man er ikke alltid klar over at man gjør dette, noen gjør det bare på natten bare på natten.

Begge tilstander gir heldigvis refusjonsrett, det vil si du får en viss sats refusjon for hver tann du må erstatte, dette gjelder derimot bare frem til tann nummer 5 på hver side av kjeven. Noe støtte til flere jeksler får man ikke. Er det periodontitt som er skurken får du også støtte til periobehandling av tannkjøttet over lengre tid. Tannkjøttet/sykdommen må være i sjakk før noen kommer til å sette i gang med arbeidet med å sette inn nye tenner hos deg. Altså, den betennelsen som ligger i hinnen rundt tennene dine må bort før du kan få inn nye permanente tenner. Ellers blir ikke arbeidet godt nok.

Et OPG bilde (panorama) kan gi et god indikasjon på hvor alvorlig tilstanden er i munnen for de resterende tennene. Har kjevebeinet trekt seg ned hele veien (horisontalt) og man regner med at de andre tennene også synger på siste verset, vil man nok kanskje gi deg midlertidig delprotese for å erstatte de tennene du har mistet, for så å konsentrere seg på å heller beholde det du har så lenge som mulig (uten å sette kroner på). Så vil man heller å gå mer drastisk til verks når alle tennene faktisk er borte. Da snakker man om implantatbehandling. Har du aktiv periodontitt er dessverre ikke kronebehandling eller implantater noe godt alternativ nå.

Det finnes overraskende mange unge mennesker som deg som er hardt rammet av perio. Vi har behandlet mange i samme situasjon som deg. Grip tak i det før det går for langt. Det er mye du selv kan gjøre for å bremse denne prosessen. Oppsøk tannlegen din så snart som mulig og start med et regime med periodontisk rens.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...