Gå til innhold

Dilemma angående incest sak, trenger synspunkter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min onkel ble siktet i en overgrepssak for ca 30 år siden, mot sin datter som på det tidspunktet var på barneskolealder. Det ble rettssak, men han ble aldri dømt for dette. Min kusine ble undersøkt av lege, og hun hadde ikke inntakt jomfruhinne. Min kusine ble også avhørt og barnevern osv kom egen til at det hadde vært ett overgrep her. Men tydeligvis var det kanskje ikke nok bevis (dna) her, ettersom min onkel ikke ble dømt?! Alt dette skjedde ca 5år før jeg ble født, så alt dette har jeg hørt fra familien min på begge sider.

Uansett. . Dilemmaet er: min onkel har nå stiftet ny familie og fått nye barn. Han har ingen kontakt med min kusine, som angivelig ble utsatt for overgrep. Min nye tante vet ingenting om min onkels fortid når det gjelder det overnevnte. Dette fant jeg ut da jeg snakket med min nye tante, da hun fortalte meg at hun syntes det var rart at min kusine og onkel ikke hadde noe kontakt. Jeg spurte om tante om min onkel hadde oppgitt noen grunn til at de ikke snakket sammen, å da fikk jeg beskjed om at det bare hadde blitt sånn. Altså hun vet ingenting. Bør jeg si til henne at det finnes en grunn til at de ikke har kontakt, å at hun Bør spørre min onkel om grunnen? Eller Bør jeg holde kjeft til min tante å ikke fortelle henne hva jeg vet? Tenker at det kan jo være at han er uskyldig også? SelvOm det var"bevist " av min kusine ble utsatt for overgrep

Hva er det riktige å Gjøre?

Anonym poster: b91f158dfcecff57052dbf51ce96e7c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnas sikkerhet kommer først.

Jeg ville fortalt at han ble siktet men ikke dømt.

Anonym poster: ab91990402595a976f5256451a6e4ab6

Skrevet

Her er saken klar. Din nye tante må få beskjed. En gang overgriper alltid overgriper. Jeg er selv utsatt for det samme og har kuttet ut store deler av familien, men jeg sørger alltid for at folk får vite hva mitt familiemedlem gjorde mot meg. Jeg gjør mitt for at ikke flere barn skal bli utsatt for det samme som meg.

Anonym poster: c543122499bc3a4339ab387c2736e21a

Skrevet

Jeg skal faktisk i retten på mandag mot min stefar som overgrep seg på både meg og min søster da vi var små. har alt vært i retten en gang der han ble dømt, men han anket. For meg er det viktig at barn rundt ham er trygge, altså at de vet, men jeg pleier ikke buse ut med grunn til folk som jeg ikke ser trenger å vite grunnen.

I denne sammenheng ville jeg sagt til onkelen din at enten må han fortelle det, eller du. la ham få sjansen til å fortelle dersom han kan være uskyldig.

Anonym poster: 6ab1b13035bf167fca87998b2a019a68

Skrevet

Hadde han vært uskyldig vil jeg tro han hadde fortalt sin nye kone om dette. Når kusinen din har fortalt dette om sin egen far, er det jo mest sannsynlig sant, og de nye barna hans må beskyttes fra ham. Jeg hadde nok opplevd situasjonen som utrolig vanskelig, men man MÅ si ifra om slike ting! For barnas skyld, i tilfelle han gjør noe mot dem også.

Anonym poster: bb7987b19ac589a61fa802935aee5595

Skrevet

HI her. .

Jeg har nå nylig fått ett forhold til min tante, da ett annet familie medlem har flyttet nær min onkel og tante. Jeg og onkel har ikke noe forhold til hverandre da jeg naturlig nok ble nektet å treffe han i min barndom. Jeg har til nå unngått så langt jeg kan, å møte min onkel på grunn av det aktuelle. Men min nye tante som jeg syntes er verdens herligste , og jeg ønsker å omgås henne. Samtidig syntes jeg det er litt vanskelig da hun innimellom spør meg om min kusine. Jeg unngår jo å svare, fordi jeg ikke ønsker at onkel skal vite noe om sin datter. Samtidig er jeg redd, tenk om jeg splitter den familie hvor min onkel er helt uskyldig. Samtidig , tenk om han er skyldig? Skulle ønske min far, onkel sin bror, kunne tatt opp dette med tante, men han nekter. Ingen vil fortelle tante om denne hemmeligheten.

Skrevet

Noen må nok fortelle det. hun har rett på å vite hva hun begir seg ut på. selv om han skulle være uskyldig er det viktig at hun får hele historien.

Anonym poster: 6ab1b13035bf167fca87998b2a019a68

Skrevet

Jeg tror jeg ville nevnt det for henne.

Anonym poster: ec53308e56c95ea78c67abfd3002f329

Skrevet

Vet du at han er helt uskyldig nå, da?Det kan jo godt hende han forgriper seg på sine nye barn... Du må si noe

Anonym poster: a57ddf37216c7c0220bfa068a2974d8f

Skrevet

Jeg hadde fortalt det! Ingen tvil i min sjel

Skrevet

Barna er viktigere enn onkelen din. Selv om han aldri ble dømt.

Kanskje du kan si til din tante at hun må spørre onkelen om hva den egentlige grunnen til at de ikke har kontakt, så får ihvertfall onkelen din en sjangse til å fortelle det selv. Så slipper du å være den store stygge ulven.

Hvis det ikke fører fram, så ville jeg sagt det.

Skrevet

Selvfølgelig må du si det! Skjønner ikke hva du tviler på her?

Skrevet

Barns sikkerhet er mye viktigere enn ditt evt forhold til din tante og onkel.

Skrevet

Jeg vegrer meg med tanke på hvis han skulle være uskyldig, det baserer jeg på at han ikke ble dømt. Men jeg vet heller ikke grunnlaget for at han ikke ble dømt. Samtidig jeg tror på min kusine. Hun var såpass liten at mye av det hun sa om overgrepet som liten, vet du ikke hvis ikke du har blitt utsatt for det. Dere vet hvordan man får en ekkel følelse for enkelte folk? Den følelsen har jeg ovenfor onkelen min. Han er svært spesiell., samtidig, men kusine vil ikke blande seg oppi dette nå. Hun er lykkelig, har det bra nå, så hun orker ikke starte opp med denne saken igjen. Med det så tenker jeg at hvis man tante ikke tror på meg, kan hun finne på å gå til min kusine ( hun vet hvem hun er også hvor hun kan finne henne). Å det ønsker jeg ikke at min kusine skal utsettes for nå som hun har funnet fred med dette, etter x antall år hvor hun har slitt pga sin barndom. . Samtidig, fortjener hans nye familie å vite. Uff dilemma, skulle ønske noen andre i familien kunne tatt seg av dette. .

Hi

Skrevet

Du får gjøre en konsekvensanalyse.

Følgene for de involverte av å fortelle dersom onkelen din er uskyldig.

Følgene for de involverte av å fortelle dersom onkelen din er skyldig.

Følgene for de involverte av å ikke fortelle dersom onkelen din er uskyldig.

Følgene for de involverte av å ikke fortelle dersom onkelen din er skyldig.

Skrevet

Jeg vegrer meg med tanke på hvis han skulle være uskyldig, det baserer jeg på at han ikke ble dømt. Men jeg vet heller ikke grunnlaget for at han ikke ble dømt. Samtidig jeg tror på min kusine. Hun var såpass liten at mye av det hun sa om overgrepet som liten, vet du ikke hvis ikke du har blitt utsatt for det. Dere vet hvordan man får en ekkel følelse for enkelte folk? Den følelsen har jeg ovenfor onkelen min. Han er svært spesiell., samtidig, men kusine vil ikke blande seg oppi dette nå. Hun er lykkelig, har det bra nå, så hun orker ikke starte opp med denne saken igjen. Med det så tenker jeg at hvis man tante ikke tror på meg, kan hun finne på å gå til min kusine ( hun vet hvem hun er også hvor hun kan finne henne). Å det ønsker jeg ikke at min kusine skal utsettes for nå som hun har funnet fred med dette, etter x antall år hvor hun har slitt pga sin barndom. . Samtidig, fortjener hans nye familie å vite. Uff dilemma, skulle ønske noen andre i familien kunne tatt seg av dette. .

Hi

Dette må du fortelle til henne. Konsekvensene for barn som blir utsatt for slikt er mye større enn et skadet omdømme av en onkel som mest sannsynlig er skyldig likevel.

Anonym poster: f2e16bef16acddeda49eb246d7278c8d

Skrevet

Hvis du vet om dette, ikke sier noe, og disse barna blir misbrukt av ham, er du medskyldig.

Anonym poster: f20a447a5461ca82380a2bb4ffb3bd96

Skrevet

Selvsagt må noen gi beskjed til din nye tante om hva som er grunnen til at din onkel og kusine ikke har kontakt. Syns at det er skremmende at en hel famillie bare sitter og ser på at en slik mann går til anskaffelse av nye barn uten at noen sier noe. Tenk om han forgriper seg på sine nye barn også, greier dere virkelig og leve med det, når dere vet hva denne mannen mest sannsynlig har gjort.

Jeg hadde i vertfall blitt rasende om jeg hadde plutselig hadde fått vite at mannen til mine barn hadde forgrepet seg på sin egen datter og INGEN tok seg bryet med og informere meg for " de ville ikke blande seg".

Hele familien din burde ta seg sammen og de som kjenner best til hva som skjedde som feks din far burde ta seg en alvorsprat prat med din tante og fortelle hva de vet. Både for og skåne din kusine og din tantes barn.

Skrevet

Jeg spurte min far, å han vil ikke si noe. Fordi han ikke vet om hans bror er skyldig eller ikke. Min onkels andre søsken vil heller ikke si noe. Jeg vet ikke hvor mye mindre andre fettere og kusiner vet, det er ikke sikkert de vet noe om dette. Jeg har akkurat kommet inn i denne familien igjen, har ikke sett noe til dem på såpass mange år da min mor har holdt oss adskilt, blant annet pga det aktuelle. Men jeg vet uansett det jeg vet. Min onkel har Vært sammen med denne dama i litt over 10 år, og deres datter er også 10år. Skaden kan allerede ha skjedd for alt jeg vet :( jeg syntes også det er utrolig dårlig at ingen har tatt tak i dette tidligere. Min bestemor har også stått på sidelinjen uten å si noe. Jeg vet dette har Vært vanskelig for henne også, men syntes hun kunne sagt noe. Spesielt siden bestemor og tante har ett godt forhold. Nå er bestemor dement, så nå får hun ikke sagt noe. . Men føler alt bare blir overlatt til meg, som kanskje vet minst om saken!!

Gjest FinogFjong
Skrevet

Det er meget vanskelig å vli dømt for overgrep i dag. I dag har man svært gode metoder for å dokumentere skader og spor etter overgrep. I dag bør man aller helst bli tatt "in action" om man skal ha sjangs til å bli dømt.

For 30 år siden var det mye mye vanskeligere. De hadde knapt "funnet opp" dna, og arbeid med barn utsatt for traumer var såvidt i startgropen. Man hadde f.eks liten kunnskap om barns varierende anatomi, og kunne fastslå "unormale funn" hos barn med helt unomale variasjoner.

Det er to mennesker som vet hva som skjedde her. Jeg ville vel trodd mer på offeret enn på den påståtte overgriperen, ville vurdert å snakket med min kusine om dette, og så ville jeg ha fortalt denne tanten hemmeligheten. Tenk for et svik, dersom han forgriper seg igjen, og hun oppdager at dere alle har visst dette, mmen ikke beskyttet hennes barn...?

Skrevet

Du kan komme deg ut av dette uten å bli den store stygge ulven.

Når tanten spør om kusinen og onkelen din så kan du bare si at der ligger det en historie under som er best at hun hører fra mannen sin. Men at det absolutt er på sin plass at hun får vite det. Hvis hun insisterer på at du skal si noe kan du bare si at du ikke har nok kjennskap til å være sikker på at det du sier er rett, og at det er best om han forteller selv.

Da blir ikke du den som havner i klemma, han får en sjanse til å forklare seg selv, og hvis han da ikke gjør det kan du heller fortelle det du vet da.

Skrevet

Det du sier der har jeg ikke tenkt på finogfjong. At for 30år siden var det kanskje mye vanlig å bevise slike ting grunnet teknologien. . Jeg kjenner ikke så godt til denne problemstillingen og det å få vedkommende dømt, men det er kanskje ikke så "lett" som jeg innbiller meg. Uansett, takk for det du skrev. Det var nyttig å vite og det skal jeg ta med meg videre :-) skal legge dette frem til min far også som syntes det er rart han ikke ble dømt.

HI

Skrevet

Du kan komme deg ut av dette uten å bli den store stygge ulven.

Når tanten spør om kusinen og onkelen din så kan du bare si at der ligger det en historie under som er best at hun hører fra mannen sin. Men at det absolutt er på sin plass at hun får vite det. Hvis hun insisterer på at du skal si noe kan du bare si at du ikke har nok kjennskap til å være sikker på at det du sier er rett, og at det er best om han forteller selv.

Da blir ikke du den som havner i klemma, han får en sjanse til å forklare seg selv, og hvis han da ikke gjør det kan du heller fortelle det du vet da.

Takk for godt råd. Dette syntes jeg var ett fint eksempel på hvordan jeg kan gå frem. Jeg vil helst ikke trekke min kusine inn i dette. Vil at hun skal vite minst mulig. Det ripper bare opp i gamle store sår, og hun har hatt mye vondt grunnet alt dette.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...