Gå til innhold

Jeg har så tannverk...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men tør ikke dra til tannlegen.

Jeg vet jeg har stygge tenner, dette til tross for godt tannstell og lite kaffedrikking, ikke røyk og heller ikke noe særlig med syrlige drikker. Vi har dårlige tenner i familien. Min bestemor fikk gebiss før fylte 40, tante fikk sitt på samme alder og mamma er nå 50, og det er under planlegging. Søsknene mine har også slitt veldig (de er eldre enn meg, over 30) med sine tenner.

Jeg har vært hos tannlege kun 2 ganger på hele 8 år. Jeg har minst 3 hull, og jeg burde få trukket visdomstennene pga lite plass i munnen. Fortennene mine er misfarget og det gjør vondt i de fleste tennene mine.

Det er ikke behandlingen jeg er redd for, men kjeften fra tannlegen. Jeg har prøvd å forklare de jeg har vært innom at vi har dårlige tenner på morssiden av familien.

De fleste føyset det vekk med tullprat og latskap. Men det er jo ikke det når alle mine søsken, bestemor, tante og mamma sliter, selv om vi alltid har vært flinke med tannstell! :(

Skulle ønske det var mulig å være anonym hos tannlegen... Komme inn med en sekk over hodet, sette seg ned, dra sekken akkurat over munnen og la tannlegen gjøre jobben, ut, betale og ferdig...

Anonym poster: 2504637fa972d350884f8dcb8fcc0b3c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som du har dårlig erfaring med tannleger! Har ei venninne som har det akkurat likt... Tror hun har fått forståelse fra tannlegen. Neste gang hadde jeg tatt tannlegen skikkelig for meg (eventuelt true med å bite hvis h*n sa noe slikt igjen :P )

Sånn her og nå kan du jo prøve å skylle med Corsodyl? Det kan hjelpe :)

Ellers ville jeg ringt litt rundt eller spurt etter tips her f.eks etter gode tannleger i nærmiljøet ditt. Tror jeg ville ringt rundt, og bare sagt det som det er: Du har en familiehistorie med dårlige tenner, og har utsatt det lenge av en eller annen grunn du kan finne på (dårlig råd, feks), så nå har det blitt skikkelig ille, og du ønsker en vurdering. Min tannlege hadde tatt det på strak arm, iallefall :)

Skrevet

Høres ut som du har dårlig erfaring med tannleger! Har ei venninne som har det akkurat likt... Tror hun har fått forståelse fra tannlegen. Neste gang hadde jeg tatt tannlegen skikkelig for meg (eventuelt true med å bite hvis h*n sa noe slikt igjen :P )

Sånn her og nå kan du jo prøve å skylle med Corsodyl? Det kan hjelpe :)

Ellers ville jeg ringt litt rundt eller spurt etter tips her f.eks etter gode tannleger i nærmiljøet ditt. Tror jeg ville ringt rundt, og bare sagt det som det er: Du har en familiehistorie med dårlige tenner, og har utsatt det lenge av en eller annen grunn du kan finne på (dårlig råd, feks), så nå har det blitt skikkelig ille, og du ønsker en vurdering. Min tannlege hadde tatt det på strak arm, iallefall :)

Ja jeg har dårlige erfaringer. Men ikke pga det folk vanligvis "klager på" :P Jeg har aldri fått vondt eller vært redd for behandling jeg skulle få av tannlege. Pga tannhistorien i familien begynte vi tidlog med tannlegebesøk og jeg likte/liker faktisk å få behandlet tennene mine :)

Trekk tenner, bor, fylle er det samme for meg. Bryr meg ikke om det :)

Men kjeften fra tannlegen vil jeg helst være foruten.

Anonym poster: 2504637fa972d350884f8dcb8fcc0b3c

Skrevet

Jeg skjønner AKKURAT hva du mener! Jeg var ikke til tannlegen på 7 år, fordi jeg var redd for "kjeften" man får.Jeg opplevde det som barn og tenåring at jeg alltid fikk beskjed om at jeg ikke hadde vært flink nok, uansett om jeg hadde hull eller ikke, og gruet meg noe sykt.

Til slutt endte jeg med å ha så vondt at jeg ikke fikk sove om natten i den ene tannen (der jeg også kunne se et stort svart hull, eller rettere sagt en del av tannen var borte) og måtte bare bestille time. Jeg bestilte en helt annen plass enn der hvor jeg gikk før og var forberedt på en skikkelig kjeftekule med det store hullet der. Jeg trengte en rotfylling og to andre fyllinger. Men jeg fikk ikke kjeft i det hele tatt. Ingenting om at jeg ikke hadde vært flink nok. Jeg fikk ikke en gang kjeft da jeg sa at jeg ikke hadde gått til tannlegen på 6 år selv om jeg hadde hatt vondt....

Så, ikke alle tannleger er slik!!!

Anonym poster: f5c4b5371c319903b2c4e374a4913aaf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...