Gå til innhold

Er denne oppsigelsen av leieboer ugyldig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøpte en leilighet for en stund siden. Dvs vi bydde på den da, men overtar ikke før leieboeren er flyttet ut. De hadde 3 mnd oppsigelse så de skulle være ute innen mars.

Når det nærmet seg flyttet de ikke og da de som eide huset tok det opp med dem sa de at oppsigelsen ikke hadde fylt formkravene så de anså den som ugyldig. Dette hadde de nok egentlig rett i: den var sendt via mail, opplyste ikke om grunnen til oppsigelse og ei heller opplysninger om retten til å klage.

Huseiere sendte da ny oppsigelse, hvor de nå skulle vært ute innen juli. Nå har de jammen klagd igjen siden grunnen til oppsigelsen er at den skal selges og de mener de flytter med salget. Videre mener de at vi ikke kan si dem opp når vi har overtatt heller fordi vi har kjøpt den for å drive utleie. Har et søskenbarn med familie som skal flytte inn.

Noen med peiling på lovverket her?

Anonym poster: 5bdd0b085fc9d960efb3700deef2f8ff

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta det jeg sier som gid fisk..

Men jeg mener å ha lest at man ikke kan si opp leietaker ved salg.

Det er tre gyldige grunner til oppsigelse av leier, og det er

- man skal bruke utleieenheten til eget bruk eller til noen i husstanden

- huset skal rives

-mislighold av avtale

Om man kjøper et hus med leietagerr, følger de med mener jeg ;)

Skrevet (endret)

Du kan også si at du skal pusse opp... Hadde aldri fortalt de gamle leieboereme at vi skulle leie ut til noen andre egentlig.. Leietaker følger normalt med, men kan sies opp v/oppussing eller eget bruk.. Er heller ingen ekspert...

Endret av Fomle84
Skrevet

Jeg er også ganske sikker på at leieboerne følger med på kjøpet om dere ikke skal ta i bruk leiligheten selv. Dere har ikke lov til å hive dem ut for å ta inn noen andre.

Men ta kontakt med huseiernes landsforbund e.l. for å sjekke skikkelig.

Jeg personlig synes jo det er merkelig at noen ønsker å bli boende i et hus de ikke er ønsket i, men jeg tror faktisk leieboerne har loven på sin side her.

Anonym poster: 89dd1bd9d98ff08348a3dadb62e7fd13

Skrevet

Når går kontrakten til leieboerne ut da? Det vanlige er 1 års kontrakter som fornyes årlig.

De har bodd der i 4,5 år, og har tidsubestemt kontrakt.

Skrevet

De jeg leier av solgte nettopp huset og leiligheten jeg leier, og der var det ikke sånn at de måtte ta meg på kjøpet. De kunne velge om de ville at jeg skulle leie der videre.

Anonym poster: a6b0691ada7132ac1cc728ad46238ba4

Skrevet

Når går kontrakten til leieboerne ut da? Det vanlige er 1 års kontrakter som fornyes årlig.

De har bodd der i 4,5 år, og har tidsubestemt kontrakt.

Jeg skjønner ikke at huseiere gir tidsubestemte kontrakter. Det er jo nesten umulig å si opp leietaker da.

Det er synd at leiekontrakten følger med huset. Det er jo en kontrakt mellom forrige huseier og leietaker. Blir jo helt feil at dere skal være stuck med den etter kjøp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...