Gå til innhold

Greit å få med seg for "ompa-lompaer..." Don't do it!

Anbefalte innlegg

Skrevet

(Dagbladet): Foreldrene i videoen fikk tips om å gynge babyen fra side til side og opp og ned for å få babyen til å sovne fortere. Tipset kom ifølge foreldrene fra en spansk lege.Videoen viser det som de kaller «oompa-loompa»-trikset, og babyen faller raskt i søvn i pappaens hender.

Hardhendt

Rettsmedisiner ved Folkehelseinstituttet, Arne Stray-Pedersen, reagerer på videoen.

- Videoen viser ganske hardhendt håndtering av barn, og promoterer det som et triks for å få barn til å sove. Det er noe som jeg som fagperson og lege ikke liker, sier Stray-Pedersen til Dagbladet.

Han sier at barnet i videoen nok ikke ble skadet av behandlingen, men med bare litt hardere håndtering kan barnet få alvorlige skader.

Risteteknikker

- Den kraften som anvendes mot barnet i videoen synes ikke å være tilstrekkelig til å skade barnet, men er etter min mening nokså kraftig. Slike videoer kan oppfordre foreldre til å forsøke med gynge og risteteknikker på egen hånd. Det er svært uheldig, sier Stray-Pedersen.

- Når foreldre er bekymret, stresset og ikke får sove, så kan det fort bli for hardhendt, sier han.

Han sier at forsiktig gynging i en seng er noe annet, og oppfordrer alle til å være forsiktig med når barnet gynges. Det er også viktig å støtte hodet til babyen, slik pappaen gjør i videoen her.

- Veien fra gynging til risting er ikke lang. Man burde aldri riste et barn. Overdrevet bruk av gynging kan med fordel også unngås. Barnet trenger ro og omsorg, sier legen.

Anonym poster: 96727ea95776f402f0054e8b68e83d13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ganske stor tro på at foreldre flest slett ikke er idioter også. (selv om man har unntakene som bekrefter regelen)

Og det som gjøres med babyen i videoen ser ikke videre skadelig ut.

Skrevet

Videoen er jo bare kjempesøt, og han er vel ikke akkurat hardhendt ...

Klart ikke babyer skal ristes! Det vet jo de fleste oppegående mennesker....

Skrevet

Hvis det er hardhendt behandling så er det mange babyer med skader i dette landet...

Skrevet

Tenkte tanken når jeg så det, at hvis noen er litt for desperate og har litt større fart fra side til side så kan sikkert babyen få hjernerystelse.

Anonym poster: 98f08019b892159ace661d46a288726d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...