Gå til innhold

Min datter skal få et amerikansk navn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jo dette navnet veldig lett å uttale på norsk, men lurer på hvordan i svarte jeg skal skrive det.

Storesøster har navnet skrevet slik det uttales, og jeg vil gjøre det samme med lillesøster.

Navnet er Haley.

Man har jo ørtogførtitusen forskjellige skrivemåter på det navnet. Men lurer på å bare skrive Heili.

Men er da rett for at man sier det som Heidi. (Her oppe i Nord sier vi ikke Hæidi, men Heidi.)

Hva synes dere?

Anonym poster: 5b4eb147fae9e928de9b13b8552a87e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da tenker du vel å uttale det Hayley på en måte?? Eller vet ikke....

Anonym poster: 83c05cc31c95f54ba4ecc9c16b731445

Skrevet

Enten originalstavemåten (Stort sett alle fra 50 år og nedover er ganske erfarne med engelsk, gjenkjenner navnet og skjønner uttalen uansett) eller som du selv foreslår. Skal man endelig fornorske et navn nytter det ikke med en halv løsning.

Skrevet

Tja, her oppe er den eldre garde ganske så rett frem i uttale. Så da ville de ha sagt at hun het Hayley:-)

Synes det blir vanskeligere, jo mer jeg tenker på det!

Ok, så Haley eller Heili?

Skrevet

Om du skal skrive det fonetisk, altså slik som det høres ut, ville jeg skrevet det Heyli, for om du skriver det Heili vil nok mange lese Heidi eller tro det er en skrivefeil... (Som du nevnte innledningsvis)

Men sånn ellers syns jeg det er best med Haylie, Hayli, Hailey, Haily, eller Hayley. Syns disse er best fordi at uttalen i verste fall blir Hai-Li istedenfor Hei-Li. Haley blir gjerne Ha-Li for de få som ikke har vært borti navnet, eller som tror det uttales rett frem. (Tror spesielt eldre vil uttale feil, siden det var vanlig å uttale navnene rett frem før. Feks Mary som ble Marrri og ikke Merry. Og så er det jo de som velger å uttale navnene rett fram. Noen uttaler jo feks den stumme E-en i Gabrielle, Isabelle og Jeanette)

Forstår at det ikke er lett å vite hvordan man skal stave navnet. Lykke til!

Gjest Siklerotte
Skrevet

Ville ha skrevet Hailey, som også er den vanligste stavemåten.

Skrevet

Hailey- definitivt! ikke haili - det ser ut som en skrivefeil. Skal navnet være amerikansk så bør det skrives på en Am- måte også :)

Skrevet

Med tanke på å fornorske navnet, ville jeg skrevet det på en av de måtene Ammie foreslår, mao prøve å få en y inni der en plass. Syns Heili er for langt fra det opprinnelige navnet, det blir da umulig å gjenkjenne det som et "amerikansk" navn. Kunne like gjerne tatt det for å være finsk.

Skrevet

Ville skrevet Hailey,men er ikke særlig begeistret for det navnet...

Skrevet

Hailey villle jeg skrevet! Nydelig navn forresten :)

Skrevet

Hailey - må skrives ordentlig også får du heller rette på den eldre garden!

Skrevet

Hva heter storesøster forresten?

Om søsteren sitt navn er tydelig fonetisk stavet, ville jeg skrevet søsteren sitt navn slik også. Feks. om søsteren heter Vivian og staver det Vivenn, om da søsteren staver navnet Hailey ville jeg nok trodd det var Vi-vi-enn og Hai-Ley/Hai-Li. Altså ikke Heili, selv om jeg ville uttalt Hailey som Heili vanligvis.

Men om det feks er Emily stavet Emely/Emeli/Emmeli så ville jeg ikke reagert så mye, siden det ikke er så uvanlig å stave det slik i Norge. Så kunne jeg fortsatt tenke at det er Heili

Så om søsteren sitt navn er tydelig fonetisk stavet ville jeg valgt Heyli/Heily. Om det ikke er så tydelig derimot ville jeg fortsatt vurdert den amerikanske stavemåten.

Skrevet

Tusen takk for svar dere! Kjempefine begrunnelser har dere også :-) Tror jeg har blitt litt klokere nå, og skrivemåten blir vel Hailey. Storesøsters navn er slik at jeg vil bli avslørt av kjente her inne, så jeg vil ikke avsløre det, siden svangerskapet til lillesøster ikke går som normalt. Og vi holder litt lav profil. :-) Men med storesøsters navn måtte vi velge mellom C og K, og I og J.

Skrevet

Tusen takk for svar dere! Kjempefine begrunnelser har dere også :-) Tror jeg har blitt litt klokere nå, og skrivemåten blir vel Hailey. Storesøsters navn er slik at jeg vil bli avslørt av kjente her inne, så jeg vil ikke avsløre det, siden svangerskapet til lillesøster ikke går som normalt. Og vi holder litt lav profil. :-) Men med storesøsters navn måtte vi velge mellom C og K, og I og J.

De beste ønsker for dere alle. Krysser fingre for alt går bra også med Lillesøster.

Skrevet

Tusen takk, det betyr mye <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...