Gå til innhold

Storesøskens ansvar for småsøsken..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bare stusset over dette, jeg henta småttisene i bhg og da var den en storesøster som henta sin lillesøster. Storesøster går på mellomtrinnet, usikker hvilket trinn. Lillesøster begynner på skolen til høsten. Storesøster satte lillesøster i sykkelvogna og sykla først på butikken, de måtte krysse hovedveien. Hjalp henne ut av vogna, tok henne på en handlerunde med bl.a. pølser og brød (kanskje hun skulle lage middag også) og sykla antakelig hjem etterpå.

Jeg bare tenker om dette er mye å forlange av storesøster? Dessuten burde jo en førskoleunge kunne sykle selv med litt opplæring i trafikkregler? Vet en annen som er like gammel som ofte er på sykkeltur med foreldrene.. Lillesøster er lita av vekst, kanskje de behandler henne som yngre enn hun er? For er ikke sykkelvogner for 2-3-åringer helst?

Bare lurer, og ikke kom med spydige kommentarer a la "det har vel ikke du noe med" osv, på forhånd takk.

Anonym poster: 36fd1ccda35cbe33547486c56b39cfad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det litt vanskelig å mene noe... Stor forskjell på hvor langt unna b-hagen man bor, om det er veldig traffikert, hvor "ansvarsfull" søsken er og selvfølgelig alder på de to.

Min jente som begynner på skolen til høsten klarer ikke å sykle godt nok ennå, og hun ville sikkert synes det var kjempestas å sitte i en sykkelvogn. Kjenner til de som lar 7 åringen sitte i sykkelvogn :))

Flott å gi noe ansvar til storesøsken (som å hente småsøsken) jeg har latt 10 åringen min hente 5 åringen min i b-hagen et par ganger. Dreier det seg om et område med farlig trafikk ville jeg nok vært litt skeptisk.... Men jeg har latt 10 åringen min hente 5 åringen min i b-hagen et par ganger.

Anonym poster: 2cfb33c3be3f115d40d47c6b41152ab1

Skrevet

Synes for så vidt dette høres greit ut jeg da, så lenge det er snakk om en ansvarsfull storesøster og en "grei" lillesøster (som ikke har for vane å slå seg vrang etc.).

Når det gjelder syklingen, vil jeg si det er mye bedre at hun satt i sykkelvogn enn at hun syklet selv. En på mellomtrinnet har i utgangspunktet nok med seg selv på sykkel i trafikken, og bør ikke skulle ha ansvaret for et barnehagebarn i tillegg. Det er en grunn til at grensa for å sykle til skolen ofte går ved mellomtrinnet, for først da regnes barna for modne nok til å håndtere trafikken alene.

Anonym poster: fe9db126048dc7e33ddf994e76dd7f87

Skrevet

Så ikke noe galt med noe av dette.

Anonym poster: 353dc9ad2a8f019768b60a2d528cf0db

Skrevet

9 åringen min hadde elsket å få hente søster og handlet på vei hjem. Hun hadde fikset det uten problem.

Anonym poster: 861f76e2263fcd54eea6d43d92e87947

Skrevet

Synes ikke det høres så ille ut at en på mellomtrinnet henter en såpass stor lillesøster, og etter din beskrivelse høres det jo ut som det gikk greit i dette tilfellet. Jeg ville nok også latt lillesøster sitte i sykkelvogna når storesøster henter og tatt opplæring i sykling i trafikken selv. Nok for storesøster å passe på seg selv og slippe en vinglete lillesøster på sykkel. Og det er forresten ikke alle førskolebarn som kan sykle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...