Gå til innhold

Et faktisk mammaspørsmål

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en gangs skyld skal jeg bruke forumet til en faktisk mammasak, og spør dere herved:

Hva gjør man med en på fem og et halvt som nesten hver eneste dag tisser i buksa? Spesielt i barnehagen, men også noen ganger hjemme. Rekker frem til doen akkurat fem sekunder for sent osv.

Som regel er årsaken "at det var så veeeldig gøy å leke / se den filmen / fargelegge ferdig" at det rett og slett ble nedprioritert.

Jeg blir (sikkert ikke pedagogisk riktig) sint etterhvert, og fordi jeg er LEI av å vaske badematten hver fjerde dag, og å ha stramtluktende klær i skittentøyskurven, og sier dermed sint at "Det der må du SLUTTE med!!" og noen ganger (ganske ofte) forklarer jeg, når jeg har roa meg, at hun starter på skolen om to måneder og da KAN hun ikke gjøre sånt, samt at jeg er sliten av å vaske så mye tøy unødvendig.

Dette funker ikke.

Jeg ber dere vise kvinner dermed om råd:

Hva i all verden kan jeg gjøre? Er en nesten-skolejente stor nok til å få straff av typen "ikke noe TV de dagene det skjer", eller er det fullstendig feil gate å gå?

Ja, jeg roser når hun er flink.

Hilsen frustrert Fåkksi.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg også har sagt, på rolig måte og irritert måte og sint måte og behersket måte at hun i det minste er pokka nødt til å si ifra når hun gjør sånt, så ikke hun går rundt med klær fulle av tiss, dette stinker, det gir utslett og det er ikke bra. Hun må SKIFTE!! Men neida, det synker ikke inn det heller.

Og jeg klikker snart.

Men holder igjen.

Skrevet

Tisseregime!

Høres ille ut, men etterhvert så blir det vane.

Gå på do når man :

Står opp.

Før man går i barnehagen.

Før man går fra barnehagen.

Før man går ut.

Før måltider.

Etter måltider.

Før lek.

Osv....

Slitsomt som rakkern men til slutt blir det en vane.

Lykke til.

Skrevet

Er det rimelig å kunne forvente at barnehagen innfører samme greia?

Hun er jo der mesteparten av tiden.

Gjest amandine
Skrevet

Ja det er rimelig å kreve av bhg. Hun må drikke mye, og tisse ikke sjeldnere enn hver annen time. Fatt mot!

Skrevet

Barnehagen burde så klart følge opp. Vil jo tro at det er mindre jobb for dem når det ikke må skiftes i ny og ne.

Et annet tips er å ta henne med på innkjøp av "storjentesnartskolejentetruser" de kan ikke tisses i fordi på skolen må man være tørr.

Gjest sug lut
Skrevet

Tisseregime høres fint ut, og nye truser også. Jeg kan forøvrig melde at jeg var akkurat sånn sjøl, på akkurat samme alder, det var ALDRI tid til å tisse og dessuten så fikk jeg det for meg at det var flaut å skulle si at jeg skulle på do, så jeg holdt meg og holdt meg til det gikk galt. Husker fortsatt hvor flaut det var og at muttern var sint. Det var jo også de dager hvor vi knapt var hjemom mellom frokost og kvelden, så regime hadde nok vært verre å få til.

Gjest amandine
Skrevet

Man må prioritere tissing selv på travle dager. Her holdt en unge seg så lenge i en lang periode at blæremuskulaturen ble ødelagt. Det har tatt laaaaaang tid å trene opp igjen. Hvis man blir vant med å holde seg mister man også følelsen av å måtte på do. Og kjenner du det ikke går du iallefall ikke, men blir det fullt renner det likevel ut.

Skrevet

Vi har slitt med det samme. To år med perioder hvor det har gått opp og ned. Vi har innført tissetvang a la "når du holder deg med vilje eller ikke kjenner at du må, så må vi bestemme det." I tillegg prøvde vi vårt beste i å ikke bli sinte, men ikke alltid det har holdt. Vi fikk til slutt satt på henn bleie i bhg feks når de skulle på tur, og dette gjorde de helt diskret slik at de andre ikke så det. Da følte hun selv litt på at dette var hun for stor til, og bestemte seg sjøl til slutt om at dette ville hun ikke ha noe av. Nå har det vært bra over lengre tid. Vet alt om hvor frustrerende det er, med tredoble sett skifteklær i bhg osv. Hold on, be strong.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...