Gå til innhold

Ved mistanke om blindtarmsbetennelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

eller andre ting som kan være betente nedi der. Hva slags undersøkelser gjør de for og finne det ut? Liten mistanke om blindtarmsbetennelse eller betennelse i noe annet i samme region. Men jeg er livredd for og bli undersøkt med slange i halsen, har sykehusskrekk og snart panikk. Noen som kan avkrefte at gastroskopi blir brukt? Noen som har vært igjennom dette og kan fortelle litt.

Anonym poster: 893cc6a4128cb22c363f0b352e1fdad1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blindtarmen ligge helt nede i høyre lyske, gastroskopi brukes ikke.

Anonym poster: 33e31fbde59b0167879364a1bd6c7d11

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ved mistanke om blindtarmbetennelse, trykker de på magen, ser på blodprøver, allmenntilstand og sykdomsbilde.

Ved mistanke om andre betennelser i tarmene, må det ofte undersøkes innenfra ja, ved rektoskopi (er vel ansett som den sikreste metoden ettersom de da samtidig kan ta vevsprøver, i motsetning til CT osv). Men det er jo ikke det første de gjør, de sjekker mye annet som blodprøver og sykdomshistorie og sånt.

Uansett kan det være meget farlig med betennelser i tarmene, så jeg vil anbefale deg å sjekke det uansett om du er nervøs eller ikke.

Skrevet

Ved mistanke om blindtarmbetennelse, trykker de på magen, ser på blodprøver, allmenntilstand og sykdomsbilde.

Ved mistanke om andre betennelser i tarmene, må det ofte undersøkes innenfra ja, ved rektoskopi (er vel ansett som den sikreste metoden ettersom de da samtidig kan ta vevsprøver, i motsetning til CT osv). Men det er jo ikke det første de gjør, de sjekker mye annet som blodprøver og sykdomshistorie og sånt.

Uansett kan det være meget farlig med betennelser i tarmene, så jeg vil anbefale deg å sjekke det uansett om du er nervøs eller ikke.

Rektoskopi....å herregud, enda verre. Det hadde jeg ikke tenkt på engang :( Hi

Anonym poster: 893cc6a4128cb22c363f0b352e1fdad1

Skrevet

Hvis det er mistanke om betennelsesaktivitet bør det tas en fecaltest først. Den sjekker calprotectin som ved betennelse i tarmen vil være forhøyet.

Skrevet

Hvilken type betennelse? Hvilke symptomer? Mistanke om blindtarmbetennelse og "andre ting som er betente nedi der" kan ha veldig forskjellige undersøkelser :)

Er det snakk om noe tull med avføringen din brukes det avføringstester, blodprøver, CT og skop-undersøkelser (gastroskopi og kolonoskopi), blindtarmsbetennelse bruker man blodprøver, ultralyd, av og til CT (hvis man ikke er såpass sikker at man bare opererer med en gang).

Blindtarmsbetennelse kan noen ganger være vanskelig å skille fra vondt i eggstokkene, og det er en del som har vondt i magen (kan ha veldig vondt), f.eks irritabel tarm, eller bare "uspesifiserte magesmerter" uten at man nødvendigvis finner noen årsak. Da kan skop-undersøkelsene være nødvendig.

HI; hvis vi skal gi noe godt svar må vi nesten vite litt mer. Hvis du ikke vil si mer så er svaret "Mtja. Kanskje brukt. " :)

Vet ikke om det hjalp, men :)

Anonym poster: 81f03f445c75dbddd4bd446e26789ca8

Skrevet

i 2008 da jeg fikk blindtarmbetennelse hadde jeg vage smerter nede, på høyre side. var litt febrilsk, men allmenntilstanden var helt ok. ble innlagt. legene var ikke helt sikke om det var blindtarmen, men de måtte åpne med med kikhull for å se om blindtarmen var betent og det var den. dermed ble den fjernet.

på legevakten tok de en finger i anusen. Aner ikke hvorfor, men spurte hele tiden om det var vondt. (gjorde ikke vondt på meg) de ba meg også stå på tærene og falle ned på foten hvis dere skjønner? det gjorde vondt, mens jeg ventet på operasjon fikk jeg besøk av en kusine, der hun fikk meg til å le av noe. Da fikk jeg skikkelig vondt. Legen kommenterte at det er typisk blindtarmen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...