Gå til innhold

Skal jeg gi henne ny mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å gi brød og andre "biter" mat når de er rundt 6-7 mnd ?

Baby er 7 mnd nå om noen dager, og hun kan ikke en gang spise lappskaus på glass for konsistensen er for tykk.. Hun bare brekker seg.

Det tykkeste hun får er grøt og favorittnudler.

Det er også ganske vanskelig å mate henne.. Vrir på hodet, kniper igjen munnen, osv.

Kan ikke tenke meg at hun skal klare å spise en brødbit.

Burde jeg prøve med biter av div. mat?

Anonym poster: 78bc7d3ef0406d4ee250d313f0b1b1e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanlige er vel å prøve mye forskjellig i starten slik at barnet blir vant til ulike smaker og konsistenser. Det er også ganske vanlig at baby brekker seg av tykke konsistenser og klumper.. prøv å gjøre det til en lek, la henne holde en skje, kjenne på maten med hendene osv..Ta små biter selv og si mmmm... aldri tving mat inn i munnen hennes.

Jeg har en jente på 15 mndr. Jeg har på henne maleskjorte under måltidene og hun får grise nesten ubegrenset..

Anonym poster: 63d39ca97bb53b62e4fa17d72e09a1e4

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Hvis hun sliter med konsistensen, ville jeg respektert det, de setter utrolig fort i halsen, og det kan være veldig skummelt. Gutten vår hadde til og med et par middagsglass som han etter alder var «for gammel for», men som han ikke klarte å spise, fordi han satte det fast. Riskorn var det en gang, huff så ekkelt. Men det kommer seg etterhvert! ;)

Husker ikke hvor gammel de skal være for brødmat og sånt, men mange liker å gnage på en kavring og lignende, spesielt når de får tenner. Da får de smake, men ingen direkte biter å svelge. Verdt å prøve?

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Samtidig er det selvsagt viktig at de får smake på alt mulig rart, enig med hun over meg der ;)

Gjest sussie77
Skrevet

Ja da hadde jeg gitt barnet biter. Mine barn har ikke vært glad i most mat. Men biter har de spist masse av. Bare å legge biter foran barnet å la det spise selv.

Hun høres ut som min datter da hun var baby. Helt umulig å mate. Så da lot jeg henne spise selv. Og det fungerte kjempe bra :)

Skrevet

Ja da hadde jeg gitt barnet biter. Mine barn har ikke vært glad i most mat. Men biter har de spist masse av. Bare å legge biter foran barnet å la det spise selv.

Hun høres ut som min datter da hun var baby. Helt umulig å mate. Så da lot jeg henne spise selv. Og det fungerte kjempe bra smile.png

Må skaffe meg en stol til henne først da, he he. får gå til innkjøp av litt av hvert og prøve meg frem :)

Anonym poster: 78bc7d3ef0406d4ee250d313f0b1b1e2

Skrevet

Et barn jeg kjenner kastet opp alt hun fikk med biter i til hun var over året omtrent, sånn var ikke mitt barn, han kunne spise hva som helst og smakte gjerne på alt nytt. Etter denne alderen var det jenta som var storspist og aldri kresen og mitt barn var veldig småspist men dog ikke kresen.

Skrevet

Er jo bare å prøve tenker jeg.

Min hadde også problemer med klumper i middagsmaten, var som hun ikke skjønte at det som før hadde vært mos nå faktisk måtte tygges. Brød derimot var jo noe annet, så det gikk helt fint!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...