Gå til innhold

Vi skal til tyrkia, trenger vi vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Familien skal til Tyrkia og mine venninner mener jeg er gal som tenker å reise dit uten Hepatitt a og b vaksinene. Har prøvd å søke litt, men virker som det er like mange meninger som treff. Noen som vet hva vi bør gjøre? Ser at disse vaksinene varer hele livet om en tar de, så da er det kanskje lurt å bare ta de så er vi ferdig med det. Men det begynner kansje å bli litt i seneste laget. Vi reiser i august.

Anonym poster: da73653864c33de327898d06c51b2f90

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi reiser til tyrkia hvert år og tar ingen ekstra vaksiner utover de vi alle har, som vi tok i oppveksten.. Det er klart at det skader ikke å ta hepatitt sprøytene, men det er ikke nødvendig dersom du ikke skal sexe rundt vel? Eller er jeg uvitende nå.....

Endret av *SommerFrisk*
Skrevet

Hvis du går inn på folkehhelseinstituttet (fhi) er deres anbefalinger at man ihvertfall tar Hep A når man skal til Tyrkia. (de andre vaksinene er mer utifra område og type ferie du skal på der)

Vi var der for et par uker siden og valgte å vaksinere barna. Dette kan gjøres opp mot en uke før avreise. Og passer man på at de får en ekstra shot innen seks mnd så har de tilnærmet livslang beskyttelse slik som jeg og mannen allerede har.

Tok vaksinen hos fastlegen så betalte kun for vaksineutgift :)

Anonym poster: ba373a192a732fa74cdb6aba7940f01e

Skrevet

Vi reiser til tyrkia hvert år og tar ingen ekstra vaksiner utover de vi alle har, som vi tok i oppveksten.. Det er klart at det skader ikke å ta hepatitt sprøytene, men det er ikke nødvendig dersom du ikke skal sexe rundt vel? Eller er jeg uvitende nå.....

De du tok i oppveksten går ut etter 7-10 år med unntak av noen få vaksiner som varer livet ut. Så da reiser du nesten uten noen vaksiner og det er vell ikke så lurt? Tjangsen er liten for å bli syk, men stivkrampe, kikhoste og polio vaksine er lurt å ha oppdatert uansett hvor du befinner deg i verden. Koster nesten ingenting heller. Dumt å få helsen eller om bare så er ferien spolert av noe som kan forbygges så enkelt.

Skrevet

Ville ha teke begge.

Tenker slik jeg da innvandrarane har jo med seg på pikk pakket.

Anonym poster: af536a87081416357d13a07661df4678

Skrevet

JA, du trenger vaksine! At mange reiser uten får de ta på sin egen kappe, men hepatitt A smitter gjennom mat bl.a. Det er hepatitt B som smitter ved sex. Man vaksineres ikke fordi man garantert blir syk om man ikke gjør, det men fordi man kan bli syk dersom man ikke gjør det. Reiser du uten er det en risiko.

Anonym poster: 4602b3f38b223dd8f11e80803c5b7871

Skrevet

Ok, fant denne siden http://www.vaksinekart.org/land/tyrkia.aspx og der står det følgende om Tyrkia:

Tyrkia - anbefalte vaksiner

Turisme: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio

Langvarig opphold: Hepatitt A. Hepatitt B. Difteri, stivkrampe, kikhoste og polio. Tyfoidfeber. BCG-vaksine (tuberkulose). Rabies (hundegalskap)

Får sjekke priser i morgen. Noen som vet hva det koster?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...