Gå til innhold

Har dere samme etternavn? Hva med barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere som er gift tatt mannens etternavn?

Hva med barna - hvem sitt etternavn har de?

Anonym poster: 39f7a063aa6474420c676c2083fc45f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barna mine har eksen sitt etternavn.

Anonym poster: d2f3c347bfe086ece8eb6f61a809f497

Skrevet

Barna har samboers etternavn. Jeg skal visst få hans etternavn når han en dag får ut fingeren og frir.. Vi gjorde det slik for jeg har et kjedelig -Sen navn jeg deler med 40000andre, mens hans er mer spesielt, og begges blir for mye.

Anonym poster: 17f3f240f1fce4c2dd75d1b6acab091e

Skrevet

Nei. Jeg beholdt pikenavnet mitt.

Barna har mitt etternavn som mellomnavn, og hans navn som etternavn.

Skrevet

Jeg har beholdt mitt pikenavn. Ungene har mitt etternavn som mellomnavn og fars etternavn.

Skrevet

Barna mine har mitt mellomnavn og eksens etternavn. Jeg hadde eksens etternavn da vi var gift.

Anonym poster: 31c492c74fc1e5d54ca6cd36da09fc2f

Skrevet

Alle har samme etternavn, ryddigst slik.

Skrevet

Har beholdt mitt etternavn og barna har mitt etternavn. Mannen har beholdt sitt, barna har hans som mellomnavn.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Hos oss har vi kun ett etternavn, hele bunten.

Skrevet

Vi har alle sammen mitt etternavn som mellomnavn og mannens som etternavn. Mitt etternavn er et veldig kort et, to bokstaver, så det gjør ikke så mye ut av seg. Det er imidlertid ganske spesielt og betyr mye for meg, så jeg ville gjerne ha det med. Derfor byttet mannen ut sitt mellomnavn og tok mitt istedet. Man gir og tar:-)

Anonym poster: 3f2253287fcc82f2ccf4d94db3130dc5

Skrevet

vi har forskjellig, barnet har far sitt som ett mellomnavn og mitt som etternavn. Han sitt etternavn er utenlandsk, så tok mitt som er norsk og enkelt til å stå på offentlige papirer osv. Han sitt blir bare forkortet til forbokstaven.

Skrevet

Jeg har mitt eget som mellomnavn, og mannen sitt som etternavn. Sønnen har kun mannen sitt som etternavn.

Skrevet

Vi hadde lange og tunge etternavn begge to så det ble for mye med begge etter hverandre, vi valgte da hans etternavn fordi det er ganske sjeldent (jeg hadde aldri hørt det før jeg møtte han, er visst bare to slekter i landet som heter det). Vi har altså bare ett etternavn og da det samme.

Å la barna ha to etternavn synes jeg er litt tullete, mellomnavnet forsvinner jo da nesten uansett når de igjen skal stifte familie. Har venninner med to etternavn som har funnet seg menn som også har to etternavn, når de slår seg sammen vil de jo ikke ha fire etternavn så da forsvinner mellomnavnene..

Anonym poster: 96806bf9f1da24dafda31706323d1b69

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Datteren min har sitt fars, mens vi snart 4 andre har samme

Skrevet

Vi heter alle "fornavn mitt etternavn hans etternavn".

Jeg ville ikke gi helt opp mitt navn, synes det var rettferdig at han fikk mitt som mellomnavn og jeg fikk hans som erternavn. Vi er fornøyde:-)

Anonym poster: d2a89eafd42163215d9b4901ab203a60

Skrevet

Alle har mannens etternavn, både jeg og barna. Hans etternavn var finest og sjeldnest. Kun derfor.

Anonym poster: 2c73a884b2080c1e0e07670022a8913f

Skrevet

Vi er gifte og har tre barn.

Jeg har mitt etternavn, mannen min har sitt.

Barna har mitt-hans, noe som gir de et annet etternavn enn oss voksne, men som dere ser er en blanding av begges.

Det må ikke forveksles med å ha mitt og så hans (altså uten bindestrek, da ville mitt ha vært et mellomnavn).

Skrevet

Gift og to barn. Barna har mitt og mannen bytta til mitt da vi giftet oss :)

Anonym poster: a7bf0858f77d56c117901fcf99e4bb31

Skrevet

Vi har begges etternavn og det har barna også, så vi har alle likt.

Anonym poster: 45840b577e2add3717eb22abc35a32f4

Skrevet

Jeg har beholdt mitt pikenavn og tatt mannens etternavn i tillegg. Siden guttungen har dobbelt fornavn skulle han slippe dobbelt etternavn også og har derfor bare felles etternavnet. Dette var det jeg som bestemte, mannen ville han skulle ha mitt også.

Skrevet

Hun har mitt etternavn. Hvis jeg treffer en ny mann og får flere barn kan jeg godt ta Hannes navn, men vil beholde mitt og pga min datter

Anonym poster: b0b1acdc3bc3f204ca7ae7df41777377

Skrevet

Nei, vi har ikke samme etternavn. Barna har bare den ene morens etternavn. Vi syntes det ble mye med to etternavn, siden alle tre barn har doble fornavn.

Anonym poster: f2566b3d2a2192ad9e299ba6d6699ccf

Skrevet

Jeg har beholdt mitt etternavn og barna har kun mitt etternavn. Han har et kjedelig -sen navn og mitt etternavn er et gammelt gårdsnavn som skal gå i arv. Han kan bytte om han vil hete det samme som ungene.

Anonym poster: 26adc8f389426f8e870bd6ff79c48206

Skrevet

Vi er ikke gifte så vi har forskjellige etternavn, barna har samme etternavn. Det er mannens etternavn bindestrek mitt etternavn.

Skrevet

Vi hadde lange og tunge etternavn begge to så det ble for mye med begge etter hverandre, vi valgte da hans etternavn fordi det er ganske sjeldent (jeg hadde aldri hørt det før jeg møtte han, er visst bare to slekter i landet som heter det). Vi har altså bare ett etternavn og da det samme.

Å la barna ha to etternavn synes jeg er litt tullete, mellomnavnet forsvinner jo da nesten uansett når de igjen skal stifte familie. Har venninner med to etternavn som har funnet seg menn som også har to etternavn, når de slår seg sammen vil de jo ikke ha fire etternavn så da forsvinner mellomnavnene..

Anonym poster: 96806bf9f1da24dafda31706323d1b69

Ja, mellomnavnet forsvinner gjerne når to med mellomnavn+etternavn gifter seg. Men om kvinnen tar mannens etternavn så forsvinner jo også hennes etternavn når hun gifter seg... Er vel ikke noe verre at barnas mellomnavn etterhvert forsvinner, enn at (som regel) kvinnens etternavn forsvinner? Ett eller flere navn må uansett vike når man vil ha felles etternavn.

Det blir i noen tilfeller kanskje litt tungvint med mellomnavn + etternavn, men i min verden er det mer tullete at både kvinnen (som regel) og barn skal bytte til mannens etternavn. Min navnetilknytning til barna mine skal være der helt uavhengig av min relasjon til faren. I verste fall risikerer jeg at en annen kvinne en dag deler navn med både barnas far og mine barn, mens jeg ikke deler navn med mine barn. Helt utelukket for min del. Derfor har mine barn mitt etternavn som mellomnavn. Så tungvint er det faktisk ikke :)

Anonym poster: 643c24f0314acf45abd267211f7674c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...