Gå til innhold

Dilemma ang barnehagestart. Trenger noen synspunkter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skulle opprinnelig ha jenta mi i barnehage fra nyttår 2014. Men pga plassmangel må hun da i en barnehage som ligger 2 mil unna. Nå fikk jeg vite at hun kan få en plass i den lokale barnehagen, men da må hun begynne i august. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil gjøre.

Hvis jeg takker ja er det flere positive ting. Hun får være sammen med broren sin, jeg kan ta på meg flere oppdrag (jobber som frilans), hun er rett i nærheten siden jeg jobber hjemmefra.

Hvis jeg takker nei må hun kjøres 2 mil hver morgen fra nyttår, og 2 mil hjem.

Det positive med å vente til nyttår er at hun blir cirka 1 1/2 år da, og ikke 13 mnd som hun blir hvis hun starter i august. Og jeg mottar kontantstøtte, slik at jeg ikke er avhengig av å ta på meg alle oppdrag som dukker opp. Slik sett får jeg være mye sammen med henne, men er uansett avhengig av barnepass noen dager i uken.

Hvis jeg takker ja til å begynne i august tenkte jeg uansett ikke å henne der på heltid, ihvertfall ikke de første mnd.

Noen som kan hjelpe meg litt, for i det ene øyeblikket vil jeg takke nei, og i det neste vil jeg takke ja...

Uff, så vanskelig!

Anonym poster: fc1ec3e986e4f3df02cb37f6feafd1b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tenkt langsiktig og langsiktig hadde det for meg vært best å ha henne i en barnehage i nærmiljøet.

Ville takket ja til plassen i august og hatt kortere dager.

Anonym poster: c73e1c185c6ed72fa88f2813eae2ec77

Skrevet

Takk ja til plassen fra august! Om du skal kjøre til og fra den andre barnehagen 2ganger om dagen blir det fort dyrt og det tar jo litt tid også.

Du står jo helt fritt til å ha henne i barnehagen korte dager og ta fri hele dager når det passer sånn. Også er det jo veldig trygt å få være samme sted som storebror.

Skrevet

Ville takket ja til den i nærmiljøet.. Bedre å ha de i samme barnehage, med barn hun kommer til å leke med etter hvert og da og gå på skole med.. Slippe reisevei på 2mil er jo og en god grunn... Her hadde jeg ikke hatt noen problemer med å takke ja, og heller ha henne hjemme nå og da, og gi hun korte dager. Tenker man langsiktig er det jo mye mer pratisk at hun er i den barnehagen enn den andre som er 2mil unna.

Anonym poster: 97b21e5c657fe8891d17e6aca075ef2a

Skrevet

Jeg hadde utvilsomt valgt den barnehagen som er i nærmiljøet. Alternativet er å kjøre 8 mil om dagen, og det blir litt mye synes jeg.

Skrevet

Jeg hadde valgt den nærmeste! Du betaler for plassen, men behøver jo ikke å la barnet starte før du/dere er klare :-)

Skrevet

Ville absolutt valgt den nærmeste barnehagen av samme grunner de andre her nevner.

Skrevet

Jeg skulle opprinnelig ha jenta mi i barnehage fra nyttår 2014. Men pga plassmangel må hun da i en barnehage som ligger 2 mil unna. Nå fikk jeg vite at hun kan få en plass i den lokale barnehagen, men da må hun begynne i august. Jeg klarer ikke bestemme meg for hva jeg vil gjøre.

Hvis jeg takker ja er det flere positive ting. Hun får være sammen med broren sin, jeg kan ta på meg flere oppdrag (jobber som frilans), hun er rett i nærheten siden jeg jobber hjemmefra.

Hvis jeg takker nei må hun kjøres 2 mil hver morgen fra nyttår, og 2 mil hjem.

Det positive med å vente til nyttår er at hun blir cirka 1 1/2 år da, og ikke 13 mnd som hun blir hvis hun starter i august. Og jeg mottar kontantstøtte, slik at jeg ikke er avhengig av å ta på meg alle oppdrag som dukker opp. Slik sett får jeg være mye sammen med henne, men er uansett avhengig av barnepass noen dager i uken.

Hvis jeg takker ja til å begynne i august tenkte jeg uansett ikke å henne der på heltid, ihvertfall ikke de første mnd.

Noen som kan hjelpe meg litt, for i det ene øyeblikket vil jeg takke nei, og i det neste vil jeg takke ja...

Uff, så vanskelig!

Anonym poster: fc1ec3e986e4f3df02cb37f6feafd1b9

Den nærmeste, uten tvil - det var ikke vanskelig en gang.

Livet blir mye lettere for dere da, og de 5 månedenes forskjell er ingen ting i det lange løp.

Anonym poster: 41727e02bf06576e7bc87a6af8652a98

Skrevet

Takk ja til plassen. Du benytter den jo som du vil... Selvsagt må du betale, men barnet trenger jo ikke benytte plassen...

Anonym poster: c0f44146050518f66d904fd9c0649818

Skrevet

Jeg hadde definitivt takket ja til plassen fra aug. Det virker jo som du kan styre de egne dager så da har du muligheten til å gi henne en myk og god start :)

Vi har bhg langt unna både jobb og hjem og det er ikke noe å trakte etter. Det koster tid og penger!

Skrevet

takk ja til plassen fra august!!

Skrevet

Hvordan kan dette være et dilemma?

Du har behov for barnepass noen dager i uka, og har fått plass til barnet ditt i storebrors barnehage, som i tillegg ligger i nærmiljøet.

Også tenker du på å takke nei, for etter hvert å ha henne i en barnehage 2 mil unna???

Ja - det vil koste deg mer å ha henne i barnehage i høst enn hjemme (kontantstøtte forsvinner og du får utgiftene til barnehagen). Men sett det opp mot utgiftene du får ved å kjøre henne 4 mil om dagen etter jul (det virker ikke som du må kjøre denne veien pga jobb uansett) - å kjøre 4 mil om dagen er faktisk ganske dyrt det også! Drivstoff, slitasje på bilen, kilometerstand, bompenger (?). Og du vil bli så lei av kjøringen!

Hvis greia er at du vil ha henne hjemme eller utsette barnehagestarten: Hør med barnehagen hvor sent du kan ta plassen i bruk, og ha henne der korte dager/ofte fridager.

Husk at om du velger løsningen med å kjøre 4 mil om dagen mister du også tid med barna dine, det tar sin tid med den kjøringen. Jeg regner ikke bilkjøring med en ettåring som kvalitetstid med ettåringen altså... Og storebror er vel ikke med i bilen, så da mister du tida med han også.

Anonym poster: 12f946b280af451bceb6d1a803225a3e

Skrevet

Hun må jo ikke begynne i august.

Du kan ta imot plassen og betale fram til hun starter.

Det gjør vi, vesla startet feb 2014 men vi betaler fra august for å være sikker på at vi får plass.

Nå vet jeg at ikke alle kommuner godtar dette da, da er det gjerne kommuner med for lite plasser/lange lister. Tror det er slik i Oslo.

Skrevet

Jeg er enig med de andre her. Er såpass stor ulempe å vente så hadde latt henne starte nå i august. Du kan jo høre om du kan få deltidsplass frem til nyttår? Evt benytte plassen deltid frem til nyttår? Første alternativ sparer du penger på hvis det går.

Anonym poster: 61fd0013e3cba793785d840add7c3a75

Gjest yrild
Skrevet

Spør om du kan få deltidsplass frem til nyttår slik at ikke hele kontantstøtten blir borte?

Skrevet

Takk for alle konstruktive svar!

Jeg takket ja til plassen idag, og regner med at hun begynner i august/september. Siden de ikke kan tilby deltidsplass så må jeg nesten tjene penger og da blir det slik.

Litt tidligere enn planlagt, men hun blir nesten 14 mnd, så da skal jeg prøve å overse alle avisoppslagene som kommer i august, som bare vil gi oss mødre dårlig samvittighet...

Anonym poster: 675872e27e69737674ba5fac5bf07fd8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...