ana baroma Skrevet 6. juni 2013 #1 Skrevet 6. juni 2013 Barnehagen skrev nylig et månedsbrev om barns medvirkning i bhg, og henviste da til at de kan "velge" om de vil være inne eller ute. Er det virkelig sånne ting de skal få bestemme selv? Jeg har forstått det slik at medvirkning handler om at man skal ta barnet på alvor, at de skal kunne si om de vil være med eller ikke i en aktivitet, påvirke barnehagens aktivitet som for eks at dersom ungene er spesielt opptatte av småkryp, så er det noe bhg kan gripe fatt i o.l. Eller er jeg på jordet?
Major HotLips Houlihan Skrevet 6. juni 2013 #2 Skrevet 6. juni 2013 Barnehagen har nok misforstått barns medvirkning, eller tatt lightversjoneb for sin egen enkelhets skyld. Du har helt rett
klg,2 boys now:) Skrevet 6. juni 2013 #3 Skrevet 6. juni 2013 Det er vel litt rett begge deler.ang og velge om de vil være inne el ute har jo med barns medvirkning.de får ta egene valg og ytre sine ønsker. Det er mange måter og gjøre dette på:-)
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2013 #4 Skrevet 6. juni 2013 Det kan virke som barnehagen har blandet begrepene medvirkning og medbestemmelse. Det er relativt nytt at det skal være mye fokus på barns medvirkning i barnehagen, og min opplevelse er at det derfor ofte misforstås hva dette innebærer. (Jeg jobber som ped.leder). Jeg er enig med deg at medvirkning ikke burde innebære å la barna selv velge om de skal være ute eller ikke. For at barna skal få ha medvirkning kanskje de heller skulle ha fått kommet med forslag til hva de ønsker å gjøre når de er ute?! Du kan jo vurdere å kontakte barnehagen og stille spørsmål ved det som sto i månedsbrevet? Anonym poster: a32a4708a9d35ad7407b4dab2dd69786
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2013 #5 Skrevet 6. juni 2013 I barnehagen hos oss kunne barna velge om de ville være inn og ute når det var pollen sesong eller kaldt slik at de med astma ikke kunne være ute. I barnehagen vår fungerte det veldig bra, ungene gikk litt ut og inn etter hva de følte for. De som var slitene var inne og koste seg med barna som ikke kunne være ute pga pollen,slik sett fikk de som var inne noen å leke med. Siden det ikke var noen barn som var inne bare for å være inne, slippe å gå ut var vel dette måten de gjorde det på. Hadde det vært noen som aldri ville ut hadde de bok ikke gjort det slik. De gjorde det slik at ungene kunne velge om de ville være ute når de kom i barnehagen også, uansett vær. Det var mange unger som ønsket å være ute på morran, så da la de tilrette for det. Turdager var det ingen som fikk bestemme, da dro alle på tur. I den værste pollensesongen la de turer til steder med minst pollen, pollen er det overalt men stranden var bedre enn i skogen osv. Dette var noe de diskuterte med foreldre, så foreldre til de med pollen barn var enige i at barns detes skulle være med på disse turene tross at de da kanskje sleit litt mer, men siden de kunne velge de andre dagene i uka så mente de at det var helt greit. Jeg syns det er helt greit at ungene får velge om de vil være ute eller inne, såfremt det fungerer greit i barnehagen. Om barnehagen er god, så velger barna å være ute og inne. Jeg har selv barn som elsker å være ute, sjdeldent de er innenfor huset fire vegger før de skal legge seg fra april til oktober. Så at de vil kose seg litt inne i barnehagen har jeg ingen problemer med, men ikke ofte de gjorde det heller. Har ute barn, som ikke jeg må aktivisere eller mase på for at de skal være ute. Tror de har litt med hvordan barnehagen var. Hvor mye gøy de gjorde med barna ute, hvor mye frilek de fikk også som gjør st fantasien settes i sving. Anonym poster: f77dcd826725b95f51afc75fa0539ab3
ana baroma Skrevet 6. juni 2013 Forfatter #6 Skrevet 6. juni 2013 (endret) Ok, takk for svar. Men hva er medbestemmelse da? Ikke lett alltid å følge med på pedagogikken, haha. Ang det med pollen - det skjønner jeg bedre. Nå er det ingen pollenbarn i denne bhg (ja, jeg kjenner alle), og i tillegg er det jo sånn at når en går inn, så følger vennene, så følger flere av personalet og til slutt går det utover de som vil være ute:) Endret 6. juni 2013 av ana baroma
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2013 #7 Skrevet 6. juni 2013 Ok, takk for svar. Men hva er medbestemmelse da? Ikke lett alltid å følge med på pedagogikken, haha. Bare for å si det, jeg er veldig glad i bhg altså Medbestemmelse kan bety at barna får delta i beslutningsprosesser, de får bestemme hva som skal skje og hvordan det skal gjøres. Mens medvirkning også gir barnet mulighet for deltagelse i f.eks avgjørelser, men de står ikke med ansvaret, det er det de voksne som har. Veldig kort (og dårlig?) forklart. Begrepene er jo store, så de inneholder jo mye mer. Anonym poster: a32a4708a9d35ad7407b4dab2dd69786
E.E.E. Skrevet 6. juni 2013 #8 Skrevet 6. juni 2013 Barns medvirkning = barns rett til å bli sett og hørt. Barns medbestemmelse = barna får være med å bestemme ut fra konkrete valg. Sånn kjapt forklart. :-)
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2013 #9 Skrevet 6. juni 2013 Medvirkning er å bli sett og å bli hørt. Det er å få informasjon, det er å få mulighet til å gi informasjon og det er også muligheten til å velge å ikke si noe. Medvirkning kan være mange flere ting, men det er essensen i det. I vår barnehage får barna medvirke med at de får ønske sanger til samlingsstund, de får si noe om hva de ønsker å leke med ute (at de skal være ute bestemmer de voksne), at barna får informasjon om hva som skal skje og når det skal skje, og slike ting. Å medvirke betyr ikke at man skal få bestemme, men at man i prosessen skal bli sett og hørt. Anonym poster: 045974cb07d8d71b283397d498e80b85
Gjest sussie77 Skrevet 6. juni 2013 #10 Skrevet 6. juni 2013 Hos oss kunne de minste velge å være inne når det var kaldt i vinter (de var ansett inne når det var for kaldt). Det syntes jeg var greit. Ellers så er jeg helt enig med deg.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2013 #11 Skrevet 6. juni 2013 På min sønns avd har de i større grad latt barna få bestemme slike ting selv det siste halve året. De får ofte bestemme selv når de vil være ute og når de vil spise. Dette begynte som et prøveprosjekt der ungene i større grad skulle få innvirkning på egen hverdag og mindre av dagen skulle styres av de ansattes behov (dagen var jo i stor grad lagt opp etter de ansattes vakter og pauser). Bhg evakuerte prosjektet og synes det var så vellykket at de valgte å fortsette med det! Masse positive funn, bla mindre konflikter. Anonym poster: 219a53856d67416003a6f9bed51d76aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå