Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Vi har ei lita ei som blir 2 år i oktober. Når hun får ting som mat, leker osv. sier hun som regel takk takk. Vi får veldig mye skryt av at vi har lært henne til å si takk når hun får ting og at de synes hun er veldig flink. Jeg trodde det var normalt at de lærte å si takk så og si med en gang de lærte å prate og få ting? Anonym poster: 9ae9941cd82f9d15661d46b45e4bc4f2
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #2 Skrevet 5. juni 2013 Var noe av det første jenta vår også lærte seg. Ser at veldig mange andre oppfordrer barna sine til å si takk når de får noe, så tror det er vanlig. Anonym poster: be4df8a3dcc776e3e7f31bd4419d1e1c
BellaSuz Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Jeg vil også si det er helt normalt at små barn kan å si takk når de har lært seg å snakke. Min gutt sa også takk da ordforrådet var på plass ved 2 årsalderen. Hvis noen mener det er uvanlig så er det kanskje foreldrene til barn som ikke sier takk som reagerer....
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Det trodde jeg også Vi har alt startet med å si takk når vi gir mini ting i hånden, sånn at det skal bli en naturlig del av det å få ting. Jeg syns det er viktig å lære de å takke helt fra starten, både når de får ting, når de får hjelp og når de går fra matbordet.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Jeg synes nå det er litt imponerende å si takk på riktig plass så tidlig jeg da. Min gutt blir 2 i august, og sier ofte takk, men kan like gjerne si værsågod når han får noe. Har ikke helt kontroll på hva som er hva. Men han er flink til å si nei takk når han ikke vil ha mer mat. Anonym poster: 505fcd096f2e87951d17dd982c017469
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Vil tro det er vanlig. Mine har også vært flinke til å si takk siden rundt 2 års alderen. Når gutten min var nesten 3 år og begynte i ny bhg så fikk vi så mye skryt på at han var så høflig. Takket, hilste på folk, visste regler for hva som ikke var lov inne osv, men jeg vil ikke påstå at det var noe å hoie over Barn i den alderen tar jo veldig etter andre da og de fleste takker, hilser og oppfører seg passe greit Anonym poster: 061ba456138fdaddf8648b8d611551ef
Slalotte Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Vår gutt har alltid vært veldig høflig og sagt tusen takk og værsegod.. Men jeg har fått veødig mye skryt over hvor høflig han er.. jeg blir jo veldig stolt men har også tenkt igjennom om det er uvanlig..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Min sier også tusen takk og værsågod. De andre småungene i familien sier også det, så tror det er vanlig. Anonym poster: 6c5aa881281129b14c9c84c1e910417a
Gjest meg&mini Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Det trodde jeg også Vi har alt startet med å si takk når vi gir mini ting i hånden, sånn at det skal bli en naturlig del av det å få ting. Jeg syns det er viktig å lære de å takke helt fra starten, både når de får ting, når de får hjelp og når de går fra matbordet. Sånn gjorde vi det også Jeg er veldig for at barn skal lære seg at dette er vanlig! Her var takk et av de første ordene hun lærte seg. Hun sa det vel før hun fylte året:)
Zalosalutt Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Min på 3 sier ikke takk, hadet o.l Sier takk for maten når vi er hjemme, men virker som om de forventede høflighetsfrasene setter barnet i forlegenhet. Ganske sjenert barn som ikke snakker noe særlig med andre enn foreldrene og de i barnehagen. Oppfordrer selvfølgelig til å si hadet bra, takk for idag, takk for gaven! Håper virkelig det bedrer seg, for jeg synes det er pinlig..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Min er bare 13 mnd og snakker ikke så mye enda, bare enkeltord. Men takk kan han faktisk si:) Anonym poster: ae2e9731ce9445cc6e36f8fbf4a4202e
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 Vanlig at de kan det ja, men mange i 2-3 års alderen er også litt sjenerte og kan synes det er litt skummelt. Så trenger ikke å ha noe med at de er uhøflige å gjøre! Anonym poster: 5baa96fa280c402019647c1515a36769
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Jeg synes nå det er litt imponerende å si takk på riktig plass så tidlig jeg da. Min gutt blir 2 i august, og sier ofte takk, men kan like gjerne si værsågod når han får noe. Har ikke helt kontroll på hva som er hva. Men han er flink til å si nei takk når han ikke vil ha mer mat. Anonym poster: 505fcd096f2e87951d17dd982c017469 Jeg blir litt bekymret av de entydige svarene her... er dette som jeg beskriver unormalt altså? Vet da om minst et par stykker på samme alder som knapt snakker i det hele tatt. Han snakker en god del, kan gjøre seg forstått med det meste, men har altså ikke full kontroll på alle situasjoner hvor man sier takk enda, selv om vi er veldig påpasselige med å gå foran med et godt eksempel. Vi takker alltid for maten selv, men han har ikke tatt etter det enda, med unntak av et par ganger. Det er vel litt tidlig å tenke at vi ikke har lært han opp godt nok, eller...? Anonym poster: 505fcd096f2e87951d17dd982c017469
Cruella De Vil Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Det er vanlig, ja. De fleste sier jo "værsågod" når de gir noe til barnet og "takk" når de får noe av barnet (og barnet elsker jo en periode å gi og få ting som en lek), og da er "takk takk" veldig enkelt å lære seg å si. Begge mine barn sa "takk takk" når de var små, både når de ga bort ting og fikk ting. Vi fikk skryt av det vi også, selv om det er vanlig, er det jo veldig søtt, da.
Cruella De Vil Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Jeg synes nå det er litt imponerende å si takk på riktig plass så tidlig jeg da. Min gutt blir 2 i august, og sier ofte takk, men kan like gjerne si værsågod når han får noe. Har ikke helt kontroll på hva som er hva. Men han er flink til å si nei takk når han ikke vil ha mer mat. Anonym poster: 505fcd096f2e87951d17dd982c017469 Jeg blir litt bekymret av de entydige svarene her... er dette som jeg beskriver unormalt altså? Vet da om minst et par stykker på samme alder som knapt snakker i det hele tatt. Han snakker en god del, kan gjøre seg forstått med det meste, men har altså ikke full kontroll på alle situasjoner hvor man sier takk enda, selv om vi er veldig påpasselige med å gå foran med et godt eksempel. Vi takker alltid for maten selv, men han har ikke tatt etter det enda, med unntak av et par ganger. Det er vel litt tidlig å tenke at vi ikke har lært han opp godt nok, eller...? Anonym poster: 505fcd096f2e87951d17dd982c017469 Å blande takk og værsågod er nok helt vanlig, det ville jeg ikke bekymret meg for. Hvis han allerede "snakker en god del" ligger han godt an i løypa, og vil forstå mer og blande begrepene mindre når han blir større.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Mini her på 14 mnd kan og si takk, men sier det aldri i riktig sammenheng om du skjønner... Vi øver mye på å si vær så god og takk takk ved å gå og ta, ved måltider og i lek hver dag. Men det kommer først frem når hu sitter på gulvet for seg selv og leker og prater, da sier ho ting som tattat og vessgo sammen med brooooom og vovvov.. Men vil tro det er relativt normalt at barn kan si slikt veldig tidlig, her er det i hvertfall bare min lille av barna i omgangskretsen som ikke sier dette i riktige sammenheng. Anonym poster: 7694a5459d22fa30ae512ae8554ad849
Rivjernet Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 Jeg har registrert at det er ganske uvanlig for barn å bruke spørreord! Kan jeg få, kan jeg ditt, kan jeg datt.. Det er heller JEG VIL HA VANN, JEG VIL , JEG VIL!! Ved å ikke kreve vanlig høflighet av barna mener jeg foreldrene gjør dem en bjørnetjeneste, for de ender opp som ufordragelige unger ingen orker å være i nærheten av!! Puh, dagens utblåsning!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå