Gå til innhold

hva er dette med prat om epidural eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Virker som om noen er virkelig negativ til epidural??

Burde ikke det være opp til hver enkelt og alle er jo forskjellige..

Jeg dømmer ikke fordi noen valgte en annen farge på skoene enn meg..

Det er jo valget dems..

Anonym poster: bf0ab011a6a23f958dad1ba9c6f85067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tokk ikke det men jeg ville kjenne hvordan man for naturlig barn til verden uten smertestillende, :P

Anonym poster: fa3a316066a7377fc564f5e9f9c06047

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Det jeg ikke skjønner, er i tråder som handler om ''skal du ta epidural eller ikke'' så begynner det med at folk sier hva de helst vil, og det kommer mange forskjellige grunner til hvorfor og hvorfor ikke, OGSÅ kommer det en og mener at det noen valgte var et rart valg i deres øyne, og da forsvarer den andre seg og plutselig er det en skikkelig diskusjon, og bitchinga begynner. For å forsvare SITT valg igjen. Hvorfor gå til andrep i det hele tatt, mener nå jeg. (henger dette på greip?)

Folk gjør det som føles riktig for dem, og en fødsel er en stor opplevelse som skal føles riktig.

Jeg er lei folk som tror de som ikke tar epidural bare skal tøffe seg, akkurat som om man føder på andres vegne.

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Og også, hvem dømmer noen som tar bedøvelse for å bore i tennene hos tannlegen for eksempel? Er personen en pyse hvis hun tar, og en som skal tøffe seg hvis ikke?

JEG tar bedøvelse når tannlegen skal bore. Men jeg planlegger å føde uten epidural :)

Skrevet

For de aller fleste så kan man ikke bestemme dette på forhånd. Noen får ikke tid, andre blir presset fordi legen mener det er nødvendig. Personlig blåser jeg i hva andre velger, om de får et valg.

Men en gjenger her er at man helst ikke ønsker at andre skal ha det lettere enn en selv. Ser akkurat det samme når det er snakk om keisersnitt. Jeg kunne ikke tenkt meg verken keisersnitt eller epidural, og har vært heldig som har hatt muligheten til å få det som jeg ville.

Skrevet

Jeg tokk ikke det men jeg ville kjenne hvordan man for naturlig barn til verden uten smertestillende, tongue.png

Anonym poster: fa3a316066a7377fc564f5e9f9c06047

Unnskyld meg, men med denne grammatikken skal man ikke skryte noe særlig. Mine barn kom også "naturlig", dvs. vaginalt, og alle mine venninner har født vaginalt, noen med epidural og noen uten.

Anonym poster: 42495d393daed3ad17d7f6cf928e1970

Skrevet

Og også, hvem dømmer noen som tar bedøvelse for å bore i tennene hos tannlegen for eksempel? Er personen en pyse hvis hun tar, og en som skal tøffe seg hvis ikke?

JEG tar bedøvelse når tannlegen skal bore. Men jeg planlegger å føde uten epidural smile.png

Eller når man blir operert, får fikset et brukket bein osv. Ingen sier at de er tøffe som valgte å gjøre dette uten smertestillende, heller dumme for da kan man faktisk dø av sjokk (hvis man blir operert uten smertelindring).

Skrevet

Poenget er vel heller at i USA får alle epidural, uansett

Anonym poster: 48f4dbea40488d2f1dddd2b970997492

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Man får en viss idé om hvordan man ønsker det, så kan man håpe at det går den veien :D

Gjest Bjørketreet
Skrevet (endret)

JEG tar bedøvelse når tannlegen skal bore. Men jeg planlegger å føde uten epidural smile.png

Eller når man blir operert, får fikset et brukket bein osv. Ingen sier at de er tøffe som valgte å gjøre dette uten smertestillende, heller dumme for da kan man faktisk dø av sjokk (hvis man blir operert uten smertelindring).

Hallo... Du kan ikke sammenligne å bli operert med å fikse en tann ELLER å føde! I en operasjon åpner du opp en person, skulle du gjort det på deg selv ville du aldri klart deg... For det er høyst unaturlig. Men en fødsel er naturlig, kroppen er skapt for det, og det kan man egentlig gjøre på egen hånd. Jeg kunne valgt å føde i min egen stue alene, men dette ville være alt for risikabelt for min del... Epidural er smertestillende, ikke livsnødvendig i en fødsel før legen har en klar anbefaling på at du bør ta det. Jeg synes ikke det er galt av andre å ville ta det. Jeg vil bare ikke det selv.

Må legge til, fikse et brukkent bein uten smertestillende? Det har jeg gjort, de tar på gips og det leger seg i løpet av et par måneder. I mellomtiden gjør det vondt. Smertestillende er jo ikke et alternativ i og med behandlingsmetoden er som den er. Å si du ikke vil ha smertestillende under en operasjon derimot, ville vel ikke være lov en gang..

Endret av Bjørketreet
Skrevet

Hallo... Du kan ikke sammenligne å bli operert med å fikse en tann ELLER å føde! I en operasjon åpner du opp en person, skulle du gjort det på deg selv ville du aldri klart deg... For det er høyst unaturlig. Men en fødsel er naturlig, kroppen er skapt for det, og det kan man egentlig gjøre på egen hånd. Jeg kunne valgt å føde i min egen stue alene, men dette ville være alt for risikabelt for min del... Epidural er smertestillende, ikke livsnødvendig i en fødsel før legen har en klar anbefaling på at du bør ta det. Jeg synes ikke det er galt av andre å ville ta det. Jeg vil bare ikke det selv.

Må legge til, fikse et brukkent bein uten smertestillende? Det har jeg gjort, de tar på gips og det leger seg i løpet av et par måneder. I mellomtiden gjør det vondt. Smertestillende er jo ikke et alternativ i og med behandlingsmetoden er som den er. Å si du ikke vil ha smertestillende under en operasjon derimot, ville vel ikke være lov en gang..

Du trenger heller ikke smertelindring ved rotfylling, man overlever jo og det er ikke livsnødvendig. Likevel er det ingen som ser på folk som velger det som "pyser".

Gjest Bjørketreet
Skrevet

Du trenger heller ikke smertelindring ved rotfylling, man overlever jo og det er ikke livsnødvendig. Likevel er det ingen som ser på folk som velger det som "pyser".

Nei, det er jo det jeg mener, at folk skal kunne gjøre akkurat det de vil, uten at andre skal henge seg sånn opp i det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...