Gå til innhold

Jordmor mener jeg legger på meg alt for mye...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i uke 25 og har lagt på meg hele 15 kg, det bekymrer meg egentlig ikke så veldig mye, men jordmor har tatt det opp flere ganger at jeg må passe på så jeg ikke legger på meg for mye. Hun bruker argumenter som svangerskapsdiabetes og at det vil bli vanskelig å kvitte seg med vekten igjen som argumentasjon.

Jeg spiser ikke mye sukker og godterier, har aldri likt det. I tillegg går jeg en tur hver dag på ca.3-5 km. Til tross for dette går jeg opp i vekt i racerfart.

Er det virkelig så ille som hun skal ha det til?

Det kan nevnes at jeg var veldig slank i utgangspunktet, jeg veide 50 kg før graviditeten og er 168 cm høy. (Veier 65 kg nå i uke 25)

Anonym poster: 1e97cae66d19b4c2912440731583e46f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ikke gjøre annet enn å spise sunt og bevege deg moderat. Problemet til jordmor er sikkert at hun tror du sitter hjemme og bare spiser junk og godteri nå som du kan skylde på graviditeten. Neste gang får du spørre henne hva du evt. skal gjøre. Slanke deg?

Skrevet

Tåpelig jordmor, har du sagt noe om dette selv til henne?

Anonym poster: f443adb32b41d6a724d1097470a62b40

Skrevet

Du får si det som det er; at du spiser sunt og går turer, og likevel går opp i vekt. Om hun tror på deg eller ikke er en annen sak :/

Jeg gikk også opp mye i mitt første svangerskap, til tross for at jeg jobbet hardt i stall og ikke spiste mer enn jeg burde. Jordmora trodde ikke på meg, så ga beskjed om at det fikk være hennes problem. Jeg visste selv hva jeg spiste/ikke spiste, og at jeg fikk den trimmen og aktiviteten jeg behøvde.

Skrevet

Ja, jeg fortalte henne at kostholdet mitt var relativt sunt og at jeg var i aktivitet hver dag. Det virket ikke helt som hun trodde meg, men hun rådet meg til å prøve å spise litt mindre. Men er det virkelig så uvanlig å legge på seg så mye frem til uke 25?? :/

HI

Skrevet

Slapp av. Du veier ikke mye! Du veide vel heller litt lite i utgangspunktet! :) Stol på deg selv!

Anonym poster: 8059b2f7d25d1474447858dc4f44a3cd

Skrevet

Normalvektige bør vel gå opp ca 12 kg, men det er jo et gjennomsnitt og en pekepinn. Hvis du ellers gjør det som anbefales og kroppen likevel går opp av seg selv er det kanskje ikke så usundt likevel?

Anonym poster: a0c3d981ea189bd84cd84bcff37d528c

Skrevet

D er jo sinnsykt tynn i utg.punktet så det kan jo være kroppen din trenger litt ekstra nå. Er samme høyde og ca 60kg, hadde jeg veid 50 hadde jeg rett og slett sett syk ut...

Anonym poster: fd55c10b04f4d3d775da0d580f3be45d

Skrevet

Jeg veide også 50 kg da jeg ble gravid med mitt første barn, vekta endte på 67 før jeg fødte, fikk beskjed om at dette var helt normalt. Men dette var jo 17 kg fordelt over 40 uker pluss at jeg bare er 156 cm høy ;)

Vet om damer som har lagt på seg 25 kg i svangerskapet, men da har de gjerne spist seg store. Kanskje kombinert med masse vann i kroppen o.l.. Om det er normalt eller ikke, det aner jeg ikke, men kan jo forstå at jordmor reagerer da 12 kg gjerne er gjennomsnittet..

Men sier som de andre, så lenge du er i aktivitet og ikke spiser masse kliss og junk så er det jo ikke stort mer du får gjort..

Anonym poster: 7c5e233eafdafc34525fa85b154950e2

Skrevet

Mellom 10 og 14 kg er jo den anbefalte vektoppgangen totalt på svangerskapet, du har lagt på deg 15 kg og har 15 uker igjen så det er klart jordmor må snakke med deg om kosthold.

Men det er jo selvfølgelig individuelle forskjeller på dette også, du er jo ikke overvektig så kiloene kler deg sikkert godt ;)

Hadde vært annerledes om du veide 80 kg når du startet, for da kunne en vektoppgang på 20-25 kg ha påvirket både kroppen din, fødselen og tiden etterpå negativt.

Fortsett å spise sunt og bevege deg hver dag du, da finner kroppen din ut av dette på egenhånd.

Jeg har lagt på meg 12-18 kg i mine svangerskap, og kiloene har vært vekk når jeg dro hjem fra sykehuset. Men jeg hadde 65 kg som startvekt da (174 cm høy).

Anonym poster: e6e55c1e303a770d227546354530c58a

Skrevet

Jeg la på meg det "anbefalte", men ville bare si at nesten alle kg kom i 2. trimester. Alle inklusive jordmor maste om at jeg la på meg for mye, men så bremset det seg av seg selv i 3. trimester og jeg endte på 13 kg. Så det er jo ikke sikkert at du kommer til å legge på deg mye gjennom hele sv.skapet.

Anonym poster: e3be1ac8502f483859153f243ef46d09

Skrevet

Kanskje du overdramatiserer litt hva jordmor egentlig prøver å ta opp med deg. Prøv å forstå at det kan være et uttrykk for genuin omsorg for deg og din helse/velferd. Det er naturlig å ta opp vekt, kosthold og trim når du legger på deg så mye allerede i uke 25. Tenk at du er heldig som har en jordmor som bryr seg om deg og derfor tør å ta opp ting selv om det kan være vanskelig.

Skrevet

Du gjør jo det?

Og det er altså ikke foster og fostervann som utgjør femten kilo i uke 25. Du spiser for mange kalorier i forhold til hva du forbrenner. Fint at de er sunne, men det er for mange av dem.

Anonym poster: 0dc1b9039f6a5ed25346e40644b98d6b

Skrevet

For all del ikke begynn å spise mindre så du går sulten. Ikke bra å sulte seg i svangerskapet. Har selv lagt på meg 23 kilo i svangerskap nr 1, høyde 169 cm og utgangsvekt på 48 kilo. 19 av de 23 kiloene jeg la på meg forsvant 2 uker etter fødsel, så var tydelig at det ikke var så mye jeg hadde spist på meg, heller masse vann.

Anonym poster: 4695421f290d0611798f21266448ca7d

Skrevet

Ja, jeg fortalte henne at kostholdet mitt var relativt sunt og at jeg var i aktivitet hver dag. Det virket ikke helt som hun trodde meg, men hun rådet meg til å prøve å spise litt mindre. Men er det virkelig så uvanlig å legge på seg så mye frem til uke 25?? :/

HI

15 kg i uke 25 er veldig mye. Men, ut i fra det du forteller tror jeg kroppen din trenger det, du var sikkert litt tynn i utgangspunktet.

Jeg har flere venninner som var veldig tynne i utgangspunktet og har lagt på seg godt over 20 kg. Det gikk raskt av når baby var ute. Så kjenner jeg de som ikke er tynne i utgangspunktet, men som trykker i seg sjokolade hele dagen og legger på seg nesten 30 kg. De sliter en del mer med å bli kvitt det etterpå.

Jeg syns du skal fortsette som du gjør. Spus sunt og gå tur og drit i jordmor. (Du trenger ikke gå der, kan ha kontroller hos legen..)

Anonym poster: 02542bae7091561c1882c129d19a9824

Skrevet

Men hun gjør det vel ikke for å "ta" deg eller for å være ufin. Det er jo heller ikke noe bare hun mener, i forhold til anbefalt vektøkning legger du på deg altfor mye. Det er jobben hennes å gi råd til gravide damer, det er vel derfor du går dit også, fordi hun skal vite bedre enn deg?

I mine svangerskap var vektøkningen størst på slutten, så hvis jeg hadde gått opp 15 kg så tidlig, ville jeg endt på veldig mange kilo før barnet var født.

Nå har hun sagt hva hun tenker, du har svart hvordan det henger sammen og så kan du avfeie henne neste gang hvis du er 100% sikker på at alt er greit og at du lever sunt. Hvis du gir beskjed om at du ikke vil ha fokus på vekt, så må hun forholde seg til det.

Skrevet

Jeg har gått opp 13 kilo nå i uke 28, men her er både lege og jordmor veldig fornøyde og sier det er bra jeg har lagt på meg, og at jeg er "flink" som klarer å legge på meg såpass, siden jeg var bittelitt undervektig. Veide det samme som deg i utgangspunktet, men en noen cm lavere, så du var strengt tatt tynnere. Rart de sier så forskjellig...

Anonym poster: 45c568d02cbf982f19c363ec9c3c1b28

Skrevet (endret)

Slapp av. Vi er like store (små) Jeg la på med 12 kilo i første trimester begge graviditeter. Litt mindre i andre trimester. Ved enden av begge svangerskap hadde jeg gått opp ca 18 kilo. Man legger helst på seg mer når man er tynn. I begge tilfeller har jeg trengt de ekstra kiloene, jeg har gått raskt ned til normalvekt og vel så det begge ganger. Det er viktig at jordmor tar det opp, fordi sunn mat og nok mosjon er viktig. Men hun burde vite at damer med lav BMI gjevne over legger på seg mer tidlig i svangerskapet. Min jordmor "skrøt" alltid av de fine formene jeg fikk :-) (Sukk, savner henne)

Endret av Berta_78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...