Gå til innhold

Dere mooncup (?) damer :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg plages så veldig med sopp. Får sopp nesten annenhver gang jeg har mensen. Kan dette komme av bind/tamponger?

Vil det i så fall hjelpe og bruke mooncup i stedet for?

Jeg har kraftige blødninger, fungerer den greit da?

Og hvilken vil dere evt anbefale? :)

Anonym poster: ba661fcc2ab0c4b6731dad0c2dc12758

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt mange si at de får mindre problemer med sopp når de bytter til mooncup eller lignende.

Det fungerer bra uansett blødningsmengde, du må bare tømme oftere enn de som har små blødninger.

Jeg har ladycup, og er fornøyd med den, men har ikke prøvd de andre variantene. De jeg kommer på i forbifarten er ladycup, divacup og mooncup, du kan jo google og se hva du tror passer for deg.

Skrevet

Mooncup er genialt, brukte den til jeg ble gravid i høst og så somla jeg den bort.. Må bestille ny..

Jeg synes det er mye mer renslig å helle i do og vaske den enn disse ekle tampongene man i noen tilfeller ikke vet hvor man skal kaste! (Venners toalett og offentlige toalett!) Har brukt det på telttur også, da hadde jeg bare med intimserivetter til å vaske mooncupen med.

Jeg blør ganske lite og blir ofte tørr og sår av tamponger, mye mer behagelig med mooncup.

Anonym poster: 374f0b06ae69dcf8ae11c844aa25a678

Skrevet

Naturligvis kommer det av bruken av bind og tamponger. Det dannes bakterier når mensblodet og utflod kommer i kontakt med bind/tampong, og når det i tillegg er varmt og klamt der nede vil du få en stor bakterievekst.

Menskoppen er medisinsk silikon. Den absorberer ingenting, den skal ikke langt opp skjeden, den holdes oppe med vakuum og du vil fortsatt ha utflod som vanlig mens menskoppen er på plass. Utfloden er jo der for en grunn, og den bør absolutt ikke stoppes ved hjelp av feks tampong (tampong absorberer alt).

Jeg har kraftige blødninger. Jeg har den koppen som heter mooncup, medisinsk silikon uten farge. Fungerer veldig bra, tømmer omtrent hver 3. til hver 4. time de første dagene av mensen, deretter går det gjerne litt flere timer mellom tømming. Jeg tror menskopp vil fungere bedre enn bind og tampong for noen med kraftige blødninger. For meg var det f.eks. sjenerende å dra ut de første dagene av mensen fordi jeg blør så mye. Jeg lakk av og til gjennom tampongen, og alltid hadde jeg med meg den "menslukta". Derfor ble jeg veldig overrasket av å lukte mensen inni koppen, absolutt ingen lukt. Har ingen problem med å gå ut lenger, kan gjøre akkurat det jeg vil når jeg vil.

Menskopp anbefales på det varmeste! <3

Anonym poster: 98d6cab5d9ad152777899ef2bb0e5396

Skrevet

anbefales!

Anonym poster: 709ad71fffcb1ffd79218ac2b23e5514

Skrevet

Jeg har ikke hatt sopp etter jeg begynte med mooncup. Jeg sleit mye med det før.

Anonym poster: 1901225490716875ccc2b6e408d70493

Skrevet

Tusen takk for svar! :) Da skal jeg bestille med en gang! Føler jeg tørker helt ut av tamponger selv om jeg blør myye.

HI

Anonym poster: ba661fcc2ab0c4b6731dad0c2dc12758

Skrevet

Sikkert teit spm... men kan man bade med menskopp?

Vurderer en sånn selv, har noen syke blødninger. Blør gjennom den største tampongen på en halvtime :(

Anonym poster: 6f392b675cb2cfcb063fc1f12a637c3b

Skrevet (endret)

Hvor kjøper dere det?

Opplever lignende problemer som HI og kanskje dette er noe jeg burde vurdere...

Endret av millemille
Skrevet

Er vel kun sex du ikke kan ha med den i.

Hadde ikke anbefalt å hoppe ut i vannet da.

I Trondheim kan du kjøpe den i butikken Etikken i kjøpmannsgaten, kan jo hende den finnes i butikk som selger der du bor?

Skrevet

De bestillies lett på nettet, evnt har jeg hørt de selger dem hos Helios.

Kan absolutt anbefales til sterke blødninger. Jeg tømmer min morgen og kveld og det holder lenge. Kan bade, trene, etc uten noengang å bekymre meg over lekkasje. Anbefales!!

Skrevet

Jeg er også plaget med sopp, og har vært det også etter jeg byttet til ladycup så det behøver ikke bety slutten på plagene, men det kan for noen bedre seg. Du sørger for å være ren på fingrene når du setter den inn eller tar den ut, og skyller den i vann/ vasker med mild såpe i vasken etter bruk. Jeg hadde problemer med å bruke tamponger etter fødsel pga sjedeveggprolaps så for meg har koppen vært uunnværlig. Vil aldri bytte tilbake. Men jeg synes den er litt trøblete å bruke dersom det ikke er vask på toalettet (offentlige toalett/ venners toalett) slik at jeg kan sitte å vaske den samtidig som jeg sitter på do. Er så redd for at det skal renne blod hvis jeg må reise meg, eller at jeg søler dersom jeg må bruke våtservietter. Men finner som regel alltid en do med vask uansett hvor man er så det løser seg. Dessuten så trenger du ikke tømme den så ofte så ofte kan man vente til man kommer hjem eller tømme den bare 1 gang i løpet av en arbeidsdag feks. Bør du mye så bestill den største koppen, og bruk bind i tillegg den første tiden til du blir vandt med det så det føles helt trygt. Jeg pleier å bruke det uansett de dagene jeg blør mest, men som regel er bindet helt tørt når jeg kommer hjem og tømmer koppen. Men vil bare være på sikre siden tilfelle den lekker eller overfylles.

Anonym poster: 95309d86978c0dc88855b5504bede1e7

Skrevet

Har du født så skal du vel ha den største koppen uansett.

Skrevet

Jeg har aldri hatt sopp, så det vet jeg ikke noe om, men jeg blør mye de to første dagene, og har også brukt den ved to tilfeller av styrtblødning (2 dl over 1,5 døgn), og uten den hadde det hele vært mye verre. Blør jeg for mye uten mulighet for tømming (f.eks. natt eller da jeg blødde koppen full i løpet av en time og var ute) bruker jeg bare truseinnlegg/bind i tillegg. Når det gjelder skylle/vaske synes jeg det holder en gang om dagen så hvis du er et sted uten vask og vil tømme går det greit å bare sette den inn igjen uten å vaske noe, du kan vaske neste gang. Det er selvfølgelig mest behagelig å få vasket hver gang, men det verste jeg har vært ute for er at jeg fikk litt blod på tommel og pekefinger som jeg tørket så mye som mulig med papir før jeg gjemte dem da jeg gikk ut for å vaske meg i offentlig vask. Ingen merker det og jeg trenger ikke ta på noe med de to fingrene på vei til vasken...

Anonym poster: 48cd4d951030e911f1b20884427a411d

Skrevet

Jeg hadde sopp HVER MÅNED før jeg byttet :) Så ja, tamponger kan være et stort problem. Har ikke hatt sopp på fem år nå, siden jeg sluttet :)

Anonym poster: d2c0b6601bde30d608b69046d94df220

Skrevet

Jeg var veldig plaget med sopp da jeg brukte tamponger. De gjorde meg veldig tørr og irritert, *samtidig* som det lekket fuktighet gjennom dem. Etter at jeg begynte med kopp for over to år siden, har jeg ikke hatt sopp en eneste gang. Mensen tar også kortere tid - tenker at det kan være fordi blodet ikke "stopper opp" over tampongen og må trekke inn. Jeg har badet med min, null problem. Faktisk mye bedre enn med tampong, som jo blir full av vann. Med kopp er det tett!

Jeg kjøpte meg nettopp en ny kopp på ebay, tror jeg ga 65 kroner for den.

Anonym poster: 9d03e253a4465548f2982c40fb972adf

Skrevet

Jeg har aldri hatt sopp, så det vet jeg ikke noe om, men jeg blør mye de to første dagene, og har også brukt den ved to tilfeller av styrtblødning (2 dl over 1,5 døgn), og uten den hadde det hele vært mye verre. Blør jeg for mye uten mulighet for tømming (f.eks. natt eller da jeg blødde koppen full i løpet av en time og var ute) bruker jeg bare truseinnlegg/bind i tillegg. Når det gjelder skylle/vaske synes jeg det holder en gang om dagen så hvis du er et sted uten vask og vil tømme går det greit å bare sette den inn igjen uten å vaske noe, du kan vaske neste gang. Det er selvfølgelig mest behagelig å få vasket hver gang, men det verste jeg har vært ute for er at jeg fikk litt blod på tommel og pekefinger som jeg tørket så mye som mulig med papir før jeg gjemte dem da jeg gikk ut for å vaske meg i offentlig vask. Ingen merker det og jeg trenger ikke ta på noe med de to fingrene på vei til vasken...

Anonym poster: 48cd4d951030e911f1b20884427a411d

Regnes 2 dl på 1,5 døgn som styrtblødning? Får meg til å forstå hvor ille moren min må ha hatt det. Hu hadde muskelknuter i livmoren og blødde en liter på en time (helt sant!). Hun måtte fjerne både livmor og eggstokker, da.

Anonym poster: 9d03e253a4465548f2982c40fb972adf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...