Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #1 Skrevet 5. juni 2013 Er det fortsatt grunnregel for 15% egenkapital av det man ønsker å låne? Anonym poster: 3292df2d3c714cfc6c1c64f2adef1bde
Frøken Ubesluttsom Skrevet 5. juni 2013 #3 Skrevet 5. juni 2013 Ja. Såvidt jeg veit. 15% egenkapital eller Kausjonist.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #4 Skrevet 5. juni 2013 Ok, takk for svar Anonym poster: 3292df2d3c714cfc6c1c64f2adef1bde
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #5 Skrevet 5. juni 2013 Ja. Såvidt jeg veit. 15% egenkapital eller Kausjonist. Jeg har hørt at det ikke er bra nok å bare ha kausjonist for de femten prosentene, at det må være reel kapital. Noen som vet om det stemmer? Anonym poster: 6ac556dec9879b69381b97208fce867a
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #6 Skrevet 5. juni 2013 Ja. Såvidt jeg veit. 15% egenkapital eller Kausjonist. Jeg har hørt at det ikke er bra nok å bare ha kausjonist for de femten prosentene, at det må være reel kapital. Jeg har sikkerthet i deler av hytta til mamma og pappa, teller det? Hadde null i egen kapital, men pga sikkerheten gikk det fint :-) Noen som vet om det stemmer? Anonym poster: 6ac556dec9879b69381b97208fce867a Anonym poster: 0b2e913b825ff4af309ab187568127e6
mamma_til_gutt Skrevet 5. juni 2013 #7 Skrevet 5. juni 2013 Det varierer fra bank til bank, men det er virkelig ikke anbefalt å fullfinansiere eiendom..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #8 Skrevet 5. juni 2013 Det varierer fra bank til bank, men det er virkelig ikke anbefalt å fullfinansiere eiendom.. Mulig jeg er trøtt men hva mener du? Anonym poster: 3292df2d3c714cfc6c1c64f2adef1bde
mamma_til_gutt Skrevet 5. juni 2013 #9 Skrevet 5. juni 2013 Sikkert jeg som formulerer meg klønete! Det er litt forskjellig fra bank til bank om de krever faktiske penger av deg, eller om det holder med kausjonist. Ganske mange banker godtar kausjonist faktisk. Men, om man har kausjonist står man veldig svakt dersom det skulle skje noe i markedet. Om renten øker og man ikke har råd lenger, om man går gjennom samlivsbrudd, om man blir ufør, mister jobben, må flytte pga jobb etc og MÅ flytte. Så er man avhengig av at markedet har økt verdien på boligen for å kunne selge uten å sitte igjen i gjeld. Om man er sikker på at man aldri vil komme i en situasjon der man MÅ selge er det jo ingenting å tenke på, men de færreste er i en situasjon hvor man kan si det. Det er nettopp pga dette egenkapitalkravet er der. Sannsynligheten for 15% nedgang er relativt liten, og derfor vil de fleste da komme greit ut av det, selv om økonomien skulle kræsje.
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #10 Skrevet 5. juni 2013 Ja. Såvidt jeg veit. 15% egenkapital eller Kausjonist. Jeg har hørt at det ikke er bra nok å bare ha kausjonist for de femten prosentene, at det må være reel kapital. Noen som vet om det stemmer? Anonym poster: 6ac556dec9879b69381b97208fce867a Stemmer ikke i alle banker i hver fall, vi fikk nylig lån på 2 millioner, null i egenkapital, men kausjonist. Sikkert jeg som formulerer meg klønete! Det er litt forskjellig fra bank til bank om de krever faktiske penger av deg, eller om det holder med kausjonist. Ganske mange banker godtar kausjonist faktisk. Men, om man har kausjonist står man veldig svakt dersom det skulle skje noe i markedet. Om renten øker og man ikke har råd lenger, om man går gjennom samlivsbrudd, om man blir ufør, mister jobben, må flytte pga jobb etc og MÅ flytte. Så er man avhengig av at markedet har økt verdien på boligen for å kunne selge uten å sitte igjen i gjeld. Om man er sikker på at man aldri vil komme i en situasjon der man MÅ selge er det jo ingenting å tenke på, men de færreste er i en situasjon hvor man kan si det. Det er nettopp pga dette egenkapitalkravet er der. Sannsynligheten for 15% nedgang er relativt liten, og derfor vil de fleste da komme greit ut av det, selv om økonomien skulle kræsje. Latterlig krav, er vel opp til meg om jeg vil ta sjangsen på å sitte med restgjeld. Anonym poster: f8a492af82463bdb6f75a4f7448f9d5e
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #11 Skrevet 5. juni 2013 Ja. Såvidt jeg veit. 15% egenkapital eller Kausjonist. Jeg har hørt at det ikke er bra nok å bare ha kausjonist for de femten prosentene, at det må være reel kapital. Noen som vet om det stemmer? Anonym poster: 6ac556dec9879b69381b97208fce867a Stemmer ikke i alle banker i hver fall, vi fikk nylig lån på 2 millioner, null i egenkapital, men kausjonist. Sikkert jeg som formulerer meg klønete! Det er litt forskjellig fra bank til bank om de krever faktiske penger av deg, eller om det holder med kausjonist. Ganske mange banker godtar kausjonist faktisk. Men, om man har kausjonist står man veldig svakt dersom det skulle skje noe i markedet. Om renten øker og man ikke har råd lenger, om man går gjennom samlivsbrudd, om man blir ufør, mister jobben, må flytte pga jobb etc og MÅ flytte. Så er man avhengig av at markedet har økt verdien på boligen for å kunne selge uten å sitte igjen i gjeld. Om man er sikker på at man aldri vil komme i en situasjon der man MÅ selge er det jo ingenting å tenke på, men de færreste er i en situasjon hvor man kan si det. Det er nettopp pga dette egenkapitalkravet er der. Sannsynligheten for 15% nedgang er relativt liten, og derfor vil de fleste da komme greit ut av det, selv om økonomien skulle kræsje. Latterlig krav, er vel opp til meg om jeg vil ta sjangsen på å sitte med restgjeld. Anonym poster: f8a492af82463bdb6f75a4f7448f9d5e Selvfølgelig er ikke det opp til deg! Gjelden har du jo da mot banken og banken har ingen sikkerhet i bolig!! Banken låner jo ikke ut penger uten sikkerhet. Anonym poster: 82a67094c2823240cfc4a60002ab60ba
1+1=4 <3 Skrevet 5. juni 2013 #12 Skrevet 5. juni 2013 I Dnb her hjalp det ikke med kausjonist.. Vi måtte ha pengene. Løste det med at mamma måtte låne penger..
mamma_til_gutt Skrevet 5. juni 2013 #13 Skrevet 5. juni 2013 Ja. Såvidt jeg veit. 15% egenkapital eller Kausjonist. Jeg har hørt at det ikke er bra nok å bare ha kausjonist for de femten prosentene, at det må være reel kapital. Noen som vet om det stemmer? Anonym poster: 6ac556dec9879b69381b97208fce867a Stemmer ikke i alle banker i hver fall, vi fikk nylig lån på 2 millioner, null i egenkapital, men kausjonist. Sikkert jeg som formulerer meg klønete! Det er litt forskjellig fra bank til bank om de krever faktiske penger av deg, eller om det holder med kausjonist. Ganske mange banker godtar kausjonist faktisk. Men, om man har kausjonist står man veldig svakt dersom det skulle skje noe i markedet. Om renten øker og man ikke har råd lenger, om man går gjennom samlivsbrudd, om man blir ufør, mister jobben, må flytte pga jobb etc og MÅ flytte. Så er man avhengig av at markedet har økt verdien på boligen for å kunne selge uten å sitte igjen i gjeld. Om man er sikker på at man aldri vil komme i en situasjon der man MÅ selge er det jo ingenting å tenke på, men de færreste er i en situasjon hvor man kan si det. Det er nettopp pga dette egenkapitalkravet er der. Sannsynligheten for 15% nedgang er relativt liten, og derfor vil de fleste da komme greit ut av det, selv om økonomien skulle kræsje. Latterlig krav, er vel opp til meg om jeg vil ta sjangsen på å sitte med restgjeld. Anonym poster: f8a492af82463bdb6f75a4f7448f9d5e Selvfølgelig er ikke det opp til deg! Gjelden har du jo da mot banken og banken har ingen sikkerhet i bolig!! Banken låner jo ikke ut penger uten sikkerhet. Anonym poster: 82a67094c2823240cfc4a60002ab60ba Da håper jeg ikke du mottar ytelser fra staten når du har problemer.. En del av greia med at velferdsstaten tar ansvar for alle som ikke greier å ta gode valg for seg selv, er at staten må regulere hva vi får lov til. Det er jo ikke snakk om å sitte igjen med gjeld. Det er jo snakk om at man da ikke får solgt og går konkurs..
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #14 Skrevet 5. juni 2013 Selvfølgelig er ikke det opp til deg! Gjelden har du jo da mot banken og banken har ingen sikkerhet i bolig!! Banken låner jo ikke ut penger uten sikkerhet. Anonym poster: 82a67094c2823240cfc4a60002ab60ba Jo det gjør de da virkelig stadig, billån f.eks. Og at man sitter med restgjeld betyr ikek at man automatisk blir et ego luksusfellesvin som ikek gjør opp for seg. Vi fikk 300 000 i restgjeld da vi solgte sist (derfor ingen egenandel denne gangen, vanskelig å spare samtidig som man betaler leieog betaler ned et lån på 300 000 med forbrukslånrente...). Det betalte vi jo da helt ned før vi ba om nytt boliglån. Gikk ikke ut over noen andre enn oss selv, og banken tjente jo grovt godt på det med den renten, så de burde jo bare bli happy. De burde heller være mye strengere på maxgrense på lånet i forhold til betalingsevne, heller enn å være så opphengt i egenkapital. Sånn det har blitt nå får man jo låne 2,5 millioner med en inntekt på 400 000 bare man har egenandel, mens en som tjener en mill i året ikke får låne en million engang om vedkommende ikke har egenkapital/kausjonist. Hvem av de to tror du har best betalingsevne, hvem har størst sjangs for å misligholde lånet? I Dnb her hjalp det ikke med kausjonist.. Vi måtte ha pengene. Løste det med at mamma måtte låne penger.. Så rart, dnb som ga oss lån med kun kausjonist... Anonym poster: f8a492af82463bdb6f75a4f7448f9d5e
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #15 Skrevet 5. juni 2013 Sikkert jeg som formulerer meg klønete! Det er litt forskjellig fra bank til bank om de krever faktiske penger av deg, eller om det holder med kausjonist. Ganske mange banker godtar kausjonist faktisk. Men, om man har kausjonist står man veldig svakt dersom det skulle skje noe i markedet. Om renten øker og man ikke har råd lenger, om man går gjennom samlivsbrudd, om man blir ufør, mister jobben, må flytte pga jobb etc og MÅ flytte. Så er man avhengig av at markedet har økt verdien på boligen for å kunne selge uten å sitte igjen i gjeld. Om man er sikker på at man aldri vil komme i en situasjon der man MÅ selge er det jo ingenting å tenke på, men de færreste er i en situasjon hvor man kan si det. Det er nettopp pga dette egenkapitalkravet er der. Sannsynligheten for 15% nedgang er relativt liten, og derfor vil de fleste da komme greit ut av det, selv om økonomien skulle kræsje. Ok. Jeg og min mann fikk full førstegangslån av banken, men faren hans stilte som sikkerhet i tilfelle Anonym poster: 3292df2d3c714cfc6c1c64f2adef1bde
mamma_til_gutt Skrevet 5. juni 2013 #16 Skrevet 5. juni 2013 Sikkert jeg som formulerer meg klønete! Det er litt forskjellig fra bank til bank om de krever faktiske penger av deg, eller om det holder med kausjonist. Ganske mange banker godtar kausjonist faktisk. Men, om man har kausjonist står man veldig svakt dersom det skulle skje noe i markedet. Om renten øker og man ikke har råd lenger, om man går gjennom samlivsbrudd, om man blir ufør, mister jobben, må flytte pga jobb etc og MÅ flytte. Så er man avhengig av at markedet har økt verdien på boligen for å kunne selge uten å sitte igjen i gjeld. Om man er sikker på at man aldri vil komme i en situasjon der man MÅ selge er det jo ingenting å tenke på, men de færreste er i en situasjon hvor man kan si det. Det er nettopp pga dette egenkapitalkravet er der. Sannsynligheten for 15% nedgang er relativt liten, og derfor vil de fleste da komme greit ut av det, selv om økonomien skulle kræsje. Ok. Jeg og min mann fikk full førstegangslån av banken, men faren hans stilte som sikkerhet i tilfelle Anonym poster: 3292df2d3c714cfc6c1c64f2adef1bde Ja, det er som sagt fullt mulig. Men det er jo fryktelig risikabelt for faren hans. Men vi håper jo alle på stigning, så vi satser på at det er det som skjer
Gjest Sekretøsa Skrevet 5. juni 2013 #17 Skrevet 5. juni 2013 Vi byttet nylig bank. Skulle refinansiere og få alt inn i et. Totalgjelden ble da på 3.1 millioner. huset vi har er verdt 3.3 og hytta er verdt 1.6. Det var på hengende håret at vi fikk det, selv med verdier for 1.8 mer enn lånet. Så kommer nok veldig ann på. Banken vi allerede hadde sa nei
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #18 Skrevet 5. juni 2013 Når vi kjøpte i mai i fjor måtte vi ha 15% egenkapital, eller ha kausjonist for de 15%. Vi brukte Dnb. Omkostninger måtte vi derimot ha selv, men det regnes jo i tillegg til de 15% som er kravet. Lykke til. Anonym poster: 92e800c8e8f1bbfad6c222868e87d640
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2013 #19 Skrevet 5. juni 2013 Vi hadde ikke nok egenkapital til et helt huslån, men vi fikk lån uansett siden vi skal gjøre så mye egeninnsats på huset. Mannen min er håndverker så han skal bygge huset selv. Da fikk vi det han gjør som innsats i egenkapital. Svigerinnen min og mannen hennes gjør det samme, bare at han skal planere tomten selv. Anonym poster: 445d3139de22a43d2da687899b604fc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå