Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Jeg skrev et innlegg her i går om hvordan det var å oppholde seg i utlandet mens jeg er sykmeldt. Skoleferien nærmer seg med stormskritt og jeg klarer ikke å ta vare på barna mine alene 30 dager i strekk, det har jeg rett å slett ikke helse til. Jeg har muligheter for barnepass ( avlastning) i utlandet, men ikke i Norge. Ringte saksbehandleren min i går og forklarte situasjonen, hun sa blankt nei det var ikke mulig å være i utlandet med sykepenger fra Norge. Så spurte jeg her og fikk fikk hjelp til å finne ut at det kunne jeg faktisk, så sant oppholdet ikke forlenger sykeperioden min, forverrer helsetilstanden min eller påvirker oppfølningsevnen min. Sånn jeg ser det så vil ikke et utenlandsopphold ha en negativ effekt på min helse heller mot satt og jeg har jo ikke noe behandling eller tiltak i juli så det er ikke et hinder for at jeg skal kunne reise. Tok med en kopi av paragrafen inn til møtet med saksbehander i dag hvorpå hun sier at hun ikke ser noen grunn til at den norske stat skulle sponse ferien min og så helst at jeg tok ut ferie. Videre sier hun at det er hun som må behandle saken i alle tilfeller, så det var jo opp til henne uansett. Jeg kjenner jeg blir irritert for dette er ikke en ferie for meg, det handler om å komme meg igjennom juli måned som mor for barna mine, alternativet er å være hjemme med dem alene hvorpå de må ta hensyn til at mamma ikke får hvilt som vanlig og derfor ikke er stand til å lage middag. Jeg har ingen alternativer privat som kan hjelpe meg og NAV har heller ingen tilbud til å hjelpe meg gjennom måneden! Nå sitter jeg å lurer på om det er verdt å søke i det hele tatt, da saksbehandler gjorde det tydlig at dette var ikke hun interessert i å godkjenne. Altså legge inn masse tid og ressurser jeg egentlig ikke har for å få et avslag. Kan jeg anke det etterpå? Skal jeg da søke bare for å anke saken videre? Ankesaken tar jo sikkert tre ganger så lang tid så da får jeg svar langt uti august, men da vil det jo påvirke samarbeidet som jeg er nødt til å ha med denne saksbehandleren videre!! Hva ville dere ha gjort? Anonym poster: 91b1a131ba4189830990b8629e332ae5
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Jeg skrev et innlegg her i går om hvordan det var å oppholde seg i utlandet mens jeg er sykmeldt. Skoleferien nærmer seg med stormskritt og jeg klarer ikke å ta vare på barna mine alene 30 dager i strekk, det har jeg rett å slett ikke helse til. Jeg har muligheter for barnepass ( avlastning) i utlandet, men ikke i Norge. Ringte saksbehandleren min i går og forklarte situasjonen, hun sa blankt nei det var ikke mulig å være i utlandet med sykepenger fra Norge. Så spurte jeg her og fikk fikk hjelp til å finne ut at det kunne jeg faktisk, så sant oppholdet ikke forlenger sykeperioden min, forverrer helsetilstanden min eller påvirker oppfølningsevnen min. Sånn jeg ser det så vil ikke et utenlandsopphold ha en negativ effekt på min helse heller mot satt og jeg har jo ikke noe behandling eller tiltak i juli så det er ikke et hinder for at jeg skal kunne reise. Tok med en kopi av paragrafen inn til møtet med saksbehander i dag hvorpå hun sier at hun ikke ser noen grunn til at den norske stat skulle sponse ferien min og så helst at jeg tok ut ferie. Videre sier hun at det er hun som må behandle saken i alle tilfeller, så det var jo opp til henne uansett. Jeg kjenner jeg blir irritert for dette er ikke en ferie for meg, det handler om å komme meg igjennom juli måned som mor for barna mine, alternativet er å være hjemme med dem alene hvorpå de må ta hensyn til at mamma ikke får hvilt som vanlig og derfor ikke er stand til å lage middag. Jeg har ingen alternativer privat som kan hjelpe meg og NAV har heller ingen tilbud til å hjelpe meg gjennom måneden! Nå sitter jeg å lurer på om det er verdt å søke i det hele tatt, da saksbehandler gjorde det tydlig at dette var ikke hun interessert i å godkjenne. Altså legge inn masse tid og ressurser jeg egentlig ikke har for å få et avslag. Kan jeg anke det etterpå? Skal jeg da søke bare for å anke saken videre? Ankesaken tar jo sikkert tre ganger så lang tid så da får jeg svar langt uti august, men da vil det jo påvirke samarbeidet som jeg er nødt til å ha med denne saksbehandleren videre!! Hva ville dere ha gjort? Anonym poster: 91b1a131ba4189830990b8629e332ae5 Har du mulighet til å finne en annen saksbehandler? Jeg søkte om å få dra på ferie mens jeg var sykmeldt. Fikk en erklæring fra legen min om at dette ikke ville forverre sykdommen eller forlenge sykeperioden, og det ble godkjent, Anonym poster: 1bd5b66ef17d393798006a9f5fe06890
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Er ikke saksbehandleren din som godkjenner sånt trudde eg, trudde det va andre instanser i nav kontora i fylket, men rådet mitt til deg e snakk med enn annen saksbehandler Anonym poster: f34c9c2bb1801367e26520f0ad1bc2a8
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Jeg ville hørt med legen min om det var mulig å få en attest på at det ikke er til hinder på noe vis. Om du er riktig heldig kan du få en erklæring fra legen på at det vil være gunstig for din helsesituasjon å reise dit hvor du kan få hjelp og avlastning
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 Jeg ville bedt om en samtale med saksbehandlerens leder, og uttrykt min bekymring for at en saksbehandler som enten lyver eller ikke kjenner lovverket hun er satt til å forvalte skal behandle søknaden min. Jeg ville nevnt i samtalen at et avslag vil medføre klage til fylkesmannen på både saksbehandlers fremtreden og behandlingen av søknaden, samt bedt om en avtale sammen med min advokat dersom møtet ikke opplevdes konstruktivt. Anonym poster: caedf0c9849b255a172153bfbae682cd
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Det er ikke saksbehandler som godkjenner eller gir avslag på søknaden din, men forvaltningsenheten. MEN saksbehandleren din kan anbefale at søknaden skal gå ene eller andre veien. Når det er sagt, er det ikke riktig at utenlandsreiser ikke kan godkjennes når man er sykemeldt, men man skal ha en god grunn. Jeg var kreftsyk, og fikk godkjent helsereise til syden mens jeg var sykemeldt. Fastlegen min skrev en ærklæring på at det var bra for min helse å dra, det var ikke noe problem. Kan fastlegen din skrive en ærklæring på at din helse vil holde seg ved like, eller bedre seg, hvis du får reise til familie der du får avlastning med barna? Det er godt mulig at du vil få dette godkjent, uanhengig av en "vrang" saksbehandler. Så, ja, det er vits i å søke! Lykke til! Anonym poster: a50fa3c1af53405399f58f3ab9ff3eea
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Ville absolutt søkt. Du kan også be om å få en annen saksbehandler, det er ikke alle man har like god kjemi med og da har man krav på å få bytte... Anonym poster: cacd877173f20f1c597eeaf0bb1b638b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå