Gå til innhold

Har kirurger generelt bedre anseelse enn vanlige leger?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller kommer det helt an på spesialiseringen?

Hjernekirurger og cardiothorax er vel ganske høystatus?

 

Anonym poster: d43b04809ca79f3745dc006b9bce6c25

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kirurger er vel ganske høyt ansett, ja. Og det er vel "forskjell" innenfor de kirurgiske spesialitetene også, nevrokirurgi og thoraxkirurgi kommer også ganske høyt.

 

Anonym poster: 5dbfe2b5b4cba05d0bdc8725c5f82b75

Skrevet

Anseelse er vel kanskje litt feil ord, forresten, status er bedre. Anseelse er vel personavhengig fra lege til lege?

 

Anonym poster: 5dbfe2b5b4cba05d0bdc8725c5f82b75

Skrevet

Tror nok kirurger har høyere status enn leger, selv om leger også har høy status. De fortjener virkelig sin høye status også, jeg hadde aldri turt å være kirurg, for en jobb altså og for et ansvar. Jeg er utrolig glad for at det finnes smarte mennesker der ute som utdanner seg innenfor dette yrket, de redder mange av oss...

 

Anonym poster: 5354356d8498cdb949accb3caaf5b801

Skrevet

Ja, kirurger har høyere status enn f.eks min mann som er av den nederste etter rang, allmennlege.

Skrevet

Ja, kirurger har høyere status enn f.eks min mann som er av den nederste etter rang, allmennlege.

 

Har litt inntrykk av at "kontorlegene" ser litt ned på enkelte kirurger jeg. For de har en mer skitten jobb, må stå og operere i timevis, utrolig lange vakter i forhold til lønn. "kontorlegene" har det mer bekvemt tross alt.

 

Anonym poster: d43b04809ca79f3745dc006b9bce6c25

Gjest sug lut
Skrevet

Du har et sykt forhold til legers relative status, etter alle meldingene dine her å dømme. Og som du ser er det ikke veldig mange andre som er opptatt av det. Så gift deg med ham du liker best, du, eller velg den spesialiseringa du faktisk er god til.

Skrevet

Ja, kirurger har høyere status enn f.eks min mann som er av den nederste etter rang, allmennlege.

 

Har litt inntrykk av at "kontorlegene" ser litt ned på enkelte kirurger jeg. For de har en mer skitten jobb, må stå og operere i timevis, utrolig lange vakter i forhold til lønn. "kontorlegene" har det mer bekvemt tross alt.

 

Anonym poster: d43b04809ca79f3745dc006b9bce6c25

 

Rent fysisk har de det mer bekvemt. Men de faglig en kjedeligere og enklere jobb, der mye av jobben er å bruke tiden på menneskelige relasjoner og kommunikasjon med pasientene. De kommer med mange trivielle problemer som gjerne gir liten utfordring for legen å løse. Legen bruker en del av tiden på å fylle ut resepter, sykemeldinger og henvisninger. Er det interessante og spennende faglige utfordringer sendes dette videre til spesialistene.

Skrevet

Ja, kirurger har høyere status enn f.eks min mann som er av den nederste etter rang, allmennlege.

 

Er ikke psykiatere lavest?

 

Anonym poster: f2d063020c1a78dd1920b39ac7ec11ca

Skrevet

Jeg syns mannen min, som jobber i akuttmedisin/Anestesi med deltidsjobb i luftambulansen har den kuleste jobben.

 

Anonym poster: b35d05f1b8eca504d5a4e3366436ccd2

Skrevet

Frø Østfold Åsleik såfall passiv. Sølvi

 

Anonym poster: d3d94be208191343c26f14e48c94be35

Skrevet

Tja. Med tanke på at det tar nærmere 20 år å bli hjernekirurg eller feks barnehjertekirurg så vil jeg jo påstå at de slår en vanlig lege da. De er jo det i bunn.

Skrevet

Helt uenig i at fastleger eller "kontorrotter" har en kjedelig jobb! Vi gjør alt fra kirurgi, psykiatri, akutt hjerteinfarkt til syke barn. Kunne aldri tenkt meg å stå og operere samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år!

 

Hilsen en fastlege

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

Skrevet

Ja, kirurger har høyere status enn f.eks min mann som er av den nederste etter rang, allmennlege.

 

Er ikke psykiatere lavest?

 

Anonym poster: f2d063020c1a78dd1920b39ac7ec11ca

 

Overhodet ikke. De er jo spesialister som til alle tider vil være ettertraktet for samfunnet.

Tror gynekologer/urologer og geriatere ligger lavest..

 

Anonym poster: d43b04809ca79f3745dc006b9bce6c25

Skrevet

Helt uenig i at fastleger eller "kontorrotter" har en kjedelig jobb! Vi gjør alt fra kirurgi, psykiatri, akutt hjerteinfarkt til syke barn. Kunne aldri tenkt meg å stå og operere samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år!

 

Hilsen en fastlege

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

 

Ehe...dere gjør vel strengt tatt ikke kirurgi. Det må i så fall dreie seg om mikroinngrep i en finger eller noe.

 

 

 

Anonym poster: d43b04809ca79f3745dc006b9bce6c25

Skrevet

Hehe.

 

Mulig de rager noe høyere på rangstigen.

 

Men mange er meget spesielle og mener selv de er ufeilbarlige. Egoistiske og arrogante. Og stakkars den som prøver å kritisere dem!

 

Anonym poster: 8a6cdfbc38db89b147cb82abbba6d3bf

Skrevet

Helt uenig i at fastleger eller "kontorrotter" har en kjedelig jobb! Vi gjør alt fra kirurgi, psykiatri, akutt hjerteinfarkt til syke barn. Kunne aldri tenkt meg å stå og operere samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år!

 

Hilsen en fastlege

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

 

"Samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år" faktisk. Til å være lege har du forsvinnende liten kunnskap om hverdagen til en kirurg.

 

Hilsen operasjonssykepleier

Skrevet

Helt uenig i at fastleger eller "kontorrotter" har en kjedelig jobb! Vi gjør alt fra kirurgi, psykiatri, akutt hjerteinfarkt til syke barn. Kunne aldri tenkt meg å stå og operere samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år!

 

Hilsen en fastlege

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

 

"Samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år" faktisk. Til å være lege har du forsvinnende liten kunnskap om hverdagen til en kirurg.

 

Hilsen operasjonssykepleier

 

Har selv jobbet på kirurgen. Kirurgene roterer på en 5-6 inngrep gjennom hele året som de spesialiserer seg på å gjøre bedre enn alle andre. Og det er akkurat sånn det skal være. For å bli en god kirurg må man ha gjort det samme inngerpet mange mange ganger.

 

Selvfølgelig er det ikke kun ett identisk inngrep men poenget var at for meg handler det å være allmennmedisiner om å kunne mye om mangt og ikke masse om litt.

 

Forøvrig gjelder det samme de fleste indremedisinske spesialitetene også.

 

En gjennomsnittlig psykiater sliter med å tolke et EKG: En indremedisiner sliter med å sy en skade. Spør en kirurg om å vurdere selvmordsfaren hos en ung mann og han stikker så fort han kan. Ikke fordi de er mindre begavet eller aldri har kunnet det, men fordi man spesialiserer seg så mye at breddekunnskapen forsvinner. Fastlegene sitter i fronten. Når jeg er ferdig med pasienten dran han hjem. Jeg har ingen overlge å diskutere med. Dør han neste dag er det på mine skuldre. Det slipper man på sykehus.

 

Derfor er jeg uenig i at det er lite utfordrende å være fastlege!

 

Hilsen "kontorrotta"

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

Skrevet

jeg jobber med masse kirurger, omgås de hver dag. Skjønner ikke hvorfor de skal få så høy status..

 

Anonym poster: 1b36febb578592e41ca9ac722412adb4

Skrevet

Herregud! Er så lei av status ditt og status datt. Hvem bryr seg egentlig?

 

Anonym poster: fe884ac7a9f111e28bd8d4136f2bb89f

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor de skal ha høyere status enn andre vanlige leger jeg. Alle har sine utfordringer og spesialiteter i sine fagfelt og alle redder de liv.

 

Hilsen en annen operasjonssykepleier, som også har jobbet side ved side med medisinere.

 

Anonym poster: e6a824e3ee7b7e360c8474bcb243d0e0

Skrevet

Helt uenig i at fastleger eller "kontorrotter" har en kjedelig jobb! Vi gjør alt fra kirurgi, psykiatri, akutt hjerteinfarkt til syke barn. Kunne aldri tenkt meg å stå og operere samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år!

 

Hilsen en fastlege

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

 

"Samme operasjon dag ut og dag inn i 30 år" faktisk. Til å være lege har du forsvinnende liten kunnskap om hverdagen til en kirurg.

 

Hilsen operasjonssykepleier

 

Har selv jobbet på kirurgen. Kirurgene roterer på en 5-6 inngrep gjennom hele året som de spesialiserer seg på å gjøre bedre enn alle andre. Og det er akkurat sånn det skal være. For å bli en god kirurg må man ha gjort det samme inngerpet mange mange ganger.

 

Selvfølgelig er det ikke kun ett identisk inngrep men poenget var at for meg handler det å være allmennmedisiner om å kunne mye om mangt og ikke masse om litt.

 

Forøvrig gjelder det samme de fleste indremedisinske spesialitetene også.

 

En gjennomsnittlig psykiater sliter med å tolke et EKG: En indremedisiner sliter med å sy en skade. Spør en kirurg om å vurdere selvmordsfaren hos en ung mann og han stikker så fort han kan. Ikke fordi de er mindre begavet eller aldri har kunnet det, men fordi man spesialiserer seg så mye at breddekunnskapen forsvinner. Fastlegene sitter i fronten. Når jeg er ferdig med pasienten dran han hjem. Jeg har ingen overlge å diskutere med. Dør han neste dag er det på mine skuldre. Det slipper man på sykehus.

 

Derfor er jeg uenig i at det er lite utfordrende å være fastlege!

 

Hilsen "kontorrotta"

 

Anonym poster: 919d3c42846607e8017141b68d01d9ee

 

Jeg har aldri påstått at det er lite utfordrende å være fastlege? Det jeg syns er lite innsiktsfullt er å fremstiløe kirurger som mennesker som bare tas ut av et skap mår pasienten er ferdigpreppet og som settes tilbale igjen i skapet etter endt inngrep.

Skrevet

Jeg syns mannen min, som jobber i akuttmedisin/Anestesi med deltidsjobb i luftambulansen har den kuleste jobben.

 

Anonym poster: b35d05f1b8eca504d5a4e3366436ccd2

 

Hihi :) Er du dansk?

 

Anonym poster: fbe216225fce104a33d7559ce82fd3e1

Skrevet

Den her legestatus greia er noe kun leger går rundt og innbiller seg internt. Særlig kirurger kan se på seg selv som veldig viktige med hlyvrang, noe sidestilt med Gud. Resten av helsepersonellgruppene på sykehusa, som sykepleiere, fysioterapauter, radiografer og etc. ler av hierarkiet til legene. Vi ser ikke på de som viktigere eller mer betydningsfulle enn andre yrkesgrupper og spesialiseringer, vi vet nemlig at vi er avhengige av hverandre, hele gjengen.

 

Anonym poster: 2ce055cc13c867ac6258ce7974fea756

Skrevet

Jeg syns mannen min, som jobber i akuttmedisin/Anestesi med deltidsjobb i luftambulansen har den kuleste jobben.

 

Anonym poster: b35d05f1b8eca504d5a4e3366436ccd2

 

Hihi :) Er du dansk?

 

Anonym poster: fbe216225fce104a33d7559ce82fd3e1

 

Dansk? Langt ifra. Norsk i mange generasjoner.

 

Anonym poster: b35d05f1b8eca504d5a4e3366436ccd2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...