Gå til innhold

Hvorfor regnes ballett fortsatt som "jentete"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min vil begynne på ballett, han er 8 år

Han har fått med seg en kompis som også vil begynne sammen med ham.

De forteller at det er mulig å gå på det i SFO-tiden, og at flere av jentene på trinnet går der.

Jeg har IKKE på noe tidspunkt fått informasjon om at dette tilbudet fins. Mistenker at det kun har gått ut til jenteforeldrene?

I tillegg har de fått kommentarer fra jenter i klassen om at de er jentete siden de vil danse ballett. Nå er disse to guttene noe av det mest karslige og guttete man kan tenke seg, og han blåste heldigvis bare av en så lattelrig kommentar.

Men det er jo ikke til å stikke under en stol at ballett fortsatt regnes som noe jenter driver med - gutta skal liksom spille fotball og hockey og sånt, de.

Men det er jo mange menn som driver med ballett - profesjonelt, ihvertfall. Og noe flottere og mer maskulint enn sånne menn kan man jo nesten ikke oppdrive.

Anonym poster: b8f1650c56ac185019ed3fdb9fe703a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har vel med interessen å gjøre. Hvorfor er de fleste sykepleiere kvinner og de fleste ingeniører menn, selv om vi kan velge fritt? Jo, pga de forskjellige kjønn har forskjellige interesser.

Men å kun dele ut info om dette til jentene (dersom det er det som har skjedd), så er jo det litt merkelig.

Anonym poster: c5acb2c86eb0ceff439dbccc8b29d3f3

Skrevet

Fordi det ER jentete.

Anonym poster: c4f3ffd6aed3c62259fdcb644b0d8c11

Skrevet

Du har nok en liten homo ;)

Skrevet

Du har nok en liten homo ;)

He he, ser dere? Fordommene lever i beste velgående - folk (vi) prøver jo ikke en gang å legge skjul på dem.

Det kan godt være han er homo, det vil vel vise seg etterhvert. Men å anta at han er homo bare fordi han vil danse ballett - det er jo ren og skjær diskriminering, egentlig.

hi

Anonym poster: 1728a22e302dc31b7645121ae31a8b08

Skrevet

Med mine øyne ser jeg ingenting maskulint med ballett. Det har ikke så mye med fordommene mine å gjøre tror jeg. Men bevegelsene gjør mannen mer feminin. Jeg syns mannlige ballettdansere ikke er maskuline når de danser. Det er min subjektive mening, og det kan sikkert diskuterer opp og i mente om det er feminint eller maskulint. Vil guttene begynne på ballett er det jo en veldig fin trening med tanke på kroppskontroll og fysikk.

Skrevet

Så flott at du har meldt gutten din på ballett :)

Håper at han vil like det. Ballett er vel å regne som den mest krevende danseformen vi har og ikke for pyser ;)

Ballett er hardt både for kropp og psyke.

Det er leit at folk fremdeles tenker "homo" om gutter som danser ballett og betrakter det som "jentete" - det er veldig feil og vitner om uvitenhet og dumskap påhøyt nivå.

Kjenner mange mannlige dansere; en del er homofile og en del av dem er også hetro (og notoriske skjørtejegere).

Vil imidlertid understreke at det ikke inviteres til atypisk kjønnsatferd hos gutter på ballettklasser.

Handlingen i de klassiske og romantiske ballettene viser er jo et særs tradisjonelt kjønnsrollemønster med feminine&vevre prinsesser etc. som reddes av barske&staute herremenn :)

Bare vær obs.på at alle kvinnlige ballettpedagoger ikke har like mye erfaring med undervisning av gutter - dessverre alt for få som rekrutteres.

Om han trives med balletten ville jeg sjekket om det var rene gutteklasser på deres lokale ballettskole - guttene skal jo lære en del ting (bl.a. hopp) som jentene ikke trenger og vice versa.

Masse lykke til :)

Skrevet

Det er jo jentete med rosa tyll og de draktene er jo ikke akkurat macho. Ja det er nok en vanskelig dans å lære seg. Jeg tviler ikke på at de blir kjempe sterke og har god balanse og koordinasjon. Men det er en jenteting. Men du kan jo prøve å søke på nett og se om du finner noe. Du bør og vurdere det for barn kan være grusomme og erte og mobbe hvis han begynner på det

Anonym poster: 8af458fbf1240268ec0a7a3ebd2a5d87

Skrevet (endret)

Det bildet bekrefter det jeg tenker, selve mannen er maskulin. Men bevegelsen passer ikke for en mann, den syns jeg er feminin.

Endret av Elsker livet
Gjest Siklerotte
Skrevet

Her kan du jo lese litt. Ellers synes jeg du bare skal la sønnen din gå på ballett, i første omgang i regi av skolen/Sfo, og hvis han er interessert i å fortsette, ville jeg ha funnet en annen danseskole.

Skrevet

Men herreminhatt!! Jeg har til dags dato aldri opplevd eller hørt om at gutter har troppet opp i rosa tyll på klasse :o

(Ikke som elev, student eller som pedagog).

Skrevet

Det bildet bekrefter det jeg tenker, selve mannen er maskulin. Men bevegelsen passer ikke for en mann, den syns jeg er feminin.

Enig. Ballett krever enormt mye styrke, balanse og muskler, så de er jo forholdsvis godt trent. Men det blir for feminint for min del til å skulle finne en mann i ballett outfit og med medfølgende bevegelser sexy.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg synes at ballett så absolutt kan være maskulint, så jeg er uenig, men det er uansett en interessant bok hvis man vil lese om temaet.

Skrevet

Signerer.

Jeg synes at ballett så absolutt kan være maskulint, så jeg er uenig, men det er uansett en interessant bok hvis man vil lese om temaet.

Skrevet

Signerer.

Hehe ... den kom litt høyt opp.

Signerer (en gang til).

Skrevet

Jeg ville sendt gutten min på dansekurs om han ønsker det, men det er kanskje smart å forberede han på at noen sikkert kommer til å erte han for det dessverre :(

Anonym poster: 5ce914aec02fee74bfbb811d2b5b4fd1

Skrevet

Jepp, dette er feminint gitt:

http://youtu.be/FychCEaRm_E

Send gutten på ballett! Han blir sterk, smidig, gjennomtrent og om han blir glad i dans, har han noe å glede seg over resten av livet!

Skrevet

Det er jo jentete! Men ... Når han blir eldre får han en kick ass morsom hobby el yrke og en kropp to die for :) så i det lange løp tjener hAn på ønske dette. Men det er jo flest homofile mannlige balettdansere , men det har jo ingenting med din gutt å gjøre. Kjør på med balett om det er det han vil :) noen år vil han desverre få pes fra gutter ang det , men de samme gutta vil som 15-16 åringer løpe på treningssenter og innse at sønnen din fikk kroppen sin fit uten kunstig trening :)

Anonym poster: d7900229bcdad587e335a11f034551fc

Skrevet

Skrekk og gru! Enten jentete eller nesten ok pga. Utsiktene for muligens å få en muskuløs kropp??

Skrevet

Bare lurer ... har noen av dere noen gang gjennomført en ballettklasse, alternativt sett en? Har dere observert mannlige dansere under trening?

Har dere sett en "skikkelig" danseforestilling noen gang - og da mener jeg ikke "Cats" eller "Nøtteknekkeren"?

Skrevet

Jeg kommer ihvertfall ikke til å nekte ham å begynne bare fordi andre folk mener gutter ikke skal danse ballett (så kjedelig danseforstillinger hadde vært hvis det kun var kvinner som danset!), eller fordi noen i klassen kan finne på å erte ham.

hi

Anonym poster: 1728a22e302dc31b7645121ae31a8b08

Gjest Siklerotte
Skrevet

Bare lurer ... har noen av dere noen gang gjennomført en ballettklasse, alternativt sett en? Har dere observert mannlige dansere under trening?

Har dere sett en "skikkelig" danseforestilling noen gang - og da mener jeg ikke "Cats" eller "Nøtteknekkeren"?

De færreste har vel det, men det er vel nettopp det som er grunnlaget for de fleste fordommer.

Skrevet

De færreste har vel det, men det er vel nettopp det som er grunnlaget for de fleste fordommer.

ikke sant?

Utrolig leit, faktisk.

Det blir som å si at alle menn som spiller ishochey er hjerneskadde, lavpannede neanderthalere som spytter snus og kommuniserer med et beskjedent sett av gutturale lyder ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...