Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #1 Skrevet 4. juni 2013 Jeg synes det er teit. Det skal aldri forbindes med straff å være hjemme!! Jeg synes at hvis man skal gi barnet en konsekvens av en uønsket handling, kan man gjerne ta fra de en gode, men jeg ville aldri sagt eller kalt det "husarrest". Jeg ville aldr sagt til barnet/ungdommen at "siden du har gjort det eller det, får du ikke være sammen med venner etter skolen på f.eks 1-2 uker" . Synes hele dette med husarrest vitner om dårlig samspill og er på en måte en "skammekrok" som er høyst kritikkverdig. Synes "husarrest" minner mer om enkel utvei for foreldrene og det er skikkelig "70-80-talls oppdragelsesmetode". Nå er det sikkert mange som svarer at "jeg fikk det og tok aldri noen skade av det....." Hva synes du? Anonym poster: 99ef424414562b28bb2e12cdd9dd5aa2
Gjest Julia1984 Skrevet 4. juni 2013 #2 Skrevet 4. juni 2013 Synes ikke noe om husarrest!! Hadde jeg sagt til barnet mitt at nå får du være hjemme resten av kvelden ville jeg aldri kalt det husarrest heller, å være hjemme skal være noe positivt. Skal jeg gi barnet mitt en konsekvens av en handling tar jeg ikke fra de venner eller sosiale happenings. Jeg PRATER med barna mine, vektlegger god dialog.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #3 Skrevet 4. juni 2013 Jeg er født midt på 70-tallet og fikk aldri husarrest av foreldrene mine. De kunne nekte meg å gå på fest, at jeg ikke fikk besøke en venninne når det ikke passet osv., men å holde hus i timer / dager uten å kunne gå andre steder enn på skolen har jeg aldri opplevd. Jeg bruker heller ikke husarrest på barna mine. Time-out, husarrest og andre former for skammekrok og arrest er ikke noe for oss. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #4 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #5 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Å straffe barnet hjemme for noe som skjer i barnehagen er helt bak mål! Ta det heller opp med barnehagen og at barnehagen kan innføre konsekvenser, de kan snakke med guttene, de kan avlede og de kan eventuelt søke råd hos PPT om nødvendig. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a
siljeas Skrevet 4. juni 2013 #6 Skrevet 4. juni 2013 Jeg ble født -82, og fikk massr husarrest :-p jeg var eldst, så var vel litt "prøvekanin" for mine stakkars foreldre ;-) tror de skjønte fort at det ikke var måten å gjøre det på, da mine 4 yngre søsken ikke fikk husarrest ;-) jeg har og vil heller ikke i framtiden bruke husarrest mot mine barn. Det jeg derimot har gjort, er å si til min eldste på 3 1/2 (hvis hun hyler og skriker og hiver seg på gulvet i butikker og ute blandt offentligheten) at hvis hun ikke slutter med den oppførselen så må vipgå tilbake til bilen og kjøre hjem igjen.
Plutselig_gravid Skrevet 4. juni 2013 #7 Skrevet 4. juni 2013 Mine foreldre praktiserte aldri husarrest. Alvorsprat derimot, der jeg ble ansvarliggjort for mine egne handlinger. Huff og huff... Det var effektivt det! Selv om de ikke praktiserte ren husarrest og brukte de ordene, kunne de fint nekte meg å gå på fest eller lignende på grunnlag av at de f. eks hadde tatt meg i løgn om diverse eller at jeg hadde oppført meg uansvarlig. Da var det alvorsprat og beskjed om at jeg ikke fikk gå på den planlagte festen. Jeg hadde ganske frie tøyler da jeg var ungdom , men brøt jeg tilliten de ga meg fikk det konsekvenser. Skulle jeg få gå på alene-hjemme-fest som 15-16 åring måtte jeg vise en viss ansvarlighet og modenhet siden det ble drukket alkohol der og ingen voksne var tilstedet. Og brøt jeg den tilliten kunne jeg bare glemme det.
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #8 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Å straffe barnet hjemme for noe som skjer i barnehagen er helt bak mål! Ta det heller opp med barnehagen og at barnehagen kan innføre konsekvenser, de kan snakke med guttene, de kan avlede og de kan eventuelt søke råd hos PPT om nødvendig. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Kan du fortelle meg hvorfor det er bak mål? Man må jobbe med det hjemme og i bhg, mener jeg. Føler det er i ferd med å eskalere. Dette er jeg ikke interessert i! Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db
Major HotLips Houlihan Skrevet 4. juni 2013 #9 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Å straffe barnet hjemme for noe som skjer i barnehagen er helt bak mål! Ta det heller opp med barnehagen og at barnehagen kan innføre konsekvenser, de kan snakke med guttene, de kan avlede og de kan eventuelt søke råd hos PPT om nødvendig. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Kan du fortelle meg hvorfor det er bak mål? Man må jobbe med det hjemme og i bhg, mener jeg. Føler det er i ferd med å eskalere. Dette er jeg ikke interessert i! Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Helt enig! Flott med foreldre som tar barnehagen på alvor og som har et godt samarbeid med de
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #10 Skrevet 4. juni 2013 Født midt på 70-tallet. Fikk aldri husarrest selv og kommer aldri til å praktisere det på mine barn. De får naturlige konsekvenser og jeg prater med dem og kan bli sint. Men straffer dem aldri med "konsekvenser" jeg selv finner på som feks å ta fra dem goder. Synes ikke noe om den type oppdragelse. Anonym poster: e900b53a8a8cc3737ef8f76f2bdc46c7
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #11 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Å straffe barnet hjemme for noe som skjer i barnehagen er helt bak mål! Ta det heller opp med barnehagen og at barnehagen kan innføre konsekvenser, de kan snakke med guttene, de kan avlede og de kan eventuelt søke råd hos PPT om nødvendig. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Kan du fortelle meg hvorfor det er bak mål? Man må jobbe med det hjemme og i bhg, mener jeg. Føler det er i ferd med å eskalere. Dette er jeg ikke interessert i! Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Man kan jobbe med det på andre måten enn med å true med straff hjemme om barnet ikke oppfører seg pent i barnehagen. Jeg har selv hatt et trøblete barn i barnehagen. Innkalte til møte med ped.leder, en dame fra PPT og meg selv. SAMMEN kom vi frem til gode løsninger, som ikke innebar straff verken hjemme eller i barnehagen, og etter 2 måneder var problemet borte. Samarbeid er fint. HVORDAN man samarbeider er alfa omega. Det som skjer i barnehagen må få konsekvenser i barnehagen. Det som skjer hjemme må få konsekvenser hjemme. Man kan ikke dra det negative med seg over alt og at barnet skal straffes etter mange timer. Man må ta det der og da, i øyeblikket. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #12 Skrevet 4. juni 2013 Vel, jeg fikk husarrest når jeg vokste opp. Og jeg må si at for meg var det nok det rette for å få meg til å ta innover meg hva de prøvde å formidle. Fikk det bare noen få ganger før jeg forsto sammenhengen mellom handling og konsekvens. Var da kanskje mellom 10 -11 år og siden oppførte jeg meg veldig bra. Jeg har alltid vært veldig snill jente egentlig så det føltes veldig urettferdig der og da, men jeg ble ALLTID tatt hvis jeg prøvde meg på noe tull Mannen min fikk også husarrest, men han var av typen som gav faen og klatret ut vindu osv så der burde de nok funnet på noe annet. Han gjorde akkurat som han ville og brydde seg ikke om hva foreldrene sa, 0 respekt rett og slett. Om vi kommer til å bruke det på våre barn gjenstår å se, det kommer helt an på.hvordan barna blir når de kommer i.den alderen at det kan ha noe for seg. For min del var det negativt å få husarresten, men etter den første dagen var det igrunn greit. Fikk masse tid sammen med mamma og pappa til å prate og slappe av i en ellers veldig hektisk periode.Fikk gjort masse lekser og fikk mer fritid uken etter. Kunne jo aldri ha inrømt det til dem da, men det var ikke så værst;) Anonym poster: 52aa7a6da989982c0a962ae9d14d8fb9
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #13 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Å straffe barnet hjemme for noe som skjer i barnehagen er helt bak mål! Ta det heller opp med barnehagen og at barnehagen kan innføre konsekvenser, de kan snakke med guttene, de kan avlede og de kan eventuelt søke råd hos PPT om nødvendig. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Kan du fortelle meg hvorfor det er bak mål? Man må jobbe med det hjemme og i bhg, mener jeg. Føler det er i ferd med å eskalere. Dette er jeg ikke interessert i! Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Man kan jobbe med det på andre måten enn med å true med straff hjemme om barnet ikke oppfører seg pent i barnehagen. Jeg har selv hatt et trøblete barn i barnehagen. Innkalte til møte med ped.leder, en dame fra PPT og meg selv. SAMMEN kom vi frem til gode løsninger, som ikke innebar straff verken hjemme eller i barnehagen, og etter 2 måneder var problemet borte. Samarbeid er fint. HVORDAN man samarbeider er alfa omega. Det som skjer i barnehagen må få konsekvenser i barnehagen. Det som skjer hjemme må få konsekvenser hjemme. Man kan ikke dra det negative med seg over alt og at barnet skal straffes etter mange timer. Man må ta det der og da, i øyeblikket. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Så fordi du har gjort en god erfaring med ditt barn er alle andre innfallsvinkler helt bak mål? Utrolig spesielt! Synes det er flott at du tar tak i utfordringene med gutten din! Det er nok av håpløse foreldre som syr puter under armene på barna sine fordi barna aldri skal oppleve ubehageligheter, med den konsekvensen at hele voksenlivet blir en ubehagelighet! Anonym poster: 5c8c8b33c91b56931ca4869082964c85
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #14 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har fått husarrest selv noen få ganger som barn, 3 ganger som jeg husker. Praktiserer ikke det selv, verken det eller time-out. Sjelden vi trenger straff her i huset, men det mest effektive er at xboxen blir tatt vekk, eller trusler om at den blir det Anonym poster: 6cb851756a95e2d9849ba3540c835dfc
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #15 Skrevet 4. juni 2013 Mitt barn har fått husarrest to ganger. Ene gangen for å ikke komme å gi beskjed om hvor hun skulle gå, når hun var ute. Og andre gangen var etter hun gjentatte ganger ikke kom hjem til det klokkeslettene hun skulle, og drev å løy om når hun skulle være hjemme til foreldrene til de andre. Hun fikk bare en dag begge gangene, men det hjalp. Nå ringer hun fra de hun er med og gir beskjed, og hun kommer hjem når hun skal Anonym poster: 6cdbfa8db5abaa882ec7d3f64b8064a6
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #16 Skrevet 4. juni 2013 Jeg synes det kan være en fornuftig straff i en del tilfeller for store barn og tenåringer, men ikke noe man bruker for småting. Som konsekvens for tenåringer som drikker seg fulle og ikke kommer hjem til avtalt tid synes jeg det høres ut som en fornuftig konsekvens. Anonym poster: 846ddcea3dcef28b15c0c45f33526b24
Anonym bruker Skrevet 4. juni 2013 #17 Skrevet 4. juni 2013 Jeg har akkurat innført "husarrest". Han har begynt å oppføre seg dårlig i bhg. Har ved ett par anledninger ikke hørt på de ansatte, hvor han og to andre gutter i bhg har løpt rundt og ikke hørt etter. Dette slår jeg hardt ned på. Han elsker å være ute, og det den værste straffen han kan få er og ikke gå ut på ettermiddagen. Det hjelper ikke å ta fra han en leke, for det er ute han vil være. Nå har jeg ikke forsøkt dette enda, men jeg sa til han i dag at hvis han ikke hørte på de ansatte i dag, så måtte han være inne etter bhg. Kalte det ikke husarrest, men sa han måtte være inne. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Å straffe barnet hjemme for noe som skjer i barnehagen er helt bak mål! Ta det heller opp med barnehagen og at barnehagen kan innføre konsekvenser, de kan snakke med guttene, de kan avlede og de kan eventuelt søke råd hos PPT om nødvendig. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Kan du fortelle meg hvorfor det er bak mål? Man må jobbe med det hjemme og i bhg, mener jeg. Føler det er i ferd med å eskalere. Dette er jeg ikke interessert i! Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db Man kan jobbe med det på andre måten enn med å true med straff hjemme om barnet ikke oppfører seg pent i barnehagen. Jeg har selv hatt et trøblete barn i barnehagen. Innkalte til møte med ped.leder, en dame fra PPT og meg selv. SAMMEN kom vi frem til gode løsninger, som ikke innebar straff verken hjemme eller i barnehagen, og etter 2 måneder var problemet borte. Samarbeid er fint. HVORDAN man samarbeider er alfa omega. Det som skjer i barnehagen må få konsekvenser i barnehagen. Det som skjer hjemme må få konsekvenser hjemme. Man kan ikke dra det negative med seg over alt og at barnet skal straffes etter mange timer. Man må ta det der og da, i øyeblikket. Anonym poster: 70eb8d2fa877fd8fe7c513ddbabca28a Han er ikke så trøblete at jeg kan be pm hjelp av PPT, og jeg kan heller ikke be barnehagen om at de skal tilkalle PPT før de evt ønsker det selv, men vil gjerne ha bukt med problemet før det eskalerer helt. Nå vet jeg ikke hvordan foreldrene til de to andre barna reagerer, men for meg er det helt uakseptabelt at mitt barn ikke har respekt for andre voksne. Inkludert de ansatte i bhg. Jeg har forstått det sånn gjennom barnehagen at mitt barn, samt to andre gutter er litt bøllete om dagen. Ved å løpe rundt da de for beskjed om å gå inn. Denne "gruppen" kan også holde andre barn utenfor. Det er noe vi snakker om her hjemme. At det ikke skal skje og at man må inkludere alle osv. Og jeg håper at de andre foreldrene snakker med sine barn og at de får konsekvenser får dårlig oppførsel. Anonym poster: fb21c121f8fc549607b3457eb84503db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå