Gå til innhold

Baby med gule øyne. Normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen er 3 uker og har vært gul på øynene siden fødsel. Var og er gyllen i ansiktet også. Ringte føden rett etter vi kom hjem fordi vi var bekymret for gulsott, men fikk beskjed om at så lenge han ikke var gyllen på hele kroppen så var det ikke gulsott.

Men hvorfor er han gul på øynene? Han spiser bra, men er mye urolig.

Anonym poster: 49cf5d25d42e66f1130d74e3b67a5fb9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville tatt kontakt igjen og fått tatt en blodprøve. Synes det høres ut som gulsott jeg da

Anonym poster: 1b9d954cef5b7eb5af5e082efa59a771

Skrevet

Høres da ut som gulsott. Ta en tur til fastlegen?

Anonym poster: 051a9fef7e4cc97d6efb7aedcd652713

Skrevet

Vår baby var også veldig gylden i huden den første tiden. Om han også var gul på øynene husker jeg ikke, men han ble hvertfall målt flere ganger på sykehuset før vi dro hjem pga fargen, men han hadde ikke gulsot. Jeg ville gått innom helsestasjon i morgen og fått dem til å se på han der, evt ringt barselpoliklinikken og bedt om at de undersøkte det der, så er dere sikre på det og slipper og tenke mer på det.

Anonym poster: ca99ceac2744bfef93c6369b1e0aea85

Skrevet

Jøss, for et merkelig svar.

Tre av mine fire barn har hatt gulsott, og de har da vært gule i øynene og gyldne i huden. De får jo det gulskjæret i huden også og ser nærmest solbrune ut...

Alle mine har trengt behandling i lyskasse, den ene måtte tappe masse blod fordi bilrubin-nivået var så høyt at de fryktet blodpropp på hjernen (blodprosenten ble så høy)

Men mine har ikke spist godt og vært urolige da, gulsotten har gjort de veldig søvnige så det var vanskelig å få de til å suge siden de var så slappe og bare sov. Ene måtte ha næring med sonde siden han bare sov og ikke ville suge.

Anonym poster: c3511a4affcbcfbb9d5517b911e6a5fa

Skrevet

Begge mine barn har vært litt gule i øynene, men hatt akseptable bilirubinverdier, og trengte ikke lysterapi.

Fikk bare beskjed om å få i dem mye melk, for å skylle igjennom systemet. De var begge også veldig trøtte pga gulsoten, så det var sannerlig ikke lett å få i dem nok melk heller, de sovnet ved puppen.

Anonym poster: 352f7efd3d07c37c089feca41b6273fb

Skrevet

Sikkert lurt å ta en telefon til sykehuset elelr fastlegen å høre.

Har han blitt gulere?

Allmenn tilstand? Slapp? Får i seg melk?

Noen trenger lys, andre ikke...

Før i tiden la de babyen ved vinduskarmen for å bli mindre gule...

Anonym poster: adf2bf05d71033355ced488d9f8c8c1e

Skrevet

ring lege/helsestasjon i morgen, og ha babyen mye i dagslys :) det var det jeg fikk beskjed om med min, da han var i grenseland ved hemreise.

Anonym poster: dec18254d15c40176c26fe23ee352131

Skrevet

Det er ikke så lett å se alltid om barnet er gul i huden.. våres hadde gulsott og jeg synes ikke jeg så det så tydelig.. våres var rett under grensa til behandling, så vi fikk beskjed om å legge han i vindu så han fikk litt sollys.

Men du har vel åpen retur til barsel i 6 uker.. Du må bare ringe i morgen, RART at du ikke har fått tilbud om å ta en prøve.. når barnet blir gul i øynene er jo nivået relativt høyt..

Skrevet

Kan jo være noe mer alvorlig også. Leverproblemer fks.

Anonym poster: 59377ea18a3f2869f3cecae237fd0b08

Skrevet

Ring lege imorgen. Mi hadde gulsott, og var gul på øynene i tillegg til i huden. De kan være det selv om de er innenfor akseptable verdier av billirubin, men få en sjekk!

Skrevet

Hei!

Takk for svar. Nå har jeg ringt føden... De sa at han er såpass gammel at jeg må kontakte fastlege for å få tatt prøve. Jeg frykter jo bare at jeg må vente kjempelenge på å få tatt prøven nå. Legekontoret er stengt i dag, så jeg får ikke snakket med dem.

Skrevet

Hei!

Takk for svar. Nå har jeg ringt føden... De sa at han er såpass gammel at jeg må kontakte fastlege for å få tatt prøve. Jeg frykter jo bare at jeg må vente kjempelenge på å få tatt prøven nå. Legekontoret er stengt i dag, så jeg får ikke snakket med dem.

Legg ham iallefall mye i dagslys mens du venter, mye ved vinduet. Og gi mye væske.

Hvordan er formen hans, spiser han godt, eller er han mye slapp?

Skrevet

Hei!

Legg ham iallefall mye i dagslys mens du venter, mye ved vinduet. Og gi mye væske.

Hvordan er formen hans, spiser han godt, eller er han mye slapp?

Takk for tipset. Det skal jeg gjøre:)

Skrevet

Babyen min var også litt gul i øynene og var litt gul i ansiktet, men ikke resten av kroppen. Fikk beskjed på barsel at dette ikke var noe problem og måtte ikke behandles.

Han er 3 uker i morgen og gulheten forsvant for litt under 1 uke siden :)

Skrevet

Min var gul på øynene lenge, og skikkelig solbrun. Vi var på klinikken i en uke fordi ha lå på grensen til å måtte i lyskasse men bilirubinnivåene stabiliserte seg. Det er ikke uvanlig at de er litt gul hvis de er på grensen, men greit å få tatt en prøve for sikkerhets skyld. Spiser han greit og ikke er mer slapp enn vanlig, går det nok helt fint :)

Du kan også ringe helsestasjonen, det kan være mulig på noen hs å få tatt prøve der :)

Lykke til!

Skrevet

Han spiser godt og er mye urolig, så sånn sett så har han vel ikke de riktige symptomene.

Jeg tør vel egentlig ikke vente, så jeg ringte en privatlege og får komme inn nå. Håper det ikke er noe!

Skrevet

Det gule i øynene er det siste som blir borte ved gulsott. Prøv å presse fingeren mot nesetippen? Der vil du se tydelig ved gulsott. Få legen til å ta en prøve hvis du er bekymret.

Kan også sette han i sollyset i vinduet. Ikke ansikt da. Det hjelper til å bryte bed avfallsstoffer.

Skrevet

Det gule i øynene er det siste som blir borte ved gulsott. Prøv å presse fingeren mot nesetippen? Der vil du se tydelig ved gulsott. Få legen til å ta en prøve hvis du er bekymret.

Kan også sette han i sollyset i vinduet. Ikke ansikt da. Det hjelper til å bryte bed avfallsstoffer.

Hva skal en se etter når en presser fingeren mot nesen? Fargeforandring?

Skrevet

Du har nåkk føtt en demon

Anonym poster: ba093d34d5933cc0f2f43e1a5335c51f

Skrevet

Du har nåkk føtt en demon

Anonym poster: ba093d34d5933cc0f2f43e1a5335c51f

Hehe, gule rovdyrøyne på et barn er ikke bra, kanskje det er en bytting ;)

Anonym poster: c3511a4affcbcfbb9d5517b911e6a5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...