Gå til innhold

Oppsigelsestid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Er det noen som kan hjelpe meg?

Ble ansatt som sommervikar i staten(sykehus) begynte å jobbe der etter påske, og har jobb ut august. (Står i kontrakten)

Nå i mellomtiden har jeg fått fast jobb ett annet sted, og de ønsker jeg skal begynne så fort som mulig.

Noen som vet hvor lang oppsigelsestid jeg har? Må jeg jobbe ut det som står i kontrakten? Står heller ikke noe om prøvetid... (Må jeg jobbe ut august, mister jeg den faste jobben jeg gjerne vil ha)

Anonym poster: d3ac85d291ff5eb4040d013b55a34ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du har normalt sett den oppsigelsestiden som står i kontrakten. Antagelig en måned så tidlig i et arbeidsforhold?

Har dere ikke avtalt prøvetid, så er du ikke i det.

Anonym poster: cc4c1108377384c2d6c9dc8ce21dfaf7

Skrevet

Det vanlige er en måned etter såpass kort arbeidsforhold.

Arbeidsmiljøloven sier:

Oppsigelsestid

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Når arbeidstaker har vært ansatt i mer enn fem år gjelder minstekrav om oppsigelsesfrister fra to til seks måneder, avhengig av arbeidstakerens ansettelsestid og alder.

http://www.lovdata.no/all/hl-20050617-062.html#15-3

Anonym poster: a71944b9dff865eb992c0b22688e342a

Skrevet

Det bør uansett stå noe om oppsigelsestid i kontrakten og hvis det står noe, så gjelder den. Står det ikke noe, så gjelder 1 mnd så lenge du har vært ansatt mindre enn 5 år (det er i flg arbeidsmiljøloven). Hvis det skulle stå noe om oppsigelsestiden i kontrakten og den er på mer enn 1mnd, så har uansett ikke en arbeidsgiver lov til å ikke gi deg jobben hvis du har oppsigelsestid der du jobber nå.

Anonym poster: fd5f2481da88e2a1e74447580f052dd7

Skrevet

Ser ett punkt i kontrakten nå som jeg ikke har sett tidligere:

Bestilling/avbestilling: Dersom ikke annet er avtalt i forbindelse med det konkrete avtaleforhold/arbeidsavtale, vil avbestilling av vakter kunne skje gjensidig med 14 dagers varsel...

Da betyr vel det muligens at det bare er 14 dager siden det ikke står annet?

I ett punkt lenger ned så står det:

Oppsigelse/opphør: avtalen opphører uten oppsigelse ved avtalens utløp...

Hva skal jeg forholde meg til? (Litt blond ikveld =) )

HI

Anonym poster: fe133eeb56e54af7c5f2b7e4d7b21fb5

Skrevet
så har uansett ikke en arbeidsgiver lov til å ikke gi deg jobben hvis du har oppsigelsestid der du jobber nå.

Anonym poster: fd5f2481da88e2a1e74447580f052dd7

Det står da arbeidsgiveren fullstendig fritt til å gjøre/ikke gjøre.

Skrevet

Ser ett punkt i kontrakten nå som jeg ikke har sett tidligere:

Bestilling/avbestilling: Dersom ikke annet er avtalt i forbindelse med det konkrete avtaleforhold/arbeidsavtale, vil avbestilling av vakter kunne skje gjensidig med 14 dagers varsel...

Da betyr vel det muligens at det bare er 14 dager siden det ikke står annet?

I ett punkt lenger ned så står det:

Oppsigelse/opphør: avtalen opphører uten oppsigelse ved avtalens utløp...

Hva skal jeg forholde meg til? (Litt blond ikveld =) )

HI

Det høres ut som du har fjorten dagers frist, men ring dem i morgen og hør. Uansett ikke mer enn en måned, tellende fra 1.7.

Skrevet

Noen vikarbyråer har oppsigelse fra dato til dato også, ikke alltid det gjelder fra 1 i påfølgende mnd. Det kan værr greit å sjekke hos vikarbyrået.

Skrevet

Blir spennende å se hva sjefen sier imorgen. Er hun snill så lar hun meg gå, så jeg får fast jobb... Eller hun kan være motsatt, og jeg mister drømmejobben og vikarjobben i august.... Ja, ja, vinn eller forsvinn..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...