Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #1 Skrevet 3. juni 2013 Jeg har egentlig ikke satt meg helt inn i det at man ikke kan det og det og det i svangerskapet.. Men er det så masse da? Jeg er 21 uker nå.. og jeg vet at man ikke skal spise røkt mat, ikke kjøre karuseller.. ser nå når jeg skriver dette at jeg vet veldig lite.. Så hva er det jeg ikke kan gjøre, spise, ta etc.. For de som lurer så var det diskusjon på om man kunne ta paracet, nesespray og slikt i en annen tråd.. Anonym poster: 7f5f7d20aabce2924582301e8ee3ff22
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #2 Skrevet 3. juni 2013 Jeg lagde tråden om nesespray (otrivin), og visste ikke heller at man ikke kunne bruke. Det var min fastlege som sa det. Men nå er det flere som sier at det er greit. Så jeg skal undersøke litt til. Jeg er gravid for 2. gang men det er mye som jeg også ikke vet... Ang. paracet, så sier min fastlegen at det er greit å ta... Anonym poster: 4e0dfbe01efe3003ee074f13793d517e
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #3 Skrevet 3. juni 2013 Ibux, paracet og nesespray er medisiner og skal man bruke medisiner, så bør man lese gjennom pakningsvedlegget å se om man bør unngå det mens man er gravid. Når det gjelder nesespray, så er det noen merker som fraråder det mens man er gravid, mens andre sier det er ok, så da kan du spørre deg frem på apoteket hvis det er aktuelt. Når det gjelder paracet/ibux, så mener jeg at paracet er ok og ibux ikke, men les pakningsvedlegget, så er du sikker. Og hvis du skulle måtte ta andre medisiner, så anbefaler jeg deg å lese det som står før du tar dem. Anonym poster: 95e80fa208befb3a40c4b494deec8ffe
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #4 Skrevet 3. juni 2013 Du kan sjekke medisiner på tryggmammamedisin.no. Jeg har blitt anbefalt å holde meg unne paracet også, ikke bare ibux. Når det gjelder mat er det rått kjøtt, som i spekemat, upasteuriserte oster som feta og brie, og møkkete grønnsaker som er skumlest. Pga Listeria og/eller toxoplasmose smitte. Unngå også å håndtere katteavføring. feks å tømme kattedoen. Les mer om dette her http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/ og her står det også litt info: http://helsedirektoratet.no/folkehelse/gravid/Sider/default.aspx Anonym poster: 0316bf3c44121e28745dbc33a6df3843
Anonym bruker Skrevet 3. juni 2013 #5 Skrevet 3. juni 2013 Det er vel ikke problematisk å ta paracet? Fant denne etter en kjapp googlerunde: http://mammanett.no/gravid/paracet Angående hva du kan spise og ikke: Ikke spise rått kjøtt, kjøttet skal være gjennomstekt Ikke spekemat Ikke spise ost laget av upasteurisert melk. Vask grønnsaker og frukt godt før du spiser dem. Sushi kan man spise, men unngå tunfisk. Røykelaks kan man spise om man åpner pakken samme dagen. Ikke alkohol eller røyk. Maks 200 mg med koffein hver dag. Vask hender ved hagearbeid/ bruk hansker. Ved rengjøring av kattekasse; hansker eller vaske hendene godt etterpå. Dette er reglene jeg følger som gravid . Anonym poster: cb66cc81dc9dd37e284b32d8ff3c6f2d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå