Gå til innhold

hva gjør jeg? sommer og sykmelding

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er for syk til å ta vare på barna i sommerferien, har ingen mulighet til avlastning her i Norge. Skulle jeg ha jobbet hadde jeg hatt litt ferie og tatt med barna til utlandet hvor de hadde vært igjen, mens jeg reiste hjem for å jobbe. Nå er det fortsatt sånn at jeg har avlastningsmuligheter i utlandet, men kan jeg være der som sykmeldt sammen med dem eller må jeg ta ferie? Skal bytte jobb når jeg blir frisk nok til å jobbe og vil gjerne ha ferien til når jeg sier opp. Har ingen oppfølging eller behandling nå og det blir heller ikke aktuelt å begynne ned det før uti August..

Anonym poster: dcbff3be79b9d8f05320dea3a9ec3628

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan i hvertfall søke NAV om å få beholde sykepengene mens du reiser. Hva de svarer vet jeg ikke, men jeg tipper du får det invilget om jeg har forstått innlegget ditt riktig.

Anonym poster: 18bdfb5c84eb2b0a3203ebb43dcab549

Skrevet

Ta det opp med legen. Hvis denne sier det er bra for deg og reise burde det ikke bli problemer medNAV

Anonym poster: 5b46523a53dc5279584f90dd85555866

Skrevet

Snakket med nav i dag og fikk beskjed om å ta ferie thats it. De så ingenting om muligheten for å søke fritak eller å ha legeerklæring... Tusen takk for hjelpen, skal ta det med til møtet i morgen..

Skrevet

Legen må sende med en erklæring på at utenlandsoppholdet ikke forverrer tilstanden din og også helst at det kan være med å gjøre det bedre. Da kan du søke om å få beholde sykepengene i utlandet, jeg kjenner flere stykker som har fått det og kan ikke skjønne at det skal være noe vanskeligere for deg.

http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Internasjonalt/Sykepenger+ved+utenlandsopphold.849.cms

Det som kan bli et problem er hva nav kaller "lovbestemt ferie", for om de mener du avvikler lovbestemt ferie har du ikke krav på å beholde feriepengene mens du er i utlandet.

Hva gjør du når du skal ha ferie?

Hvis du avvikler lovbestemt ferie når du er sykmeldt, må du krysse av for dette på kravblanketten for sykepenger og oppgi perioden du avvikler ferie.

Du skal ikke gi melding hvis du har avtalt med arbeidsgiver at du får utsatt ferie etter ferielovens bestemmelser. Spørsmål om ferieloven må rettes til Arbeidstilsynet.

Hvis du reiser til utlandet uten at du avvikler lovbestemt ferie, må du søke NAV-kontoret ditt om rett til å beholde sykepengene for den tiden du oppholder deg i utlandet.

Anonym poster: 377c0d8dc0519ef38ec1447fce4ff859

Skrevet

*kopiere link* Tusen takk... I mitt firma er kravet at vi avvikler ferie i løpet av året, ingen tidsbegrensning sånn sett. ( men skal lese ferieloven allikevel så jeg ikke tar helt feil.)

Satt akkurat å leste folketrygdloven og i følge den har jeg kan jeg søke om å få sykepenger mens jeg er i utlandet siden det ikke forverrer min tilstand eller forlenger sykeperioden, det er faktisk heller motsatt og jeg har jo ingen oppfølgning eller behandling som ligger til hinder.

Kommer jo fortsatt til å være tilgjennelig og kan til og med beet the system ved å ta en utredningen hos leger og spesialister når jeg er der.

Det eneste jeg ikke finner er søknadsskjemaet som jeg må fylle ut.

Noen som vet hvor det er??

Hi

Skrevet

Det er ikke noe søknadsskjema. Du formulerer søknaden selv og vedlegger legeerklæring hvor det fremkommer at du ikke vil få forverring av helsetilstanden ved utenlandsreise og at utenlandsreisen ikke vil være til hinder for aktuell behandling.

Behandlingstiden bruker å være rundt to uker her jeg bor, men det kan nok variere.

Anonym poster: 15b4c3606222cb695980f8d719ea8569

Skrevet

Det er ikke noe søknadsskjema. Du formulerer søknaden selv og vedlegger legeerklæring hvor det fremkommer at du ikke vil få forverring av helsetilstanden ved utenlandsreise og at utenlandsreisen ikke vil være til hinder for aktuell behandling.

Behandlingstiden bruker å være rundt to uker her jeg bor, men det kan nok variere.

Anonym poster: 15b4c3606222cb695980f8d719ea8569

Tusen takk!! Da er det bare å sette seg ned å skrive, samt håpe at NAv og lege godkjenner... Aner virkelig ikke hva jeg skal gjøre med barna hvis de ikke godkjenner, de er for små til å fly alene enda selv om de heldigvis klarer mye selv!!

Hi

Skrevet

Hvis det ikke går, så kan kanskje noen av de som skal passe barna komme hit og hente dem? Prismessig, så blir vel uansett ikke det noe dyrere for deg hvis planen var at du skulle fly dit sammen med dem og så tilbake.

Anonym poster: 61d1b6c75ff63c7fc2e0d13b49c8ef33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...