Gå til innhold

Dåp, ikkje dåp..


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres meninger om dette med dåp, hvis du ikkje er personlig kristen..

Og hvis du vil men ikkje han, eller omvendt, hva gjør du da??

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis man er personlig kristen så vil man jo gjerne at barnet skal vente..

Hvis man er kirke-kristen så vil man jo at barnet skal døpes..

 

Min familie er kristen, jeg er ikke døpt og ble tvingt til å konfirmere meg i kristen menighet.. og man kan ikke konfirmere seg i kirken hvis man ikke står i stats kirken (var sånn da)..

Så jeg døpte sønnen min, hvorfor ikke? Fin feiring av en skjønn skapning :)

Samboer brydde seg ikke :P

Skrevet

Hehe, hva mener du med personlig kristen og kirke kristen?

Stemmer d at man må være døpt for å konfe seg i kirken :)

 

Så for argumentasjonen sin del, så kan man jo feire selvom d ikkje blir dåp da, navne fest f.eks, fjas eller ikkje??

 

Litt nyskjerrig på hva folk mener :)

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg var på nippet til å bestemme at barnet vårt skulle døpes, kun fordi det liksom er tradisjon.

Vi diskuterte dette, meg og min mann, og kom frem til at det nok blir en navnefest istedet.

Ingen av oss er såkalt personlig kristne, selv om vi tror på noe mer.

Jeg har et alternativt/holistisk livssyn og tror på Gud som en god kraft, ikke som en mann med langt skjegg.

Følte derfor det ble feil av meg å døpe barnet og love å oppdra barnet i en kristen tro ( det samme gjelder fadderne, noe jeg vet de evnt fadderne ikke ville ha gjort, så hva er vitsen da? )

 

Skrevet

Jeg var på nippet til å bestemme at barnet vårt skulle døpes, kun fordi det liksom er tradisjon.

Vi diskuterte dette, meg og min mann, og kom frem til at det nok blir en navnefest istedet.

Ingen av oss er såkalt personlig kristne, selv om vi tror på noe mer.

Jeg har et alternativt/holistisk livssyn og tror på Gud som en god kraft, ikke som en mann med langt skjegg.

Følte derfor det ble feil av meg å døpe barnet og love å oppdra barnet i en kristen tro ( det samme gjelder fadderne, noe jeg vet de evnt fadderne ikke ville ha gjort, så hva er vitsen da? )

Enig med du :)

 

Men hadde du gått med på dåpen, og lovnaden om å oppdra barnet i en kristen tro/kristent hjem, hvis din mann hadde sagt han ville døpe??

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Jeg var på nippet til å bestemme at barnet vårt skulle døpes, kun fordi det liksom er tradisjon.

Vi diskuterte dette, meg og min mann, og kom frem til at det nok blir en navnefest istedet.

Ingen av oss er såkalt personlig kristne, selv om vi tror på noe mer.

Jeg har et alternativt/holistisk livssyn og tror på Gud som en god kraft, ikke som en mann med langt skjegg.

Følte derfor det ble feil av meg å døpe barnet og love å oppdra barnet i en kristen tro ( det samme gjelder fadderne, noe jeg vet de evnt fadderne ikke ville ha gjort, så hva er vitsen da? )

Enig med du :)

 

Men hadde du gått med på dåpen, og lovnaden om å oppdra barnet i en kristen tro/kristent hjem, hvis din mann hadde sagt han ville døpe??

 

Jeg hadde nok det, for min mening er jo ikke mer riktig og viktig en hans, men da skulle det virkelig være viktig for han!

Inni meg hadde jeg tenkt som så at selv om jeg ikke ville oppdratt barnet på en kristen måte ( sagt på en dum måte ;) ) så har likevel kristendommen mye fine verdier som jeg gjerne kunne videreføre og ta det derfra.

Skrevet

Jeg var på nippet til å bestemme at barnet vårt skulle døpes, kun fordi det liksom er tradisjon.

Vi diskuterte dette, meg og min mann, og kom frem til at det nok blir en navnefest istedet.

Ingen av oss er såkalt personlig kristne, selv om vi tror på noe mer.

Jeg har et alternativt/holistisk livssyn og tror på Gud som en god kraft, ikke som en mann med langt skjegg.

Følte derfor det ble feil av meg å døpe barnet og love å oppdra barnet i en kristen tro ( det samme gjelder fadderne, noe jeg vet de evnt fadderne ikke ville ha gjort, så hva er vitsen da? )

Enig med du :)

 

Men hadde du gått med på dåpen, og lovnaden om å oppdra barnet i en kristen tro/kristent hjem, hvis din mann hadde sagt han ville døpe??

 

Jeg hadde nok det, for min mening er jo ikke mer riktig og viktig en hans, men da skulle det virkelig være viktig for han!

Inni meg hadde jeg tenkt som så at selv om jeg ikke ville oppdratt barnet på en kristen måte ( sagt på en dum måte ;) ) så har likevel kristendommen mye fine verdier som jeg gjerne kunne videreføre og ta det derfra.

Det var en veldig fin måte og se d på :)

du gå meg no å tenke på, takk for det ;)

Som du kanske skjønner, er ikkje meg og min kjære helt enige på d punktet, vi har ikkje diskutert d noe sånn særlig, men eg vet at han mener at dåp er noe man bare gjør, og eg mener d e noe man gjør hvis man er personlig kristen :) så d kommer til å komme en diskusjon :P men eg likte måten du såg d på, så kanskje vi slipper unna hele diskusjonen ;)

 

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Bare hyggelig! :)

 

Det viktigste er jo å bli enige med en løsning som begge kan "stå inne for" og føle at er greit.

Her jeg kommer fra er veldig få i min familie personlig kristne, men jeg har fått noen reaksjoner som jeg ikke hadde ventet da vi sa vi trodde det kom til å bli navnefest istedet.

Vi fikk høre fra en gammel nabodame at vi måtte da døpe ungen som vanlige folk!!

Nei, vi MÅ ingenting vi ;)

Det er viktigere å være et godt menneske, med god samvittighet og fine verdier og man trenger ikke å være kristne for å være det! :)

 

Masse lykke til med valget og håper dere får en minnerik og fin dag uansett! :)

Skrevet

Bare hyggelig! :)

 

Det viktigste er jo å bli enige med en løsning som begge kan "stå inne for" og føle at er greit.

Her jeg kommer fra er veldig få i min familie personlig kristne, men jeg har fått noen reaksjoner som jeg ikke hadde ventet da vi sa vi trodde det kom til å bli navnefest istedet.

Vi fikk høre fra en gammel nabodame at vi måtte da døpe ungen som vanlige folk!!

Nei, vi MÅ ingenting vi ;)

Det er viktigere å være et godt menneske, med god samvittighet og fine verdier og man trenger ikke å være kristne for å være det! :)

 

Masse lykke til med valget og håper dere får en minnerik og fin dag uansett! :)

Hehe, kunne ikkje sagt d bedre sjøl ;)

 

Og takk d samme :)

Skrevet

Hehe, hva mener du med personlig kristen og kirke kristen?

Stemmer d at man må være døpt for å konfe seg i kirken :)

 

Så for argumentasjonen sin del, så kan man jo feire selvom d ikkje blir dåp da, navne fest f.eks, fjas eller ikkje??

 

Litt nyskjerrig på hva folk mener :)

 

Jeg mener at de som går i menighet ser på det at et menneske må bestemme selv om de vil døpes eller ikke.. så det er en voksendåp som handler da om å bli født på ny at det livet du hadde er lagt bak deg og at du skal da tjene gud..

Mens kirke-kristen så døper det babyen fordi da kommer de til himmelen hvis gud forby at babyen skulle gått bort.. så da har babyen en slagd bilett til himmelen da..

 

Min familie var ikke for døping av mim sønn men vi gjorde det fordi det er tradisjon og bare rett og slett en fin feiring :)

Er gravid med en gutt til og han skal også døpes :)

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Vi har ikke døpt våre barn, rett og slett fordi vi ikke er kristne! Syntes det sier seg selv egentlig, og det blir helt feil å døpe et barn dersom man IKKE vil oppdra det i en kristen tro.

Å bruke det at det er tradisjon blir, for meg, alt for dumt! Vi hadde navnfest arrangert av Human Etisk forbund og det er en mye finere seremoni enn en kirkedåp! I kirken er det vanlig gudstjeneste, og så blir dåpsbarna dratt opp i hui og hast på slutten. Nanvfesten handler KUN om barna, hele tiden. Flotte taler om barn, nydelige sanger om barn og en verdig markering av de små.

 

Syntes forøvrig det er helt feil å takke ja til å være fadder også, dersom man ikke er kristen og ikke har tenkt til å utføre de pliktene man påtar seg som fadder i kirken. Det blir jo bare falskt og tullete.

Skrevet

Jeg synes dåp er en fin tradisjon, og jeg synes det er fint at barnet vårt skal "oppdras" som kristen, selv om vi foreldrene ikke går i kirken til vanlig.

Jeg har ingenting imot at han får litt kirkelig inputt nå og da igjennom oppveksten.

Og når han skal konfirmere seg skal han få bestemme om han ønsker kirkelig eller borgelig. Og velger han kirkelig, så er det bra at han slipper å måtte døpe seg først.

 

Ingen tar skAde av å døpe seg eller ikke.

 

Og det med at barnet skal få velge selv... Ja, da bør det heller ikke være navnefest da. For da har jo foreldrene valgt den borgelige/humanistiske siden for barnet. Egentlig så skulle en vel ikke hatt dåp eller navnefest før barnet har stemmerett..

 

For meg som er veldig nøytral der, synes det er fint med dåp. Men hadde ikke min samboer ønsket det, hadde jeg heller ikke satt meg på bakbeina.

 

Vi døper barna pga det er en koselig tradisjon som vi ønsker å videreføre:) og vi tror ikke de tar skade av det:)

Skrevet

Hehe, hva mener du med personlig kristen og kirke kristen?

Stemmer d at man må være døpt for å konfe seg i kirken :)

 

Så for argumentasjonen sin del, så kan man jo feire selvom d ikkje blir dåp da, navne fest f.eks, fjas eller ikkje??

 

Litt nyskjerrig på hva folk mener :)

 

Jeg mener at de som går i menighet ser på det at et menneske må bestemme selv om de vil døpes eller ikke.. så det er en voksendåp som handler da om å bli født på ny at det livet du hadde er lagt bak deg og at du skal da tjene gud..

Mens kirke-kristen så døper det babyen fordi da kommer de til himmelen hvis gud forby at babyen skulle gått bort.. så da har babyen en slagd bilett til himmelen da..

 

Min familie var ikke for døping av mim sønn men vi gjorde det fordi det er tradisjon og bare rett og slett en fin feiring :)

Er gravid med en gutt til og han skal også døpes :)

Hehe, oki, visste faktisk ikkje at der var forkjell på det ;)

 

 

Skrevet

Vi har ikke døpt våre barn, rett og slett fordi vi ikke er kristne! Syntes det sier seg selv egentlig, og det blir helt feil å døpe et barn dersom man IKKE vil oppdra det i en kristen tro.

Å bruke det at det er tradisjon blir, for meg, alt for dumt! Vi hadde navnfest arrangert av Human Etisk forbund og det er en mye finere seremoni enn en kirkedåp! I kirken er det vanlig gudstjeneste, og så blir dåpsbarna dratt opp i hui og hast på slutten. Nanvfesten handler KUN om barna, hele tiden. Flotte taler om barn, nydelige sanger om barn og en verdig markering av de små.

 

Syntes forøvrig det er helt feil å takke ja til å være fadder også, dersom man ikke er kristen og ikke har tenkt til å utføre de pliktene man påtar seg som fadder i kirken. Det blir jo bare falskt og tullete.

Blir vel sånn som konf. Borgerlig konf er jo en kjempe fin sermoni som handler om individene, mens kristelig så er d egentlig bare en gudstjeneste der alle konf.ene blir velsignet, så ferdig, litt upersonlig føler eg..

 

Men hvis din mann var bestemt på en dåp, hadde du villet gått med på det??

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Vi har ikke døpt våre barn, rett og slett fordi vi ikke er kristne! Syntes det sier seg selv egentlig, og det blir helt feil å døpe et barn dersom man IKKE vil oppdra det i en kristen tro.

Å bruke det at det er tradisjon blir, for meg, alt for dumt! Vi hadde navnfest arrangert av Human Etisk forbund og det er en mye finere seremoni enn en kirkedåp! I kirken er det vanlig gudstjeneste, og så blir dåpsbarna dratt opp i hui og hast på slutten. Nanvfesten handler KUN om barna, hele tiden. Flotte taler om barn, nydelige sanger om barn og en verdig markering av de små.

 

Syntes forøvrig det er helt feil å takke ja til å være fadder også, dersom man ikke er kristen og ikke har tenkt til å utføre de pliktene man påtar seg som fadder i kirken. Det blir jo bare falskt og tullete.

Blir vel sånn som konf. Borgerlig konf er jo en kjempe fin sermoni som handler om individene, mens kristelig så er d egentlig bare en gudstjeneste der alle konf.ene blir velsignet, så ferdig, litt upersonlig føler eg..

 

Men hvis din mann var bestemt på en dåp, hadde du villet gått med på det??

 

Hadde min mann vært kristen så kunne jeg nok gått med på det, hvis ikke er det jo ikke noe grunn til å døpe barnet i kirken. Da står man jo faktisk i kirken og lyver (om man ikke vil oppdra barnet i kristen tro, altså).

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Jeg synes dåp er en fin tradisjon, og jeg synes det er fint at barnet vårt skal "oppdras" som kristen, selv om vi foreldrene ikke går i kirken til vanlig.

Jeg har ingenting imot at han får litt kirkelig inputt nå og da igjennom oppveksten.

Og når han skal konfirmere seg skal han få bestemme om han ønsker kirkelig eller borgelig. Og velger han kirkelig, så er det bra at han slipper å måtte døpe seg først.

 

Ingen tar skAde av å døpe seg eller ikke.

 

Og det med at barnet skal få velge selv... Ja, da bør det heller ikke være navnefest da. For da har jo foreldrene valgt den borgelige/humanistiske siden for barnet. Egentlig så skulle en vel ikke hatt dåp eller navnefest før barnet har stemmerett..

 

For meg som er veldig nøytral der, synes det er fint med dåp. Men hadde ikke min samboer ønsket det, hadde jeg heller ikke satt meg på bakbeina.

 

Vi døper barna pga det er en koselig tradisjon som vi ønsker å videreføre:) og vi tror ikke de tar skade av det:)

Det du sier her er jo helt feil! Har man navnfest "velger" man ikke noe som helst for barnet. Da feirer man at man har funnet et navn til barnet. Mange gjør det uten innblanding fra f.eks. Human etisk forbund.

Gjest Trulte med to små
Skrevet

Vi har tenkt å ha navnefest for barnet vårt og man trenger ikke være en humanetiker av den grunn, selv om det blir arrangert av de.

Jeg er ikke helt oppdatert enda på nøyaktig hvordan dette skal gjøres, men mht hva jeg har lest til nå så blir dette det mest riktige for oss.

Skrevet (endret)

Vi skal navnedag fordi vi står i hver sin trossretning (han i statskirka og jeg er Syvendedags Adventist.

Siden det er tradisjon med dåp i hans familie med kaffe og kake etterpå, og ingen form for feiring i min møtes vi på halvveien:

 

Navnedag uten noen form for sermoni/ rituale;

-vi inviterer familie til middag (grilling, da det er første møte mellom hans og min slekt- litt sånn uformelt)

-og inkl venner til kaffe og kake på kvelden med litt mer formell stemning.

De fleste har et stykke å reise, så vi gjør like så greit en heldag ut av det. Vi følte at det viktigste var at folk følte de hadde fått tid sammen med oss og ikke bare kakefatet når de skal reise så langt. :)

 

 

Og når det gjelder konfirmasjon senere så ser vi ikke problemet med at barnet selv velger om det vil ha kirkelig eller borgelig konfirmasjon. I dag er ikke dette en problemstilling lenger. Det er faktisk blitt ganske vanlig at barna ikke døpes før de er i konfirmasjons- alder.

Endret av Nakita87

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...