Gå til innhold

Hormonspiral. Noen med erfaring?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå nærmer 6-ukerskontrollen seg med stormskritt. Funderer på hvilken prevensjon jeg skal begynne på og synes hormonspiral høres interessant ut.

 

Noen som vil dele erfaring på både godt og vondt? Leste forresten at det kan gjøre vondt å sette den inn og nå kjenner jeg allerede det verker i underlivet...

 

Anonym poster: 9b057f6a1bfecdc89484dc21951203c6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hatt hormonspiral i to omganger i mange år - og jeg synes ikke det var vondt hverken å sette den inn eller å fjerne. Tok den ut nå før vi fikk siste barnet, og ble gravid måneden etter uttak. Nå har vi nok barn, så vi ble enige om at han steriliserte seg. Når jeg nå for første gang på 7 år er helt uten hormoner, slår det meg at jeg har det mye lettere mht menssyklusen. Jeg har nå ingen pms-plager, og bare en helt overkommelig mens ca 4-5 dager hver måned. Jeg mistet aldri eggløsning med hormonspiralen, og hadde også mensen hver måned. Jeg var betydelig plaget med "pms" fra eggløsning til mens hver måned. Spesielt slet jeg med ømme bryster, så vondt at jeg ikke klarte å løpe selv med sports BH. Dette er nå helt borte. Min erfaring er er altså blandet, men det meste er jo bra med hormonspiralen.

 

Anonym poster: f1ab1f4bec13f37bdb13aa0bcfc2eae3

Skrevet

Har hatt det i over et halvt år nå. Gruet meg VELDIG på forhånd, særlig siden jeg har tatt to ks og ikke født vaginalt (har riktignok hatt full åpning, men ungen kom jo ikke ut gjennom livmorhalsen....). Det gjorde heldigvis ikke noe særlig vondt, det var bare litt ubehagelig, men det var kjapt over, og legen var flink til å "prate meg bort" om noe helt annet mens han holdt på. Blødde i 6-7 dager etterpå - og etter det har det ikke vært en dråpe blod, ikke mens i det hele tatt, så veldig fornøyd. :) Ingen smerter i ettertid, heller. Så jeg er kjempefornøyd! Har litt mindre sex-lyst enn jeg har uten hormonell prevensjon, men sånn er det med p-piller også.

 

Anonym poster: 2db0d579d096abcb3808d44a5c33bbad

Skrevet

Tusen takk for svar:) Da går det nok mot hormonspiral:)

 

Anonym poster: 9b057f6a1bfecdc89484dc21951203c6

Skrevet

Jeg synes ikke den var vond å sette inn eller fjerne. Men, jeg var veldig plaget av gjentatte soppinfeksjoner når jeg hadde den. Aldri hatt det før jeg fikk den. i tillegg ble jeg veldig hormonell.

Veldig glad mannen valgte å sterilisere seg.

 

Anonym poster: fe110ff496f2f4262e1a26f72741131f

Skrevet

Positivt: mistet mensen, syns ikke den var vond å sette inn, deilig å slippe å tenke på prevansjonen

 

Negativt: ble sååå hormonell, orker ikke ha den igjen av denne ene grunnen :(

 

Anonym poster: fdcbc132d545fecc68213f0c89057206

Skrevet

Jeg har hatt i 3 år etter å ha prøvd forskjellige midler. Det var den beste for meg. Hadde lite mens og gikk ikke opp i vekten. Var super sikker også... Ble gravid med engang jeg tok den av ;)

 

Anonym poster: ce8c7271b4b7c8242f505bf4ce64a4e4

Gjest Lagå
Skrevet

Hadde hormonspiral i 3 uker.

Gjorde ikke så vondt å sette den inn. Fikk litt menssmerter i ettertid, men tok bare Paracet.

 

Jeg måtte ta den ut dessverre for mannen kjente den under samleie selvom tråden var på det korteste. Jeg fikk voldsomme smerter i livmoren etter samleie og plutselig forsvant tråden og de kåla lenge for å ta den ut.

 

Jeg skal aldri ha spiral igjen :P

 

Dette er ikke skremmepropaganda. Kjenner flere som er superfornøyd med spiral og som anbefaler det på det sterkeste :)

Skrevet

Jeg syntes det var vondt å sette den inn! Legen knotet noe voldsomt å holdt på en evighet..., på kvelden etter innsettelse føltes det som voldsomme etterrier - kjempe vondt! Men det var bare den kvelden.

 

Så blødde jeg hver eneste dag i fire måneder... men etter en midlt sagt forferdelig start er jeg super fornøyd nå! Har bitte litt grann blødning kanskje to dager hver andre måned og merker ellers ikke noe til den (får av og til litt angst for at jeg er gravid fordi jeg har så sjelden mens! Jeg merker også at jeg ikke mister eggløsning.

 

Men nå er det gått 3 1/2 år så ikke altfor lenge til jeg må skifte den ut, veldig i tvil om hva jeg skal gjøre da..., ikke så klar for å blø i månedsvis igjen...

 

Anonym poster: 56b51628911a30179b632cf91739089b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...