Gå til innhold

Barnehageplass Bergen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Er det noen andre enn oss som har fått tildelt det som virker som en totalt "tilfeldig" barnehageplass i Bergen? Vi står på ventelister på de tre ønskene vi hadde satt opp, alle på Årstad. Dersom vi ikke fikk plass i den bydelen ønsket vi en plass i sentrum. Vi har endt opp med en plass på Søreidgrend. I tillegg har vi gått fra plass nr. 8 på ventelista på den ene barnehagen til plass nr. 21. Noen som vet hvorfor, eller som har peiling på om det finnes noen barnehager i nærheten som muligens har en ledig plass? :)

Anonym poster: 7a70239b5e6c180903fd61ff30c88450

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke så mye mer enn at det bor mange flere barn som bor i Årstad enn det er barnehageplass til. Det er ikke uvanlig å få plass steder som er helt urealistisk å få til å fungere, som f.eks. Arna eller Åsane.

Hva som har skjedd med plassen deres på ventelistene vet jeg ikke, du må nesten kontakte kommunen.

Skrevet

Årstad og bergenhus er de bydelene som er vanskeligst å få Bhg plass i. Grunnen er at det rett og slett ikke er tomter til å bygge flere Bhg der. Kanskje det er noen som har prioriteringer som har kommet forand deg i køen??

Skrevet

Vi er i akkurat samme situasjon. Bor i Årstad bydel, jobber i Bergenhus og har fått plass i Søreidgrend. Jeg vet om enda en som har det helt likedan og har fått tilbud i den samme barnehagen som oss. Kan jeg spørre hvilken bhg dere har fått tilbud fra? Vi har takket nei, det har de vi kjenner også. Det er helt umulig for oss å benytte oss av plassen, da vi hadde endt opp med å bruke 3 timer på buss/bybane hver dag i fbm henting og bringing. Jeg har snakket med maaange barnehager i området og alle er stappfulle med lange ventelister. Vi belager oss på at jeg må være hjemme til jul og satser på at det kanskje dukker opp en ledig plass i løpet av høsten (kan av og til være familier som flytter, skifter bhg ol). Hvis det ikke ordner seg i løpet av høsten må vi vel begynne å jakte på en dagmamma.

Ja, det er mest trykk på plassene i Bergenhus og Årstad, men dette har kommunen visst om i mange år. De lover bot og bedring og klarer ikke å hoste opp mer enn noen få plasser til hvert år. Måten de gjør dette på er å forandre på arealnormen per barn slik at de får flere små inn i eksisterende barnehager. Man kan ikke bare sitte å vente på at det skal dukke opp ledige tomter i bydeler der det ikke finnes ledige tomter. Kommunen burde begynne å tenkte litt alternativt...hva med å ta i bruk eksisterende bygg og omregulere tomtene til barnehage? I Oslo har de blant annet bygd en helt ny barnehage i en gammel nedlagt margarinfabrikk.

Anonym poster: d04a0f0f2db98f76d108ddb830a73a10

Skrevet

Takker for svar!

Jeg forstår jo at det ikke alltid er mulig å gi alle plassen de ønsker, og at andre kan komme foran oss i køen. At vi plutselig skulle havne mye lenger bak i køen enn det vi tidligere var - fra 8. plass til 21. plass - synes jeg er fryktelig merkelig.

Mistenker at vi har fått tilbud i samme barnehage, anonyme over her. Forkortes vel FB? Vi har enda litt tid til å svare på tilbudet, men det heller mot nei her også. Vet om en annen som også har fått tilbud samme sted, som takket nei. Mulig det er deg ;)

Skrevet

Andre som er i samme situasjon?

Skrevet

Fikk ikke plass noen av stedene vi søkte hvertfall.

Ettersom jeg ikke har bil så må vi takke nei til plassen :S

Skrevet

Kan jeg spørre i hvilket område du fikk tilbud om plass?

Skrevet

Sædalen,som ligger ikke så langt unna Nesttun.

Skrevet

Sædalen,som ligger ikke så langt unna Nesttun.

Takk for svar! Håper du får et nytt tilbud om en plass litt nærmere deg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...