Gå til innhold

Overgangsalder - hvordan merkes det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 46 og "holder meg godt", trener, er aktiv i et utadvendt yrke, og fikk barn sent (opp mot 40). Mange i min omgangskrets er ca ti år yngre enn meg, så har ikke så mange å spørre om dette emnet.

I det siste er jeg blitt litt fort svett når jeg er stressa, og lurer på om dette er de berømmelige svettetoktene som kommer i orvergangsalderen? Jeg vet utrolig lite om dette, er det noen som vil dele sine erfaringer med meg?

Bør man ta noe tilskudd, el.l? Husker mamma tok østrogen.

Hm, litt merkelig dette her, men underlig når kroppen forandrer seg...

Anonym poster: 30a83ee62352946d92b6bfba27f7880c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I min familie er det vanlig med tidlig overgangsalder, min mamma var i slutten av 30-årene da det startet, så jeg har lest litt om dette...

Det er visst vanlig å føle seg hormonell, hormonforandringer har vi jo kjent på før, når vi er premenstruelle, gravide, ammer osv. Man kan visst kjenne igjen mange av symptomene, kroppen er rett og slett i hormonell ubalanse. Så er det vanlig at mensen blir uregelmessig.

Min mamma tok bare helsekost, de har flere ting som kan hjelpe i overgangsalderen i helsekostbutikken.

Anonym poster: e40ff56b85c4406dc2f2d52f506d56a9

Skrevet

Takk for svar! Kanskje jeg skal bevege meg bort til helsekosten. Tror østrogen har gått av moten...

Anonym poster: 30a83ee62352946d92b6bfba27f7880c

Skrevet

Mensen endrer seg, det blir ofte kortere intervaller og mer sparsom mengde. Man kan ha ubestemmelige murringer i underlivet. Kjønnsbehåringen endrer seg, blir tynnere og mer sparsom. Hetetokter kan komme i etterkant av en stressende episode, men også helt ute av det blå. Ved hetetokter blir man utrolig varm, men svetten renner ikke. Ved svettetokter, kan svetten piple fren i strie strømmer. Naturmidler som kan anbefales er bidronninggele, e-vitamin og noen skryter av Chello.

Anonym poster: 5a0006ce88eb5ae6cdbe6deff43fe5b3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...