Gå til innhold

Ang barnehage og inntak. Ønsker synspunkter...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har to barn i barnehage. Den eldste har full plass, den yngste har 40% plass.

I februar søkte vi om økning til 100% på yngste også fra 1.juli.

Når plassene var tildelt fikk vi beskjed om at vi ikke får 100% plass på yngste før nytt barnehageår.

Det er i og for seg vanlig.

Men fra i vinter fikk det barnet som gikk mot vårt (motsatte dager) full plass og fra 1. mai tok de inn en ny ettåring på "overbooking" i full plass.

Hvordan har de kapasitet til det, men ikke gi vårt barn 60% mer?

Ville dere klaget på dette? Og hva ville dere brukt som argument.

Vil jo ikke stå der som en fjott som sier jammen, de fikk. Hvorfor får ikke vi...?

Jeg har ved flere anledninger hatt en følelse av at det barnet som begynte i mai og hans søsken er litt favoritt. Men det blir for teit å si noe om.

Håper noen vil svare meg.

Anonym poster: b823b2e61d47796a4c19770b4815a278

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er klare regler for opptaket. Hvor barnet ditt havner i køen kommer an på flere faktorer. Er denne nye ettåring barn av en aleneforeldre f.eks kan det hende det stiller før deres barn.

Skrevet

Det er klare regler for opptaket. Hvor barnet ditt havner i køen kommer an på flere faktorer. Er denne nye ettåring barn av en aleneforeldre f.eks kan det hende det stiller før deres barn.

Nei nei.

Barnet har ressurssterke foreldre, og flere søsken. Kjenner til reglene om prioritering av barn hvor feks mor er syk eller barnevern er innevi bildet.

Jeg tror jeg med sikkerhet kan si at de stiller helt likt sånn sett.

Skrevet

Dytt

Skrevet

Kanskje de søkte før deg og sto på venteliste?

Anonym poster: 7161cb844960fa1a7b9cc713a502ef88

Skrevet

Jeg kan skamløst si at jeg fikk plass i den barnehagen jeg ønsket plass i ved å bruke "masemetoden".

Fikk plass i en barnehage 5 km. fra der vi bor og jeg ville ha plass i en annen barnehage nærmere. Jeg ringte styrer hver dag i nesten 14 dager for å høre om noen hadde sagt opp plassen sin og plutselig en da så var det noen som hadde sagt opp. Da fikk jeg plassen der og da over telefon.

Noen ganger så må man bare pushe på. Frekt? Ja, jeg var frekk som ikke ville stå i kø, men jeg fikk det jeg ville.

Anonym poster: 80ece70187e8503863e172017c3fb6e8

Skrevet

Selv om barnet har ressurssterke foreldre kan det ha andre utfordringer som gir fortrinnsrett til barnehageplass.

Du kan jo ta kontakt med barnehagen og sitat du forventer full plass, ettersom de har gitt plass til andre barn.

Skrevet

Helt ærlig så forstår jeg ikke hvorfor du skal lage så mye styr om dette. Det er 1 mnd det står på.

Barnehageåret starter jo i august, så det er jo bare 1 mnd etter det dere søkte om.

Jeg hadde ikke orket å lage baluba for 1 mnd.

Anonym poster: d1b24d1d1b9ee678cfad794a46f78847

Skrevet

Også må du huske at de andre barna ikke søkte om samme prosent som dere har søkt om.

Når de har en hel plass ledig og det er to barn som søker, ett som ønsker 100% og et som ønsker 60% gir de plassen til det barnet som best kan fylle det behovet bhg har. Hvis ikke blir de stående med 40% ledig, og det er ikke så lett å fylle slike små prosenter.

Da blir det lettere fra 1. august, for da er det mange barn som slutter, og da er både ditt barn og det som det gikk mot over i hver sine 100% plasser. Og dermed ikke noe behov for å finne et annet barn til å "matche" det som går i mindre prosent.

Skrevet

Også må du huske at de andre barna ikke søkte om samme prosent som dere har søkt om.

Når de har en hel plass ledig og det er to barn som søker, ett som ønsker 100% og et som ønsker 60% gir de plassen til det barnet som best kan fylle det behovet bhg har. Hvis ikke blir de stående med 40% ledig, og det er ikke så lett å fylle slike små prosenter.

Da blir det lettere fra 1. august, for da er det mange barn som slutter, og da er både ditt barn og det som det gikk mot over i hver sine 100% plasser. Og dermed ikke noe behov for å finne et annet barn til å "matche" det som går i mindre prosent.

Det var ikke ledig noen som helst prosent. Synes bare det er litt rart at de kan ta en ny unge på overtallig, og ikke bare tre dager mer pr uke.

Og jeg lager jo ikke baluba. Av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noe å lage baluba om.

Men min mann er ikke enig. Så derfor spør jeg hva dere ville gjort.

I sannhet er det gjort en forskjellsbehandling her, og vi søkte før denne andre ungen var født. Har bare søkt økning av plassen nå.

Skrevet

Det var ikke ledig noen som helst prosent. Synes bare det er litt rart at de kan ta en ny unge på overtallig, og ikke bare tre dager mer pr uke.

Og jeg lager jo ikke baluba. Av den enkle grunn at jeg ikke synes det er noe å lage baluba om.

I sannhet er det gjort en forskjellsbehandling her, og vi søkte før denne andre ungen var født. Har bare søkt økning av plassen nå.

Likevel veit du ikkje noko om bakgrunnen til at barnet fekk plass, og har heller ikkje krav på å vite det.
Skrevet

Hadde det vært for et helt eller halvt år ville jeg klaget, for en måned hadde jeg ikke tenkt på å klage.

Skrevet

Likevel veit du ikkje noko om bakgrunnen til at barnet fekk plass, og har heller ikkje krav på å vite det.

Nå kjenner jeg foreldre og familie ganske godt, men ok, la oss da si at det ikke er noen spesiell grunn til å få denne plassen.

Selvsagt vet jeg at jeg ikke har krav på å få vite noe om andre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...