Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Har ei jente som ofte vil sitte eller stå når hun er våken. Hun er snart 12 uker gammel. Vi prøver å la henne sitte mer liggende, og når vi blir slitne i armene etter å holde henne oppe i stående stilling slik at hun ikke får noe vekt på beina, må vi opp å gå med henne for at hun skal bli fornøyd. Ofte når vi prøver å la henne sitte liggende på fangene våres, strever og kaver hun for å komme seg opp i sittende stilling. Lar vi henne få tak i hendene våres mens hun prøver å sette seg opp, kan hun finne på å dra seg selv opp i sittende stilling, uten at vi hjelper til annet enn med å holde hendene våre stødige, slik at hun kan få dratt seg opp. Med tanke på ståingen blir det mer og mer til at vi lar henne stå selv. Vi er påpasselig med at hun står riktig på foten, at den står flatt og med hælen godt plantet mot underlaget (ofte lår/mage til den som holder henne. Leste en artikkel om gåstoler, at det ikke var lurt, fordi barnet da ofte gikk på tåballene fremfor hele foten, så vi vil i hvert fall forhindre at hun står kun på tåballene). Hun er vanvittig sterk i kroppen (etter vår mening da, etter å ha møtt andre babyer på samme alder), og løfter vi henne opp, er hun helt planke i vannrett stilling. Hun er ikke unaturlig stiv (tanken om låsninger har streifet meg), og kan også ligge på ryggen og fekte med armer og bein, snu fint på hodet i begge retninger og slikt. Det jeg lurer på, er hvorvidt dette kan være skadelig for henne? Bør vi fortsette å la henne sitte og stå selv? Finnes det andre med slike babyer, og hva gjør dere? Jeg skal snakke med helsesøster, men skal ikke dit igjen før midten av mnd, og håpte derfor på noen råd/tips herfra først. Anonym poster: cf525f5351cabafdb475e60d91e13fd2
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Slik var min baby å nå er hun 8,5 mnd å kan ikke se at hun har tatt noen skade avddet nå sitter hun på gulvet å leker å er begynt å åle seg frem å prøver å krabbe Anonym poster: 2773a354cebe2c1e6eea82f4d94fd7fc
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 Sånn var jenta mi også, vi tok henne med til en fysiotarepaut jevnlig for å få sjekket at alt var som det skulle før vi bare fortsatte med det vi har gjort hele tiden. lot henne sitte i armkroken i små perioder, sto på fanget vårt i noen min av gangen. Hu satt selv i en alder av 4,5 mnd. uten at det var skadelig for henne. Ho har hele veien vært frempå, krabbet 6 mnd, gikk ved 9 mnd. o er nå 13 mnd friskk som en fisk. løper og hopper til og med. Gjør som dere føler er rett for deres barn, men anbefaler å ta en tur til enten fysio eller manuellterapaut for å sjekke at alt er som det skal. Anonym poster: b39c04a678fb4ee1f7d470d6778390a1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 Min var også sånn. Andre babyer kunne ligge på ryggen og bare titte, min ville aldri det og ville bare stå. Nå er han 2år og veldig aktiv! Mer aktiv enn de andre på samme alder i bhg. Nå er det ikke å stå som gjelder, men å løpe! Og løper veldig fort. Min har vært tidlig ute med å sette seg opp selv og gå osv. Du har nok bare en aktiv og oppvåkt jente som vil komme vseg opp og frem:) Anonym poster: 1ed16fab7b4eb14c5ee5e863d3f43c4d
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 Jeg var slik da jeg var baby og har store og hemmende hofteskader i dag. Vet ikke om det er en sammenheng, men det var ett tema da jeg var mindre. Det er slått fast at det er belastnibgsskader, og jeg har hatt dette siden jeg var liten jente. Jeg hadde ikke hoppehuske, høstøl eller lignende da jeg var liten, men satt selv fra jeg var 2,5 mnd og reiste meg opp og gikk da jeg var fem mnd og gikk selv uten støtte fra jeg var seks mnd. Min datter var også slik da hun har baby, satt seg blandt annet i sittende stilling selv da hun var tre mnd, og gikk rundt stuebord og lignende da hun var fem mnd. Jeg forsøkte å stoppe henne, men det blir jo umulig i lengden... Hun er snart fire år nå, og ser ikke ut til å ha tatt skade av det, men jeg er likevel bekymret pga mine store skader. Anonym poster: 91dacc15405ff6ab89adc910c91ed0e7
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Jeg var slik da jeg var baby og har store og hemmende hofteskader i dag. Vet ikke om det er en sammenheng, men det var ett tema da jeg var mindre. Det er slått fast at det er belastnibgsskader, og jeg har hatt dette siden jeg var liten jente. Jeg hadde ikke hoppehuske, høstøl eller lignende da jeg var liten, men satt selv fra jeg var 2,5 mnd og reiste meg opp og gikk da jeg var fem mnd og gikk selv uten støtte fra jeg var seks mnd. Min datter var også slik da hun har baby, satt seg blandt annet i sittende stilling selv da hun var tre mnd, og gikk rundt stuebord og lignende da hun var fem mnd. Jeg forsøkte å stoppe henne, men det blir jo umulig i lengden... Hun er snart fire år nå, og ser ikke ut til å ha tatt skade av det, men jeg er likevel bekymret pga mine store skader. Anonym poster: 91dacc15405ff6ab89adc910c91ed0e7 *gåstol Anonym poster: 91dacc15405ff6ab89adc910c91ed0e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå