Gå til innhold

Hvordan forklare barn om døden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ingen syke mennesker i familien og er ikke syk eller noe selv, MEN 4 åringen min har blitt så opptatt av døden. Kan fort finne på å si "Mamma, jeg vil aldri at du skal dø. Da vil jeg aldri ha en ny mamma". Også får hun nesten tårer i øynene stakkar! Jeg har prøvd å forklare henne at alle mennesker må dø en gang, men det er jo ikke så lett å forklare en på fire år.

Anonym poster: 16414819ba02d1ad99e884fc8a2d017e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at man dør når man er veldig veldig veldig gammel, ? Ikke vet jeg..

Anonym poster: e5bead8ce54d51deba3c4d0fcbd81c07

Skrevet

Døden er når kroppen slutter å virke. Da kan man ikke høre eller se eller puste mer og så er man ingenting. Det er ikke farlig og det gjør ikke vondt. De aller, aller fleste dør når de er veldig gamle.

Du bør unngå forklaringer hvor du bruker ordet "sove," siden barn typisk kan bli redde for søvn av det. Du bør også unngå å gi garantier for at du ikke skal dø eller at bare gamle mennesker dør.

Anonym poster: a9e07971a066761787ed8d9ccc002c92

Skrevet

Mine barn opplevde mange dødsfall på kort tid. Så selvfølgelig var de reddefor at jeg å skulle dø. De var da 4 og 5.

Helsesøster sa faktisk til meg at du kan si at mamma skal ikle dø fra dere, for da ble de rolige. De vil med tid og stunder skjønne at alle skal dø.

Anonym poster: 00f21eb1f103dbdb16949bb7ae92d97a

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Døden er når kroppen slutter å virke. Da kan man ikke høre eller se eller puste mer og så er man ingenting. Det er ikke farlig og det gjør ikke vondt. De aller, aller fleste dør når de er veldig gamle.

Du bør unngå forklaringer hvor du bruker ordet "sove," siden barn typisk kan bli redde for søvn av det. Du bør også unngå å gi garantier for at du ikke skal dø eller at bare gamle mennesker dør.

Anonym poster: a9e07971a066761787ed8d9ccc002c92

Dette var et meget godt råd, syns jeg!

Vil understreke dette med å ikke gi garantier for at det er bare gamle mennesker som dør, men du kan si at det vanligste er at det er gamle mennesker som dør. Unngå å bruke ord som "farlig" og "vondt", også i termen "ikke farlig" og "ikke vondt". Hvis du sier "ikke farlig/vondt", så hører barnet "farlig" og "vondt", men det "hører" ikke ordet "ikke".

Skrevet

Har selv hatt en del samtaler om dette med datteren vår på 7år

Vi forklarte det hele med at alle vil dø en gang. Og sånn er det bare, og det beste med det, er at vi blir født på ny. Kanskje man blir ett dyr, en gutt eller hva som helst.

Og det virker, hun har allerede bestemt seg for hva hun skal være i sitt neste liv..hehe

Hatt ett dødsfall i nær familie, og hun tok det veldig bra. En gang så vi en fugl, og da sa hun at var *Per*, og hvor heldig han er som nå kan fly.

Men spørs jo hva slags tro man har og, vi tror på reinkarnasjon. Og vidrefører det til de små, og vil dem tro noe annet når de blir større, så får de slevsagt "lov" til det.

Anonym poster: aa46dfe56ece631f59548ae7acff9183

Skrevet

Forklar det som det er og ikke bruk begrep som å forlate oss, sovne inn, gått hen osv, det er umulig å forstå for et barn. Vi har lest Lillesøster og Mimmi, det er en fin bok om døden. Enkel og rett fram.

Skrevet

Min sønn mista oldefaren sin for en mnd siden. Jg sa han var gammel og kroppen ikke virket helt lengere. Da fikk jg til svar at oldemor kunne bare bytte batterier ;-) hehe. Men han var med i begravelsen og da skjønte han nok mer. Gikk en runde på kirkegården og prata. Så grava til en dødfødt og forklarte han at alle kan og skl dø. Noen dør gamle mens andre dør unge. Kan hende man blir ordentlig syk oog ikke medisin hjelper og da dør man.. Har i ettertid prata mer om hvordan syke man kan være for og dø. Han er 4 og har nok skjønt det greit nå

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...