Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #1 Skrevet 2. juni 2013 Det har de siste dagene vært flere spørsmål om feriepenger, og utregning av disse. Det er også ofte andre spørsmål her om alt fra skattepenger til div utbetalinger fra NAV. Felles for mange av spørsmålene er null kontroll på hvor mye penger men får, når de dukker opp på konto osv.... Dette har gjort meg veldig nysgjerrig, hvordan kan man tillate seg å ha så liten kontroll på egen økonomi? Jeg blir rett og slett litt skremt at man f.eks kan bestemme seg for å ta 4 uker ferie, men ikke har peiling på hvor mye man får utbetalt i denne perioden, eller når pengene kommer... Hva er det som gjør at man syns det er greit å ha så liten styring på egen økonomi, og tydeligvis velge bort å sette seg inn i de enkleste ting som har så stor betydning for hverdagen? Anonym poster: 61cea59b11cf13356980e3bf20a38ae1
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #2 Skrevet 2. juni 2013 Dette har jeg bestandig undret meg over også! Min konklusjon er at det har mye med overforbruket å gjøre. Barn vokser opp med å få det de har lyst på når de vil ha det. Å ønske seg noe, takknemlighet, sparing og ikke minst ordet nei er omtrent ikke hørt om. På den måten lærer man rett og slett ikke å planlegge, passe på å ha dekning for ting etc. Ikke uten grunn at kredittkortgjelden vokser. Anonym poster: d73e0b6730a4e6c60bc0db84df2d40cf
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #3 Skrevet 2. juni 2013 For å kunne ha kontroll så må man innhente informasjon. For å kunne innhente infomasjon så må han etterspørre denne. Veldig lurt at alle de som lurer på dette spør. Det mindre lure vil være å ikke spørre, men bare la det skure og gå. Da kan man snakke om liten kontroll. Anonym poster: 4db41a44537309af84e8785e3f1d311a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #4 Skrevet 2. juni 2013 For å kunne ha kontroll så må man innhente informasjon. For å kunne innhente infomasjon så må han etterspørre denne. Veldig lurt at alle de som lurer på dette spør. Det mindre lure vil være å ikke spørre, men bare la det skure og gå. Da kan man snakke om liten kontroll. Anonym poster: 4db41a44537309af84e8785e3f1d311a Her er vi helt enige. Men skulle jeg satt meg inn i et økonomisk spørsmål jeg lurte på, så ville nok et mammaforum vært det siste stedet jeg valgte å innhente informasjon. Og jeg ville innhentet informasjon om f.eks feriepenger i januar, når man så hele inntekten for fjoråret, ikke i starten av juni.... Anonym poster: fea4cefba34a2bd39fe36c8d16287f1b
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #5 Skrevet 2. juni 2013 For å kunne ha kontroll så må man innhente informasjon. For å kunne innhente infomasjon så må han etterspørre denne. Veldig lurt at alle de som lurer på dette spør. Det mindre lure vil være å ikke spørre, men bare la det skure og gå. Da kan man snakke om liten kontroll. Anonym poster: 4db41a44537309af84e8785e3f1d311a Her er vi helt enige. Men skulle jeg satt meg inn i et økonomisk spørsmål jeg lurte på, så ville nok et mammaforum vært det siste stedet jeg valgte å innhente informasjon. Og jeg ville innhentet informasjon om f.eks feriepenger i januar, når man så hele inntekten for fjoråret, ikke i starten av juni.... Anonym poster: fea4cefba34a2bd39fe36c8d16287f1b Det kan jeg være enig i, men jeg synes ikke man på en måte skal latterliggjøre den som spør. Bedre å spørre her inne enn å ikke spørre i det hele tatt og det sitter faktisk endel mennesker her som vet ganske mye om ganske mange ting. At du og jeg ville valgt andre fora for å finne ut av økonomiske spørsmål er egentlig ikke så interessant. Anonym poster: 4db41a44537309af84e8785e3f1d311a
Anonym bruker Skrevet 2. juni 2013 #6 Skrevet 2. juni 2013 Jeg er god på teorien, men ikke så flink til å bruke kunnskapene på egen økonomi. Sløser for mye. Anonym poster: b4e861fea5d782adcf8ed59fe4ca1a80
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå