Gå til innhold

Jeg kan heller ikke dette med feriepenger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynte i jobben i oktober i fjor, får 10 000 i feriepenger denne mnd regner jeg med, for jeg har jobbet i kommunen siden jeg var ferdig utdannet i sommer i fjor.

Jeg har likevel tatt ut 4 uker ferie fra neste mnd, får jeg ikke lønn neste mnd da eller? Er helt grønn på dette.. Har fast ansettelse nå og vært fast siden oktober.

Anonym poster: 9ab55fdd9a4d9183a8e02a4feb2bcbeb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får kun feriepenger, ikke lønn.

Anonym poster: 54a6cd6f42d46216a7bb1174f5dc10ff

Skrevet

Sjekk med lønningskontoret ditt. Om du har tatt ut 4 uker ferie, men bare tjent opp 10 000 i feriepenger, er det mulig du går i minus, hvis du blir trukket i lønn for feriepengene, slik det er vanlig når man er fast ansatt. Hadde du sjekket dette før, kunne du søkt om ikke å bli trukket for mer enn feks.to ukers ferie, og da selvsagt ikke tatt mer enn to uker heller. Når man er fast ansatt blir man som regel trukket for fem ukers ferie i juni (ergo ingen lønn), men så får man jo feriepengene samme måned, som i full stilling hele fjorårer vil være mer enn det du ble trukket. Ring i morgen og hør!

Anonym poster: 23a7a3c57e6b3051e31f8e5e2b9fb3c5

Skrevet

ja, men de får jeg jo denne mnd for vi får feriepengene i juni? gjør ikke alle det da? men neste mnd skal jeg ha ferie, får jeg vanlig lønn da?

HI

Skrevet

Nei, feriepengene skal dekke livsoppholdet i ferien, du får ikke lønn i tillegg.

Skrevet

Ergo må du spare feriepengene du får nå, og bruke dem når du tar ut ferie.

Skrevet

Antakelig vil du få veldig lite denne måneden og full lønn neste måned. Det er vanlig å trekkes for ferien den måneden feriepengene kommer, og så få vanlig lønn i de periodene man tar ferien.

Skrevet

Man velger forskjellige løsninger for dette og det avhenger av om kommunen din har ferietrekk eller ikke.

Vanligst for kommune (og stat) er følgende løsning;

Lønnen i juni er din bruttolønn (vanlig månedslønn)

- ferietrekk

+ feriepenger.

I ditt tilfelle vil det si (og nå finner je gbare på en månedslønn for regnestykkets skyld)

Månedslønn 32000

-ferietrekk tilsvarende opparbeidede feriepenger ca 10000

+ feriepenger ca 10000

- Skatt av ca 22 000 (la oss si 30%) 6200,-

Utbetales = 25800

Nårr du avvikler ferie dekkes antallet dager du er trukket først (feks 5 dager) resten blir du trukket i lønn når du avvikler ferien.

Skrevet

Feriepengene dine vil nok gå i minus vil jeg tro, ergo ingen feriepenger i juni :( Men du vil få vanlig lønn i juli, men er du i minus på juni så vil jo det trekkes av på juli lønnen :-)

Anonym poster: 3f179b459eb19759e790128b675917f3

Skrevet

Er ikke i minus noe sted, men får lite feriepenger den mnd vi får feriepenger pga jeg har ikke opparbeidet meg mer. Har bedt dem om å kun regne 4 uker ferie, dette må jeg ha siden de må ha ferie fra barnehagen og mannen ikke har mulighet til å ta ferie. Kom bare til å tenke på om det blir vanlig lønn i juli da, for selv om feriepengene kommer i juni, tar jeg ikke ferien den mnd. Og ja, jeg er ikke så flinke til å regne på sånt, men har sendt en mail til lønningskontoret nå, så får vel svar i morgen.

HI

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi får feriepenger i juni, og vanlig lønn resten.

Skrevet

Hvorfor tror folk at ferie trekkes av feriepengene?

Når du jobber har du jobb og lønn 12 måneder i året.

Når du har 4 uker ferie trekkes disse av en månedslønn. (Som regel den månedslønna der du får feriepenger i tillegg slik at du får utbetaling hver måned.)

Dersom du skal ha 5 uker ferie trekkes den 5 ferie uka av feriepengene.

Du får 11 månedslønner og en utbetaling av feriepenger som du tjente opp i fjor. Dersom du får lønn og feriepenger nå får du antakelig vis ingenting neste måned og må passe på å spare.

Siden du har sagt fra om at du ikke skal ha 5 ferie uka bør ikke noe trekkes fra de feriepengene du tjente opp i fjor.

Skrevet

Jeg får kun feriepenger denne mnd, ca 10 000 for jeg tjente ikke så mye i fjor. Så da har jeg jo hele tiden regnet med vanlig lønn neste mnd siden jeg ikke skulle ha den 5. ferieuka. Men så begynte jeg jo å tenke på dette her da, om jeg tok feil.

HI

Skrevet

Jeg får kun feriepenger denne mnd, ca 10 000 for jeg tjente ikke så mye i fjor. Så da har jeg jo hele tiden regnet med vanlig lønn neste mnd siden jeg ikke skulle ha den 5. ferieuka. Men så begynte jeg jo å tenke på dette her da, om jeg tok feil.

HI

Om du kun får feriepenger nå får du lønn neste mnd. Regner med du har fastlønn?

Anonym poster: 329eabde43bb8e91178a8afe59f6654e

Skrevet

Ja har fast lønn. HI

Skrevet

Si du har 30.000 i mnd lønn.

30.000 - 4 uker ferie = 0

+ 10.000 I feriepenger

I juli får du vanlig lønn selvom du tar ut ferien din da, fordi du ble trukket for ferien i juni.

Skrevet

Stemmer nok at du bare fåt utbetalt feriepenger i juni ja, vanlig lønn i juli.

Anonym poster: 9c89c0234cfcfacab657c94c047a5642

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...