Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter veldig på kveldene med rastløse bein.. Noen gode råd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Magnesium. Støttestrømper om dagen. Ta kontakt med lege. Du kan få medisin for det.

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Jeg har fått diagnosen restless legs syndrome. Eneste som hjelper er parkinson medisinen Sifrol.

Skrevet

Støtte strømper på dagen har jeg pga vann i bena.. Legen ville helst ikke gi meg noe, pga hun er litt i mot å tilføre kroppen noe nå når jeg går gravid.. :/

Skrevet

Magnesium og vitamin B6 hjelper de fleste. Noen trenger kalsium i tillegg.

Det er heldigvis få som må ta medisin slik Vinglepetrine er nødt å gjøre.

Anonym poster: 98adee1d6bbfa9aa0b95cb4a5d22a46b

Skrevet

Magnesium og vitamin B6 hjelper de fleste. Noen trenger kalsium i tillegg.

Det er heldigvis få som må ta medisin slik Vinglepetrine er nødt å gjøre.

Anonym poster: 98adee1d6bbfa9aa0b95cb4a5d22a46b

Takk for det.. Da skal jeg se om jeg får dratt på apoteket i morgen. :)

Skrevet

Får ikke i meg så mye kalsium.. Drikker ikke melk.. Så kan kanskje ligge noe der. :P

Skrevet

Hva som hjelper er veldig individuelt!

Jeg har vært ekstremt plaget i 4 mnd nå, og har prøvd det meste.... Eneste som hjalp meg var akupunktur faktisk!

Utenom magnesium og B vitamin, så kan kalde fotbad og/eller massasje hjelpe - samt uttøying før leggetid.

Skrevet

Jeg er så plaget at jeg til tider er på nippe til sammenbrudd!! Verst er det når jeg er trøtt og sliten, så jeg må legge meg før jeg blir for trøtt. Magnesium hjelper med også litt, og det å ta en varm dusj rett før leggetid. Ellers (dette høres nok sykt ut) så hjalp det meg å knyte en ulltråd rundt anklene (surret 3-4 ganger). Det funket i noen uker, og kriblingen ga seg med en gang jeg tok det rundt! Gammelt kjerringråd ;)

Skrevet

Magnesium-kalsium- og D-vitaminblanding. Jeg angrer på at jeg ikke tok det når jeg var gravid. Hjalp meg veldig etter fødsel. Og det er nok naturlig å trenge det i svangerskapet. Disse tre virker best og bør taes sammen. Særlig om du kanskje får i deg lite kalsium.

Anonym poster: fa4cd255aac1641ca32a48f511d6c063

Skrevet

Magnesium- og jerntilskudd :) Eventuelt folat og B12.

Skrevet

Mannen min er diagnotisert med restlegs leg syndrom. Han går på medisinen adartrel som egentlig er for parkinson syndrom. Han har god effekt av den.

Anonym poster: 33c60d119de6c744f37c0ca8c2f6d5a3

Skrevet

Prøv kosttilskuddene foreslått ovenfor først! Men for min venninne hjalp ingenting før hun begynte på parkinson medisin. Hun har faktisk måttet fortsette fast på denne etter første graviditeten og tar den nå også under andre graviditeten. Hun fikk nesten en psykose av søvnbrist sist...

Anonym poster: 3112c6c1835412b6619e0b15825bdb1f

Skrevet

Uff vil nesten ikke si hva jeg gjør til tider.. :( slå i musklene så jeg får vondt har hvert min redning i det siste. :(

Skrevet

Magnesium- og jerntilskudd :) Eventuelt folat og B12.

Her må jeg bare kommentere at jerntilskudd kun skal taes dersom man har fått konstatert lavt jernjager. Å ta det dersom man har nok jern fra før skal visst kunne være direkte skadelig...

Anonym poster: 4a1cc9fd19bb29ba1fc6a00b7b3ae8a7

Skrevet

Mannen min er diagnotisert med restlegs leg syndrom. Han går på medisinen adartrel som egentlig er for parkinson syndrom. Han har god effekt av den.

Anonym poster: 33c60d119de6c744f37c0ca8c2f6d5a3

Gravide får ikke ta noen av medisinene som til vanlig kan bruker mot RLS, pga fare for fosteret.

Skrevet

Får ikke i meg så mye kalsium.. Drikker ikke melk.. Så kan kanskje ligge noe der. :P

Mener på kalsium kun hjelper mot leggkramper, som ikke er det samme som urolige ben!

Skrevet

Jeg kjenner en som har det og har en sterkt redusert livskvalitet fordi hun rett og slett ikke får sove i lange perioder. Det finnes en egen forening for dette. Jeg vet de har en facebookside:

https://www.facebook.com/pages/Foreningen-rastløse-bein/105688312851075?fref=ts

Dette er sakset derfra:

Gravide

Rastløse bein forekommer ikke sjelden under graviditet. Det er nylig påvist at gravide kvinner som har lavt jernnivå i blodet (ferritin) tidlig i svangerskapet, er disponert for å utvikle tilstanden i siste tredjedel av svangerskapet. Det er også påvist en sammenheng mellom symptomene og lavt innhold av folat. Derfor anbefales tilskudd av folat, ev. behandling med jern og B12 før spesifikk medikamentell behandling av gravide overveies.

Symptomene bedrer seg nesten alltid etter fødsel.

jeg var gravid i 2000 og fikk som det står her - utviklet tilstanden .... men den gang ante hverken jeg eller legen, jordmor, fysioterapeut eller andre jeg var i kontakt på min desperate kamp etter svar, om tilstanden eller hva de skulle gjøre. Jeg ble søvnløs og fikk utskrevet innsovningstabletter, de ga meg 1-2 timers søvn de gangene jeg tok tablettene, men jeg var gravid og fødsel ble satt i gang pga at min datter ikke fikk næring og jeg hadde ikke fostervann- en velskapt pike fikk jeg frisk og sunn, men mora var et vrak i lang tid etterpå. Immunforsvaret var helt på tryne, tok lang tid på å bli hel igjen. Jeg plages ennå, og heldigvis er det mer opplyst om RLS - man vet no ka det e for nokka. Så det er viktig med opplysningsarbeid til folket, legene, jordmødre og helsepersonell osv.

det er også en engelsk side:

https://www.facebook.com/pages/Restless-legs-syndrome/107878429241332?fref=ts

Lykke til og god bedring!

Anonym poster: 1edb980f6e701c72f9f9331b3595518f

Skrevet

Mener på kalsium kun hjelper mot leggkramper, som ikke er det samme som urolige ben!

Kan brått tenkes at det var derfor jeg gikk på di tablettene forje gang.. Er jo noen år siden. :P

Legen ville ikke jeg skulle ta kalsium tilskudd.. Så da hopper jeg over det. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...