Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Det fascinerer meg at vi i Norge blir mindre og mindre religiøse. Har vi det rett og slett for bra i Norge til at vi trenger en tro? Syns vi blir mindre og mindre ydmyke over levestandarden vår og tar alt sm en selvfølge. I USA rynker ingen på nesa viss folk sitter i talkshows som oprah osv. og takker Gud for livet sitt, mens i Norge blir ein sett på som weird viss mann synger for maten! Jeg er selv personlig kristen, ikke aktiv i noen menighet men stolt medlem av Den norske kirke. Det å be til Gud er viktig og godt for meg! Jeg er på ingen måte fanatiker, men helt normal. Anonym poster: bc141ad902ce92c093384e88eebccade
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 I Norge tror jeg man har kommet dit at man tror på seg selv. Jeg er også kristen og vet det at jeg trenger noe mer å tro på. Det er ikke en selvfølge at jeg lever i dette landet. Anonym poster: 66fd0effe26d7f7c7f23c71135ac74ff
energibomba Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Er det bra for deg så er det bare godt å ha noe å tro på, ikke bry deg om alle andre. Gjør det deg godt så fortsett med det. Selv tror jeg ikke på gud eller noe. Du sksl være grri og snill og forøvrig kan du gjøre som du vil. Funker greit for meg. Egoistisk kanskje,..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er takknemlig for alt det gode i livet mitt, uten at jeg trenger en gud for det. Synes kristendommen er slitsom -Alt godt er fra Gud. All jævelskap er menneskers skyld. Bedritent budskap, men det er mitt standpunkt. Anonym poster: d41c59fd55235516b3d3ee36e54b481b
khm Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Nei jeg takker ikke gud for at vi har det bra, på samme måte som jeg ikke kan bli sur på en fiktiv gud når jeg ikke har det bra. Vi er da ansvarlig for våre egne liv, og opp igjennom tidene har vel religion holdt oss mer tilbake enn vist oss veien frem. Men hvis vi skal takke han for at vi har det bra, bør de i land som ikke har det så bra tenke at gud straffer dem? Skjønte ikke helt hva du ville? Vi er mer opplyste idag og beveger oss mer bort ifra gamle historier og mytologi. Er da ikke så lenge siden Tor og Odin var store guder, men går vel under kategorien eventyr idag:) Hvorfor skal jeg tro mer på din gud enn noen annen?
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Jeg sammenligner det å tro på gud med det å tro på julenissen. Begge deler er sikkert trygt og koselig, men selvfølgelig bare fantasi og oppspinn. Anonym poster: debaf018d43fe4a3a76177554749db4a
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Siden du titulerer deg som "stolt medlem av Den Norske Kirke", har du gjort noe aktivt for å melde deg inn der siden Statskirken ble oppløst? Anonym poster: ba600df5c86779d9a2d62dc230b61c48
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 Jeg sammenligner det å tro på gud med det å tro på julenissen. Begge deler er sikkert trygt og koselig, men selvfølgelig bare fantasi og oppspinn. Anonym poster: debaf018d43fe4a3a76177554749db4a Enig! Det er ett ukoselig eventyr, og jeg skjønner faktisk ikke at mennesker i 2013 tror på Gud. Anonym poster: 51133b139bebef8c46b8ae8c7389cfd8
energibomba Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Bibelen er skummel og gud kan umulig være så bra som de troende kristne skal ha det til for det er altfor mye forskjell og elendighet.. Mennesket sin feil ja, men Gud?? Holder meg til å ikke tro på noe, men bra for deg om det gjør livet ditt bedre.
Lilletrille222 Skrevet 1. juni 2013 #10 Skrevet 1. juni 2013 Jeg tror det er mange som har en tro, i og med at "Åndenes makt" har vært et av de mest populære programmer som har gått på skjermen. Det å kalle seg for kristen er for mange det samme som å fremstå som noen man ikke er, langt ifra hvem Jesus er. Det er i grunn ikke så rart, for "de kristne" man kjenner til er ofte noen som har stått frem på TV eller i avisen og sagt ganske ekstreme ting, som på ingen måte formidler Jesu lære og Guds kjærlighet. Gandhi sa: "I like your Christ. I do not like your Christians". Jesus viste verden hvem Gud er.! Jeg tror at når vi søker hans lære, og prøver å gjøre det han sier at vi skal gjøre, f.eks å elske våre fiender (umulig!?), så lærer vi mer om hvem Gud er. Tips til alle som vil lære mer om Jesus; skaff deg en bibel, gjerne den nye oversettelsen, og slå deg løs i det nye testamentet. Johannes og apostlenes gjerninger er spennende lesning.:-) Eller last ned podcast fra Mile High Vineyard:-) jeg har akkurat begynt å høre på dem og favoritt-prekener hittil heter "old things made new" og "evangelism"' og en serie i 3 deler som begynner med: "do you really believe..."
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Jeg tror ikke på gud og tanken om at det på en eller annen måte er gud som har bestemt om man er født her eller der, er for meg helt absurd! Er det slik da, at de som er født under mer kummerlige fohold skal straffes? Ellers bor jeg i USA og her synes jeg noen ganger det er motsatt, "alle" tror på gud og går nærmest ut fra at man ikke har like god etikk og moral dersom man ikke er religiøs. Det virker her som om man kan gjøre nesten hva som helst, bare man tror på gud og man er da "en god person" Dersom man ikke er religiøs derimot, så er man nærmest ond og kan ikke stoles på. Jeg setter det nok litt på spissen, men opplever samfunnet her på mange måter ganske trangsynt på dette området. Anonym poster: 9d2fcceee835106be591a37d8849b159
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Siden du titulerer deg som "stolt medlem av Den Norske Kirke", har du gjort noe aktivt for å melde deg inn der siden Statskirken ble oppløst? Anonym poster: ba600df5c86779d9a2d62dc230b61c48 Jeg er fortsatt medlem, slik alle andre er viss de ikke har meldt seg ut. Anonym poster: bc141ad902ce92c093384e88eebccade
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Nei jeg takker ikke gud for at vi har det bra, på samme måte som jeg ikke kan bli sur på en fiktiv gud når jeg ikke har det bra. Vi er da ansvarlig for våre egne liv, og opp igjennom tidene har vel religion holdt oss mer tilbake enn vist oss veien frem. Men hvis vi skal takke han for at vi har det bra, bør de i land som ikke har det så bra tenke at gud straffer dem? Skjønte ikke helt hva du ville? Vi er mer opplyste idag og beveger oss mer bort ifra gamle historier og mytologi. Er da ikke så lenge siden Tor og Odin var store guder, men går vel under kategorien eventyr idag:) Hvorfor skal jeg tro mer på din gud enn noen annen? De blir da ikke straffet slik du sier. Gud har ikke bestemt at de skal ha det vondt! All elendighet stammer fra menneskets frie vilje til syvende og sist. Noen er kjempe uheldige som blir født inn i elendigheten. Det handler ikke om belønning og straff! Vi er heldige som er født i Norge. Anonym poster: bc141ad902ce92c093384e88eebccade
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Det er rett og slett slik kulturen er i Norge. Jeg sier ofte "takk Gud" som et uttrykk når jeg er letta, eller "herregud" når jeg sjokkert, uten at jeg er krisen, og aldri fått noen reaksjoner på det. På samme måte som at de i USA takker Gud mer direkte i ulike omstendigheter og ingen tenker over det som noe rart. Ikke sikkert de legger så mye i det som vi tolker det som, siden vi er i en annen kultur og har ulik fortolkningsramme. Anonym poster: a66207bbd52d6c24f24aa0792969c82f
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Nei jeg takker ikke gud for at vi har det bra, på samme måte som jeg ikke kan bli sur på en fiktiv gud når jeg ikke har det bra. Vi er da ansvarlig for våre egne liv, og opp igjennom tidene har vel religion holdt oss mer tilbake enn vist oss veien frem. Men hvis vi skal takke han for at vi har det bra, bør de i land som ikke har det så bra tenke at gud straffer dem? Skjønte ikke helt hva du ville? Vi er mer opplyste idag og beveger oss mer bort ifra gamle historier og mytologi. Er da ikke så lenge siden Tor og Odin var store guder, men går vel under kategorien eventyr idag:) Hvorfor skal jeg tro mer på din gud enn noen annen? De blir da ikke straffet slik du sier. Gud har ikke bestemt at de skal ha det vondt! All elendighet stammer fra menneskets frie vilje til syvende og sist. Noen er kjempe uheldige som blir født inn i elendigheten. Det handler ikke om belønning og straff! Vi er heldige som er født i Norge. Anonym poster: bc141ad902ce92c093384e88eebccade Det er den ansvarsfraskrivelsen der som får meg på bakbena. Allmektig gud og greier, men litt fri vilje fra menneskene og vips kan man forklare alskens elendighet med en allmektig (eller var det avmektig) gud som hjelpeløs tilskuer på sidelinjen. Det er til å spy av. Anonym poster: d41c59fd55235516b3d3ee36e54b481b
khm Skrevet 1. juni 2013 #16 Skrevet 1. juni 2013 Nei jeg takker ikke gud for at vi har det bra, på samme måte som jeg ikke kan bli sur på en fiktiv gud når jeg ikke har det bra. Vi er da ansvarlig for våre egne liv, og opp igjennom tidene har vel religion holdt oss mer tilbake enn vist oss veien frem. Men hvis vi skal takke han for at vi har det bra, bør de i land som ikke har det så bra tenke at gud straffer dem? Skjønte ikke helt hva du ville? Vi er mer opplyste idag og beveger oss mer bort ifra gamle historier og mytologi. Er da ikke så lenge siden Tor og Odin var store guder, men går vel under kategorien eventyr idag:) Hvorfor skal jeg tro mer på din gud enn noen annen? De blir da ikke straffet slik du sier. Gud har ikke bestemt at de skal ha det vondt! All elendighet stammer fra menneskets frie vilje til syvende og sist. Noen er kjempe uheldige som blir født inn i elendigheten. Det handler ikke om belønning og straff! Vi er heldige som er født i Norge. Anonym poster: bc141ad902ce92c093384e88eebccade Ok er med så langt, men hvis ikke gud straffer dem fordi de har har fri vilje, så hvorfor skal vi da være takknemlig ovenfor en gud når vi har bygd vårt land med vår vilje? Jeg er ateist, for meg blir det helt snodig å takke noen for de tingene jeg gjør selv? Jeg skjønner at du tror gud har gitt oss vår frie vilje, for meg blir det bare helt snodig? For å si det sånn så har jeg ikke svaret på alt, men organisert religion gir ikke svaret på noe. Da foretrekker jeg å lure på ting, og kanskje bli overrasket når jeg dør:) Inntil da er jeg den eneste jeg tror på, med egen vilje kommer jeg langt.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Hvorfor blander du takknemlighet og religion??? Anonym poster: 5ba90cf77d134a17d4418d142804ea5c
khm Skrevet 1. juni 2013 #18 Skrevet 1. juni 2013 Derfor oppfordrer Bibelen oss: ”Vær takknemlige! … La alt dere sier og gjør, skje i Herren Jesu navn, med takk til Gud Fader ved ham.” (Kol 3,15 og 17 I Bibelen takkes Gud stadig: ”Nådig og barmhjertig er Herren, langmodig og rik på miskunn. Herren er god mot alle, barmhjertig mot alle sine skapninger. Hele din skapning takker deg, Herre, de som holder din pakt, lover deg.” (Sal 145,8-10) Er jo noe som heter takknemlighets gaver ovenfor gud for alt han har gjort for oss(sal 50,14a) Så sier du at jeg blander det?
MrsMilla Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Jeg sammenligner det å tro på gud med det å tro på julenissen. Begge deler er sikkert trygt og koselig, men selvfølgelig bare fantasi og oppspinn. Anonym poster: debaf018d43fe4a3a76177554749db4a Er gud også bare Påskeharen som har kledd seg ut*? Sånn som julenissen? :-) kjempebra - for jeg liker Påskeharen.
Gjest yrild Skrevet 1. juni 2013 #20 Skrevet 1. juni 2013 Tror at mange har det såpass enkelt i livene sine at de ikke føler behovet for å kjenne etter om de tror eller ei. Jeg gikk igjennom en stor krise og skjønte plutselig at jeg har trodd hele livet mitt, men at jeg har tviholdt på å være ikke troende fordi ingen rundt meg var åpent troende og jeg ble kvalm og litt skremt av kristne som skulle prakke på meg jesus ;-) Jeg kjenner Gud i hverdagen, men er ingen ivrig kirkegjenger. Det er ikke rart at man trenger troen mer når livet er tung. og om troen da bunner i fakta eller fiksjon spiller ingen rolle så lenge det føles som en støtte... For meg føles Gud helt reell og jeg bryr meg ikke en døyt om å hverken bevise eller motbevise at "han" finnes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå