Gå til innhold

Feriepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min arbeidsgiver trekker 5 ukers ferie av feriepenga ved ferie og lønn i juni.

Jeg har opparbeidet meg ca 30 000,- i feriepenger, men på fem uker tjener jeg jo mer enn 30 000,-. De kan jo ikke trekke alt av feriepenger?

Noen med peiling?

Anonym poster: 08d9909b45e1695fa6ab1cb44720ee80

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din arbeidsgiver kan ikke trekke 5 uker av feriepengene. Du får ikke lønn den måneden du får feriepenger og det utgjør 4 av de 5 ukene. Den 5 ferieuken blir "kjøpt" av feriepengene. ..

Skrevet

det kommer ann på om du er ansatt på time eller fast lønn..

hva tjente du i fjor?

Anonym poster: 048fc5ec7d67e0635ae63e218134658c

Skrevet

Din arbeidsgiver kan ikke trekke 5 uker av feriepengene. Du får ikke lønn den måneden du får feriepenger og det utgjør 4 av de 5 ukene. Den 5 ferieuken blir "kjøpt" av feriepengene. ..

Hehe, hæ?

Du blir trukket for det antall uker du skal ha ferie i hele 2013. Man har litt ulike rettigheter. Opparbeidede feriepenger har med fjorårets inntekt å gjøre, og har ikke sammenheng direkte med det antall dager som trekkes. Om du har jo bet deltid, vært i perm, kun jobbet deler av 2012 etc vil du naturligvis få mindre utbetalt i feriepenger enn en normal månedslønn.

Anonym poster: 97b2a23716e219665ad74dfda17c1f9f

Skrevet

Hvis du skal ha 5 ukers ferie, blir du trukket lønn for 5 ukers ferie.

Men ingen kan tvinge deg til å ta ferie om du ikke vil.

Anonym poster: c47e806ea0fc8e0bb60e3acadd5ac1fb

Skrevet

for å forklare bedre:

På lønnsslippen din i juni (i de fleste bedrifter, i hvert fall) kommer normal lønn OG de feriepengene du tjente opp i fjor. Så trekkes du for det antall dager du skal ha ferie.

Hvis du, selv om du ikke har opptjent feriepenger "nok", velger å ta fem ukers ferie, trekkes du for fem uker. Men du kan velge å ikke ha mer ferie enn det du har tjent opp. Da taper du ikke penger på det, men du får selvsagt mindre ferie.

Anonym poster: c47e806ea0fc8e0bb60e3acadd5ac1fb

Skrevet

Hehe, hæ?

Du blir trukket for det antall uker du skal ha ferie i hele 2013. Man har litt ulike rettigheter. Opparbeidede feriepenger har med fjorårets inntekt å gjøre, og har ikke sammenheng direkte med det antall dager som trekkes. Om du har jo bet deltid, vært i perm, kun jobbet deler av 2012 etc vil du naturligvis få mindre utbetalt i feriepenger enn en normal månedslønn.

Anonym poster: 97b2a23716e219665ad74dfda17c1f9f

Hehe. De ukene du tar ferie trekkes av lønna di. Ikke av feriepengene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...