Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Var hos legen med datteren min. Ble enige om at han skulle sende henvisning til sykehus. Fikk i etterkant regning på noen og hundre kroner. Hvorfor det? Anonym poster: ef7ecf47ba78a8c8e0f009ff93a6f103
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Helfo dekker det meste av utgifter ved legetime med barn. Med unntak av noen få ting; henvisninger, medisinsk utstyr og utskrifter fra journal. Viss datteren din har blitt henvist, kan legen ta 56 kroner for det. Viss hun har fått medisiner, bandasjer e.l, skal legen ta betalt for dette. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har aldri betalt for henvisning, men har et par ganger betalt for utstyr som er blitt brukt. Anonym poster: dff2c53e56c5d832a397461dd81f5125
Honningmelon Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har tre barn og har aldri betalt for hverken utstyr eller henvisning.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har aldri betalt for henvisning, men har et par ganger betalt for utstyr som er blitt brukt. Anonym poster: dff2c53e56c5d832a397461dd81f5125 Er nok litt ulik praksis rundt dette. En del leger glemmer det nok litt ut, men de er i sin fulle rett til å ta denne taksten. Jeg jobber på et legesenter, og kan en del om takster. Når pasientene skal betale og jeg ser at denne taksten ikke er lagt til, spør jeg dem alltid om de er blitt henvist noe sted. Svarer de ja, legger jeg til denne taksten. Det er tapte penger for senteret å ikke ta den. Jeg måtte også betale for henvisning til ul når jeg var gravid. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Helfo dekker det meste av utgifter ved legetime med barn. Med unntak av noen få ting; henvisninger, medisinsk utstyr og utskrifter fra journal. Viss datteren din har blitt henvist, kan legen ta 56 kroner for det. Viss hun har fått medisiner, bandasjer e.l, skal legen ta betalt for dette. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c Dette var på 120 et eller annet. Fikk det i morges og er ikke hjemme nå. Var jo ikke store summen men rett skal være rett mener jeg. Fins jo de som ikke vil ha råd til det... Anonym poster: ef7ecf47ba78a8c8e0f009ff93a6f103
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har aldri betalt for henvisning, men har et par ganger betalt for utstyr som er blitt brukt. Anonym poster: dff2c53e56c5d832a397461dd81f5125 Er nok litt ulik praksis rundt dette. En del leger glemmer det nok litt ut, men de er i sin fulle rett til å ta denne taksten. Jeg jobber på et legesenter, og kan en del om takster. Når pasientene skal betale og jeg ser at denne taksten ikke er lagt til, spør jeg dem alltid om de er blitt henvist noe sted. Svarer de ja, legger jeg til denne taksten. Det er tapte penger for senteret å ikke ta den. Jeg måtte også betale for henvisning til ul når jeg var gravid. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c Alle legeting ifm svangerskap skal være gratis, så her har de lurt deg.
☆☆☆ Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har aldri betalt for henvisning, men har et par ganger betalt for utstyr som er blitt brukt. Anonym poster: dff2c53e56c5d832a397461dd81f5125 Er nok litt ulik praksis rundt dette. En del leger glemmer det nok litt ut, men de er i sin fulle rett til å ta denne taksten. Jeg jobber på et legesenter, og kan en del om takster. Når pasientene skal betale og jeg ser at denne taksten ikke er lagt til, spør jeg dem alltid om de er blitt henvist noe sted. Svarer de ja, legger jeg til denne taksten. Det er tapte penger for senteret å ikke ta den. Jeg måtte også betale for henvisning til ul når jeg var gravid. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c Alle legeting ifm svangerskap skal være gratis, så her har de lurt deg. Eg måtte også betale for henvisning i første svangerskap. I dette var det gynekologen som sendte henvisninga, han tok ikkje betalt.
Gjest Ziva Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Er nok gebyr for henvisningen pluss gebyr for faktureringen.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #10 Skrevet 1. juni 2013 Jeg har aldri betalt for henvisning, men har et par ganger betalt for utstyr som er blitt brukt. Anonym poster: dff2c53e56c5d832a397461dd81f5125 Er nok litt ulik praksis rundt dette. En del leger glemmer det nok litt ut, men de er i sin fulle rett til å ta denne taksten. Jeg jobber på et legesenter, og kan en del om takster. Når pasientene skal betale og jeg ser at denne taksten ikke er lagt til, spør jeg dem alltid om de er blitt henvist noe sted. Svarer de ja, legger jeg til denne taksten. Det er tapte penger for senteret å ikke ta den. Jeg måtte også betale for henvisning til ul når jeg var gravid. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c Alle legeting ifm svangerskap skal være gratis, så her har de lurt deg. Nei de har ikke det. Ikke alt er gratis selv om det er svangerskap. Her gjelder samme reglene som om en er barn eller frikort. Legen har rett til å ta takst 8 i regningskort ved henvisninger. Dette er en takst som ikke blir refundert av helfo, pas selv blir defor belastet med 56 kroner. Det samme gjelder bruk av utstyr, materiell, med og utskrift av f.eks journal. Legen har rett til å ta betalt for disse tingene. Igjen, jeg jobber på et legesenter, så har litt peiling på dette. Anonym poster: 63d5cfc4b63480352232bfa26c19941c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Var på såra delingen med mini for en ukes tid siden , og der brukte de lim , strips og plaster. Måtte betale for det. det er vel en selvfølge, siden legevakten/legekontoret ikke skal måtte betale utgiftene på utstyr som blir brukt! Men selve timen og undersøkelsen er gratis for barn og gravide . Anonym poster: b546f718698fd103558f552d4086cd00
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Var på såra delingen med mini for en ukes tid siden , og der brukte de lim , strips og plaster. Måtte betale for det. det er vel en selvfølge, siden legevakten/legekontoret ikke skal måtte betale utgiftene på utstyr som blir brukt! Men selve timen og undersøkelsen er gratis for barn og gravide . Anonym poster: b546f718698fd103558f552d4086cd00 Men hva som er så spesielt med henvisning at det skal belastes 56 kroner for det? Skriver legene på gullpapir med gullpenn eller? Anonym poster: 2c2715485071b710bf3e8998411596e6
Følelsesvims Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Var på såra delingen med mini for en ukes tid siden , og der brukte de lim , strips og plaster. Måtte betale for det. det er vel en selvfølge, siden legevakten/legekontoret ikke skal måtte betale utgiftene på utstyr som blir brukt! Men selve timen og undersøkelsen er gratis for barn og gravide . Anonym poster: b546f718698fd103558f552d4086cd00 Men hva som er så spesielt med henvisning at det skal belastes 56 kroner for det? Skriver legene på gullpapir med gullpenn eller? Anonym poster: 2c2715485071b710bf3e8998411596e6 De er en bedrift og skal ha betalt for arbeidet de gjør. Ingen bedrifter som jobber gratis heller! Grunnen til at noen ting er gratis (for pasienten) er at legekontoret får betalt på annet vis. Hvis henvisning hadde vært "sponset" av staten på samme måte som andre ting hadde det og vært gratis (for deg). At noen velger å ikke bruke takstene er noe helt annet, og har nok mer med være snill/personlige meninger/glemsel å gjøre. Da er det det legekontoret som er snilt, og ikke et annet som er "slemt"!
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Helt rett med takst 8. Det er også en utgift knyttet til å sende henvisningen elektronisk gjennom sikre systemer. Tipper det er en takst 8 pluss fakturagebyr. Hilsen en lege Anonym poster: 5b3e2a841d1bf82297f4906439403132
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 I løpet av di ni åra siden eg vart gravid med første å fire forskjellige legekontor har vi aldri betalt for barna å henvisninger til dem å jeg har heller aldri betalt or noe i graviditetene, men fikk nylig en rekning fra når jeg var hos legevakta å tok tester ang uvi då fekk eg rekning på 256 for utstyr å diverse snakket med legekontoret å di skulle slette den fordi gravide ikke skulle betale for slike tester fikk eg beskjed om av legevakt sjefen. Men mulig det er forskjellige fra område til område. Anonym poster: 0d2639bfe597a80942d7b297adffa5f9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå