Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #1 Skrevet 1. juni 2013 Sommeren er kommet og det betyr utetid:) Vi bor på boligfelt med naboer som har barn i samme alder som vårt barn, 4 år. Det er koselig at barna vil leke med barnet vårt, men, er jeg skikkelig dårlig mor om jeg sier at jeg syns det kan bli litt vel mye med besøk hver dag? Det er ingenting som er avtalt, bare kommer inn i hagen. Jeg er sliten etter en arbeidsdag og føler selvfølgelig ansvar og må følge med når barna er her. Er det fint vær, er det ute som gjelder. Jeg vil ikke ha barn som løper ut og inn av huset osv. Jeg syns det faktisk ikke er noen selvfølge om vi er ute at barna blir sendt hit. Ser jeg naboer ute med barn, og barnet vårt vil leke med dem, spør jeg alltid om det er greit om han er der, eller inviterer barn med hjem. Har også sagt til barnet mitt at skal ham leke hos naboen, skal han holde seg ute og ikke løpe inn og ut. Trudde det var vanlig å liksom spørre om det passer med besøk og ikke ta det som en selvfølge at barna blir sendt hit for å være her i 3 - 5 timer.... Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
☆☆☆ Skrevet 1. juni 2013 #2 Skrevet 1. juni 2013 Det er ikkje vanleg å spørre foreldra til nabobarn om det er greit at barnet kjem over, det vanlege er å gå ut frå at naboen sender barnet heim om det ikkje passar. Og det kan du absolutt gjere..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #3 Skrevet 1. juni 2013 Ok,skjønner Dette er en ny problemstilling for meg, siden jeg er vokst opp på lite sted med ingen naboer så tett på. Vennene mine ble alltid kjørt, og da ble det avtalt... Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
Iiiiik Skrevet 1. juni 2013 #4 Skrevet 1. juni 2013 Her har jeg snakket med alle aktuelle foreldre og spurt hvordan de vil ha det. Om de vil at det skal avtales på forhånd, om jeg kan være sikker på at de sender hjem ungene mine hvis det ikke passer. Heldigvis har de aller fleste sagt at de synes det er fint at barna kommer og så er det greit å sende de hjem igjen de gangene det ikke passer.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #5 Skrevet 1. juni 2013 Det er det jeg synes er deilig med å bo i borettslag. Ungene har masse venner som går inn og ut her, og det er kjempekjekt. Vi tror og håper at om vi har et åpent hjem fra ungene er små, så blir vi kjent med kompisene deres og får kanskje litt mer kontroll på dem når de blir ungdommer. De aktiviserer seg selv mer eller mindre, og både jeg og pappaen har masse tid til å sette oss ned med en kaffekopp og avis etter middagen selv om ungene er i hagen vår. Vi sender de hjem om det tar helt av. Det regner jeg med foreldrene til disse barna gjør med mine også om det ikke passer. Anonym poster: 8bf48824d57215e45232995f89ee743c
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #6 Skrevet 1. juni 2013 Altså, jeg vil jo gjerne ha et åpent hjem jeg også og ikke være kjip på det. Men, når barna er såpass små som 4 år, så føler jeg at jeg må passe mer eller mindre på barna. Ene foreldren her kommer nærmest å leverer barnet sitt her og vips, så er det barnet her i 5-6 timer...Det syns jeg er frekt, rett og slett. Jeg leverer ihvertfall aldri mitt barn vekk for så lang tid uten at jeg ser til det hos naboen innimellom osv. Jeg pleier da å avtale at jeg henter det om 1 - 1 1/2 time...Trenger en pust i bakken innimellom føler jeg, uten å måtte se til her og der, tørke rumper, sørge for mat og drikke osv Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #7 Skrevet 1. juni 2013 Tror kanskje du overdriver hvor mye tilsyn ungene trenger. Med mindre du bor i et farlig strøk,da. Her sprang alle ungene i gata inn og ut hos hverandre fra de var 3-4 år, ingen foreldre som driver og henger over dem. Serverer selvsagt noen brødskiver og litt vann innimellom, men ellers klarer ungene seg selv. Anonym poster: 3a0dbe40c811ec6ad4c415cb7d5a6d23
Gjest Sekretøsa Skrevet 1. juni 2013 #8 Skrevet 1. juni 2013 Skjønner hva du mener. Her er det unger hver dag når jeg kommer hjem fra jobb. Hyggelig det, men når du vet du har 20 minutter på å lage middag og spise den før neste aktivitet så er det ikke så kult å ha en 4 åring hengende over deg heller ;-)
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #9 Skrevet 1. juni 2013 Jeg skjønner deg godt HI, synes det høres veldig slitsomt ut å måtte være barnevakt til andre folk sine unger hver dag... Og om ungene ikke engang kan tørke seg selv enda er det jo råfrekt å sende dem på besøk uten å spørre om det er greit, ærlig talt... Anonym poster: e025552f2b2cf18cb34a261658914a41
Gjest mphs Skrevet 1. juni 2013 #10 Skrevet 1. juni 2013 Altså, jeg vil jo gjerne ha et åpent hjem jeg også og ikke være kjip på det. Men, når barna er såpass små som 4 år, så føler jeg at jeg må passe mer eller mindre på barna. Ene foreldren her kommer nærmest å leverer barnet sitt her og vips, så er det barnet her i 5-6 timer...Det syns jeg er frekt, rett og slett. Jeg leverer ihvertfall aldri mitt barn vekk for så lang tid uten at jeg ser til det hos naboen innimellom osv. Jeg pleier da å avtale at jeg henter det om 1 - 1 1/2 time...Trenger en pust i bakken innimellom føler jeg, uten å måtte se til her og der, tørke rumper, sørge for mat og drikke osv Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b Da sender du bare barnet hjem etter 1 time om du vil det. Ikke verre enn det. Du trenger ikke å ha de hos dere frem til noen henter.Ikke gjør det så vanskelig. Her har vi hatt unger inn og ut siden vi sto opp. Akkurat nå er de bare to ekstra inne for vi skal dra og handle straks. Da sender vi de siste hjem og sier at mine kommer til de når vi er hjemme igjen.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #11 Skrevet 1. juni 2013 Grunnen til at jeg må følge med er at ene barnet som er her er ganske så voldsomt, samt at dem har en tendens til å "glemme seg" og løpe rett ut i gata og vi bor rundt en skarp sving.. Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #12 Skrevet 1. juni 2013 Jeg er ikke komfortabel med å sende noen hjem, det føles veldig uhøflig og uvennlig, Synes det er dårlig av foreldrene til ungen å sette andre i en situajon der de enten må være uhøflige mot barnet eller finne seg i å være barnevakt i timesvis. Anonym poster: e025552f2b2cf18cb34a261658914a41
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #13 Skrevet 1. juni 2013 Enig anonym 1231 Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
Fomle84 Skrevet 1. juni 2013 #14 Skrevet 1. juni 2013 Jeg forstår deg godt, men her sender vi barna hjem når det ikke passer eller de har vært her leeenge. Naboene gjør det samme. Orker ikke å ha barn på besøk som krever en voksen det gjelder både 7 og 4 åringen sine venner. Har sagt til den at skal de ha besøk må de klare å leke selv, men kan godt hjelpe med do og sånn. Og en siste ting: I vårt hus må de være ute når det fine været er framme og sola skinner..
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #15 Skrevet 1. juni 2013 Her også er vi ute, men, problemet til nabobarna er dem skal inn, HELE TIDA ! Jeg må låse døra om dem er på ene siden av huset og jeg den andre, hvis ikke så smetter dem inn. Og det er DET jeg begynner å bli så lei av, å hele tida "jage dem ut", Si nei, nå er vi ute 200 ganger. Syns ikke det er noe morro i det hele tatt, da føler jeg meg ihvertfall kjip mor... Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
mylittlecat Skrevet 1. juni 2013 #16 Skrevet 1. juni 2013 Du kan jo sende dem hjem for mat, da? De bor jo i nabolaget! Og ang at de løper inn uten lov, får du gi en advarsel om at de blir sendt hjem om de ikke de hører. Det er også lov å sende hjem barna når dere skal spise, så får du et avbrekk. Jeg skjønner at det er slitsomt slik som du har det nå, men hvis du lager litt regler for deg selv, blir det nok mye triveligere. Og kanskje du lettere ser den gode verdien i at barn har mange lekekamerater som gjerne vil leke hos dere.
Følelsesvims Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Altså, jeg vil jo gjerne ha et åpent hjem jeg også og ikke være kjip på det. Men, når barna er såpass små som 4 år, så føler jeg at jeg må passe mer eller mindre på barna. Ene foreldren her kommer nærmest å leverer barnet sitt her og vips, så er det barnet her i 5-6 timer...Det syns jeg er frekt, rett og slett. Jeg leverer ihvertfall aldri mitt barn vekk for så lang tid uten at jeg ser til det hos naboen innimellom osv. Jeg pleier da å avtale at jeg henter det om 1 - 1 1/2 time...Trenger en pust i bakken innimellom føler jeg, uten å måtte se til her og der, tørke rumper, sørge for mat og drikke osv Hi Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b Da ville jeg rett og slett levert barnet tilbake når det ikke passer lengre Ikke gjort noe stort nummer ut av det, bare sagt til foreldrene at "hyggelig at h*n kom over, men nå er det på tide og komme seg hjem igjen*. Samme hvis barnet gang på gang er sultent, løper inn til dere osv "hyggelig at h*n kom over til oss, men nå er h*n så sulten/nå har h*n løpt inn og ut så mange ganger selv etter beskjed at h*n må hjem en stund" osv, og så eventuelt tatt en prat med foreldrene over hagegjerdet en annen gang om grenser
DaTuMa Skrevet 1. juni 2013 #18 Skrevet 1. juni 2013 Her er det inneforbud om det er fint vær. Jeg har eldre barn enn deg så jeg føler ikke noe behov for å følge med da. Men hvis noen ringer på døra her sier jeg bare at jeg skal gi beskjed og sender mitt barn ut. Jeg er ikke barnevakt for andres barn med mindre de har bedt om det. Og hvis de er inne her når det regner feks sender jeg de hjem når vi skal spise, eller så må de vente i kjellerstua sånn at de ikke forstyrrer.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #19 Skrevet 1. juni 2013 Her sier vi ifra om det ikke passer. Eventuelt si at i dag kan dere leke hos de, da dere var her i går. Ikke nødvendig å avtale mener jeg, heller si ifra. Og gjerne prate med de andre foreldrene om hva de syns er greit. Anonym poster: 5080693fd50e64cfafdb6385104789f3
Gjest deterbaremeg:):) Skrevet 1. juni 2013 #20 Skrevet 1. juni 2013 Skjønner ikke problemet helt. Send ungene hjem når det er nok. Ikke noe uhøflig eller frekt i det. Si det på en ordentlig måte og forklar at nå skal dere sånn og sånn, kom gjerne igjen en annen dag. 0 stress.
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #21 Skrevet 1. juni 2013 Takk for gode svar:) Er jo igrunn som dere fleste sier; må kunne si ifra om det IKKE passer og heller jobbe med følelsen ved at man ikke skal ha dårlig samv å si nei:) Anonym poster: 3aa37694a8b3b94e003634cf4bd4493b
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #22 Skrevet 1. juni 2013 Jeg skjønner deg veldig godt, men nå er ikke jeg spesielt glad i barn, utenom mine egne. Innrømmer glatt at jeg sliter veldig når nabobarna kommer galopperende inn her og priser meg lykkelig når jenta mi heller tar turen over hekken. Jada later som så ingen lider noen nød. Sett grenser for deg selv, send de hjem hvis det ikke passer, og iallefall før det er gått timesvis, hjelpes! Hilsen tante grusom Anonym poster: f87c7ce38498948a141f613b491cc9b6
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #23 Skrevet 1. juni 2013 Når de er gamle nok til å komme på besøk uten at foreldrene følger dem eller avtaler med dere, så tenker jeg at de også er gamle nok til å leke ute uten tilsyn. Det betyr at jeg mener du trenger ikke følge så veldig med barna. Og når du synes det er "nok" besøk, så ber du bare ungen din komme inn, og sier at de andre må dra hjem. Jeg ville servert drikke i form av vann som er sunt og godt, evt saft/is osv om det er enighet om blant foreldrene at dere kan servere det til hverandres barn. Men jeg ville ha sendt barna hjem til måltider med mindre dere har avtalt noe annet med foreldrene. Det betyr også mindre arbeid på deg. Anonym poster: bf08cc716cdcc2818c76e2448f8836fe
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2013 #24 Skrevet 1. juni 2013 Nå har jeg lest alle svarene og har bare et par ekstra kommentarer... at det ene ungen plutselig kan løpe ut i veien skjønner jeg du er bekymret for, men kanskje du er bekymret unødvendig? Hvis den ungen er så ustyrlig så ville vel ikke foreldrene ha latt h*n leke ute uten tilsyn, og gå bort til barnet ditt uten tilsyn / uten å avtale så han blir passet på? Hvis det er en reel fare og de likevel gjør dette er det jo foreldrene som er uansvarlig og jeg ville kanskje ha prøvd å ytre bekymringen min for at ungen plutselig skal springe ut i veien e.l. når de plutselig er hos dere og du ikke er informert i forkant. Spør hva de ønsker du skal følge med på, evt om de kan si ifra så du vet om at han er der osv. Når det gjelder å sende barn hjem, så er ikke det uhøflig. De er ganske små enda når de bare er 4 år, og det er ikke noe å tenke på, barn er barn, og er rett frem selv, og tåler (og MÅ tåle) at også de voksne er rett frem. Både når det gjelder at de må hjem, at de ikke kan få mat hos dere (må hjem å spise), at de ikke kan være inne osv. Skjønner godt du tenker sånn og synes det er ubehagelig, for jeg er en sånn forsiktig person selv. Men jeg synes ikke det er ubehagelig å si ifra til eget barn, og det er jo egentlig ikke værre med andres heller når ikke foreldrene deres står å hører på, og jeg VET at det ikke er frekt, så det er bare å øve seg på det :-) Hilsen nr 23 Anonym poster: bf08cc716cdcc2818c76e2448f8836fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå